اپل سیلیکون می‌تواند سهم اینتل از بازار پردازنده‌ها را به کمترین سطح تاریخی خود برساند

جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳
مطالعه 3 دقیقه
گفته می‌شود اینتل احتمالا سال آینده پایبن‌ترین سطح تاریخی خود از بازار پردازنده‌های نوت‌بوک را تجربه خواهد کرد که عمده دلیل آن، به تصمیم اپل برای مهاجرت از پردازنده‌های اینتل در کامپیوترهای مک مربوط می‌شود.
تبلیغات

سال گذشته، اپل برای ایجاد سر فصلی جدید در کامپیوترهای محبوب مک، اعلام کرد که پس از ۱۵ سال همکاری با اینتل، پردازنده‌های تیم آبی را به‌منظور استفاده از تراشه‌های سفارشی خود کنار خواهد گذاشت و در ضرب‌الاجلی دوساله قصد دارد تمامی رایانه‌های خود را به SOC-های سفارشی منتقل کند؛ تغییر بسیار مهمی که بسیاری آن را آغازگر انقلاب پردازنده‌های مبتنی بر آرم در دنیای رایانه‌های شخصی قلمداد می‌کنند و می‌تواند در تمامی جوانب کامپیوترهای مک، اعم از سخت‌افزار، نرم‌افزار، طراحی و حتی فروش آن‌ها تأثیر بگذارد.

اینتل مدتی است که دیگر حاکم بلامنازع بازار پردازنده‌ها به‌حساب نمی‌آید. AMD با عملکرد فراتر از انتظار خود و بازیگران جدیدی، از جمله اپل به‌نوعی کار را برای اینتل که زمانی بازار را در انحصار خود می‌دید، سخت کرده‌اند؛ به‌طوری که اگر از مشکلات لجستیکی و کمبود جهانی تراشه صرف نظر کنیم، صنعت ساخت پردازنده هیچ‌وقت این‌گونه فعال، زنده و جذاب نبوده است. حال بازیگری به اسم اپل نیز به این صنعت اضافه شده و دوقطبی اینتل و AMD را دچار تغییراتی کرده است.

همان‌طور که گفتیم، انتظار می‌رود غول دنیای فناوری گذار از پردازنده‌های اینتل را در سال آینده به پایان برساند و تاکنون چهار کامپوتر مک را با تراشه‌ی M1 راهی بازار کرده است. در نتیجه این تغییر، اینتل امسال ۵۰ درصد از سفارش‌های اپل را از دست خواهد داد. دیجی‌تایمز در گزارشی ادعا می‌کند که تکمیل مهاجرت کوپرتینویی‌ها منجر به سقوط سهم بازار اینتل به زیر ۸۰ درصد در سال ۲۰۲۳ خواهد شد. درواقع، سری پردازنده‌های سفارشی اپل مبتنی بر معماری آرم بانی این کاهش تاریخی سهم اینتل از بازار پردازنده‌های موبایلی هستند. دیجی‌تایمز در این باره می‌گوید:

انتظار می‌رود اینتل در سال ۲۰۲۱ تقریباً ۵۰ درصد سفارش‌های اپل را ازدست بدهد و متعاقب آن، [به‌زودی] هیچ سفارشی از سوی اپل دریافت نخواهد کرد؛ ازاین‌رو، دَه درصد سهم تیم آبی از بازار پردازنده‌های موبایلی کم خواهد شد و سوی دیگر، AMD با عملکرد درخشان، دَه درصد به سهم بازار خود می‌افزاید؛ بنابراین، سهم اینتل در بازار نوت‌بوک به احتمال زیاد در سال ۲۰۲۳ به زیر ۸۰ درصد سقوط خواهد کرد.

اینتل ظاهرا از تأثیر سیلیکون اپل بر تجارت خود آگاه است؛ زیرا کمپین‌های تبلیغاتی متعددی را علیه اپل و کامپیوترهای مک آغاز کرده است و این دیدگاه را مطرح می‌کند که نوت‌بوک‌های مجهز به پردازنده‌های اینتل در مقایسه با مک‌های مجهز به تراشه M1 برتر هستند. در این میان، اعتقاد بر این است که اهالی کوپرتینو در حال توسعه‌ی مک پرو جدید با قدرتمندترین پردازنده اپل سیلیکون هستند که از آن به‌عنوان تکمیل کننده‌ی مهاجرت از پردازنده‌های اینتل یاد می‌شود.

طبق شایعات قبلی، اپل دو تراشه برای مک پرو بازطراحی‌شده با اسم رمز «Jade 2C-Die» و «Jade 4C-Die» در دست توسعه دارد که به ۲۰ و ۴۰ هسته‌ی پردازشی آراسته شده‌اند و به‌ ترتیب ۱۶ و ۳۲ هسته با عملکرد بالا به همراه چهار یا هشت هسته با بازده بالا، چینش موسوم به Big.Little آرم را تشکیل می‌دهند. افزون بر این، پردازنده گرافیکی مک پرو جدید در دو پیکربندی ۶۴ و ۱۲۸ هسته‌ای در دسترس خواهد بود؛ البته هنوز مشخص نیست پردازنده گرافیکی بعدی اپل از نوع مجتمع و بخشی از SOC (سیستم-روی-چیپ) خواهد بود یا اپل کارت‌ گرافیکی گسسته برای این محصول در نظر گرفته است.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات