کمپین تبلیغاتی اینتل ویژگی‌های گیمینگ کامپیوترهای مک را به سخره می‌گیرد

سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
کارزار تبلیغاتی جدید اینتل ویژگی‌های گیمینگ تراشه‌های این شرکت را در مقایسه با عملکرد پردازنده‌های تعبیه‌شده در کامپیوترهای مک اپل برجسته می‌کند.
تبلیغات

روز گذشته اینتل از دو پردازنده نسل یازدهمی در کلاس موبایل (محصولات قابل حمل) رونمایی کرد که دارای بیشینه‌ی سرعت کلاک ۵ گیگاهرتز هستند و از وای‌فای 6E پشتیبانی می‌کنند. دو پردازنده‌ی مذکور امکان اجرای بازی‌های محبوب در رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل را در لپ‌تاپ‌های بسیار نازک فراهم می‌کنند. پس از اعلامیه، تیم آبی با ارائه‌ی نمودارهایی نشان داد که پردازنده‌های این شرکت می‌توانند تجربه گیمینگ بسیار بهتری در مقایسه با کامپیوترهای مک ارائه بدهند. نکته‌ی جالب این است که اینتل به‌نوعی پردازنده‌ی Core i9 تعبیه‌شده در مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی را نیز تخریب کرده است.

اپل در کنفرانس توسعه‌دهندگان سال گذشته گذار از پردازنده‌های اینتل به اپل سیلیکون را علنی و در انتهای همان سال، نخستین محصولات مجهز به تراشه‌ی M1 را روانه‌ی بازار کرد. غول دنیای فناوری اکنون در حال استفاده از تراشه‌های اپل سیلیکون در کامپیوترهای مک برای تکمیل ضرب‌الاجل دوساله در روند گذار است. عملکرد تراشه M1 به‌راحتی نشان می‌دهد که اپل سیاست درستی در پیش گرفته و به‌واسطه‌ی آن، کامپیوترهای مک با بهبودهای متعددی مواجه شده‌اند. اما اینتل قطعا متضرر اصلی این ماجرا محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد از این واقعه بسیار ناخشنود است.

به گزارش اپل‌اینسایدر و با استناد به PC Gamer، تیم آبی با ارائه‌ی اطلاعاتی از پردازنده‌های جدید نسل یازدهمی سری H، مستقیما اپل را هدف قرار داده است و از آن به‌عنوان سلاح اصلی خود در برابر اپل استفاده می‌کند. اینتل مدعی است که نوت‌بوک‌های مبتنی بر تراشه‌های این شرکت تجربه گیمینگ بهتر از ۱۰۰ درصد لپ‌تاپ‌های مک ارائه می‌دهند. در ادامه اینتل به ارائه اطلاعات در این زمینه پرداخت و مدعی شد که بیش از نیمی از محبوب‌ترین بازی‌های امروز در macOS پشتیبانی نمی‌شوند. این حمله برای اینتل کمی عجیب به نظر می‌رسد؛ زیرا مک‌های مبتنی بر اینتل که macOS را اجرا می‌کنند، هنوز تولید و عرضه می‌شوند و نمی‌توانند بازی‌های زیادی همچون Grand Theft Auto V یا Cyberpunk 2077 را به‌صورت بومی اجرا کنند.

نمودار مقایسه پردازنده‌های اینتلی در مقابل تراشه M1

این نمودار برتری گیمینگ پردازنده‌ی نسل یازدهمی Core i5 اینتل را در مقایسه با پردازنده نسل نهمی Core i9 مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی نشان می‌دهد

افزون بر این، اینتل با انتشار ویدئویی در هنگام استفاده از شبیه‌ساز یا ماشین مجازی، تجربه ضعیف گیمینگ در کامپیوترهای مک را برجسته کرد. ویدئو یادشده اجرای ضعیف بازی والهایم (Valheim) را که در شبیه‌ساز Parallels اجرا می‌شود، نشان داد. این شرکت در نمودار بعدی با افتخار اعلام کرد که پردازنده‌ی نسل یازدهمی Core i5 در بخش گیمینگ عملکردی به‌مراتب بهتر از قدرتمندترین مک‌بوک پرو ارائه می‌دهد. نمودار ارائه‌شده نشان می‌دهد که انواع بازی‌ها در سیستم‌های اینتلی بهتر از مک‌بوک ۱۶ اینچی هستند.

نکته‌ی در خور توجه در رابطه با نمودار مذکور این است که اینتل مستقیما مک‌بوک پرو قدیمی با پردازنده Core i9-9980HK و کارت گرافیک AMD Radeon Pro 5600M را با سیستم کاملا جدید خود مقایسه می‌کند که از Core i5 11400H و پردازنده RTX 3060 انویدیا بهره می‌برد؛ بنابراین طبیعتا تمامی نتایج سیستم اینتل تحت تأثیر استفاده از پردازنده کاملا جدید و کارت گرافیک بسیار قدرتمندتر قرار می‌گیرد.

تیم آبی همچنین گریزی به آمار و ارقام تولید محتوا در کامپیوترهای ویندوزی توسط گیمرها انداخته است. بر اساس آمار، بالغ بر ۵۰ درصد از خریداران نوت‌بوک ویندوزی محتوا ایجاد می‌کنند و ۴۳ درصد از سازندگان محتوا برای انجام بازی‌ها همین رویه را دارند. تقریبا ۴۹ درصد از سازندگان محتوا، یک نوت‌بوک ویندوز به ارزش ۸۰۰ دلار یا بیشتر خریداری می‌کنند. سهم گیمرهای حرفه‌ای که نوت‌بوک ویندوزی خریداری کرده‌اند، در تولید محتوا به ۶۱ درصد می‌رسد.

نمودارهای ارائه‌شده که به طرز عجیبی اصلا از سیلیکون اپل نام نمی‌برند، هرگونه مقایسه‌ای را بین سیستم‌های قدیمی مبتنی بر اینتل انجام می‌دهند. این در حالی است که آزمون‌های منتشرشده از پردازنده M1 حاکی از آن است که M1 در آزمون‌های پردازنده‌ی مرکزی (CPU) و حتی پردازنده گرافیکی (GPU) عملکرد بسیار بهتری در مقایسه با همان مک‌های قدیمی مبتنی بر اینتل ارائه می‌دهد. این برای نخستین بار نیست که اینتل در مقابل اپل از کمپین‌های تبلیغاتی عجیب استفاده می‌کند. برای مثال، اینتل در ماه آوریل (فروردین) از تصویر مک‌بوک برای پوستر تبلیغاتی تایگر لیک استفاده کرده بود.

کارزار تبلیغاتی جدید شامل یک کمپین بازاریابی است که در آن اینتل سعی دارد با جمله «شما در مک نیستید» ارائه معیارهای انتخابی علیه اپل سیلیکون را برجسته و توجه رسانه‌های خبری را به خود جلب کند. در همین حال، اینتل همانند تبلیغات آوریل از مک‌بوک پرو برای تبلیغ تراشه‌های خود استفاده کرده است. از سوی دیگر، پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل نیز خشم خود را به سمت اپل معطوف کرده است. گلسینگر در ماه ژانویه به کارمندان اینتل گفت: «ما باید محصولات بهتری نسبت به هر چیز ممکن که یک شرکت لایف استایل در کوپرتینو تولید می‌کند، به اکوسیستم رایانه ارائه بدهیم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات