پردازنده M1X اپل در برچسب‌های ویدئوی WWDC 2021 در یوتیوب، دیده شد

پنج‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
M1X نام احتمالی پردازنده‌‌ی استفاده‌شده در نسل بعدی مک‌بوک پرو است که اپل اخیر آن را به‌عنوان برچسب رویداد اصلی WWDC 2021 در یوتیوب فهرست کرده است.
تبلیغات

پس از انتشار شایعات متعدد دال‌ بر رونمایی از نسخه‌های جدید مک‌بوک پرو در رویداد WWDC 2021، اپل رویداد مذکور را معطوف بر دستاوردهای نرم‌افزاری برگزار کرد و در آن شاهد رونمایی از محصولات سخت‌افزاری جدید نبودیم. البته این بدان معنی نیست که غول دنیای فناوری از ارائه‌ی مک‌بوک‌های پرو بعدی منصرف شده است؛ زیرا اپل مک‌بوک پرو مجهز به تراشه M1X را به‌عنوان برچسب رویداد اصلی WWDC در یوتیوب فهرست کرده است.

این برچسب برای اولین بار توسط یوتیوبری با نام Max Balzer مشاهده شد که از قرار معلوم، بخشی از برچسب‌های دیگری نظیر iOS 15 محسوب می‌شود که اپل به ویدئوی کنفرانس توسعه‌دهندگان اضافه کرده است. برای یادآوری، اپل نخستین محصولات مجهز به تراشه M1 را در ماه نوامبر (آبان) عرضه کرد و اکنون گمان می‌رود نسخه‌ی بهبودیافته‌ی آن در شُرُف رونمایی باشد. شنیده‌ها حاکی از آن است پردازنده‌ای با نام احتمالی M1X در بطن نسل بعدی لپ‌تاپ‌های اپل جای خواهد گرفت که در حقیقت، پردازنده‌ی بهبودیافته‌ی سری M محسوب می‌شود.

پردازنده یادشده برای اهداف پردازشی قوی‌تر، به تعداد هسته‌ی بیشتری مجهز شده است. پردازنده‌ی مرکزی (CPU) این تراشه احتمالا از ۱۰ هسته‌ی پردازشی، شامل دو هسته‌ی کم‌مصرف برای انجام وظایف و پردازش‌های روزمره و هشت هسته‌ی قدرتمند با عملکرد بالا برای پردازش‌های سنگین تشکیل شده است و در نهایت، ۱۶ تا ۳۲ هسته‌ی اختصاصی اپل سنگین‌ترین پردازش‌های گرافیکی را تضمین خواهند کرد.

برچسب‌های ویدئو کنفرانس WWDC 2021

به‌عنوان بخشی از SoC، اپل احتمالا با توجه ‌به محصول، از پردازنده‌ی گرافیکی متفاوتی بهره خواهد گرفت. برای مثال، تراشه‌ی گرافیکی M1 با دو پیکربندی هشت و هفت هسته‌ای عرضه شده است. در حال حاضر، ادعا می‌شود نسخه هشت هسته‌ای سریع‌ترین گرافیک یکپارچه جهان است و می‌تواند تقریبا ۲۵ هزار تِرِد را اداره کند و با قدرت ۲٫۶ ترافلاپس، به ۱۲۸ واحد اجرایی دست یابد؛ بنابراین تراشه‌ی بعدی می‌تواند با توجه به دستیابی به دوبرابر واحد اجرایی بیشتر، GPU به‌مراتب قوی‌تری در خود جای بدهد و متناسب با محصول (مانند مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی)، از تعداد هسته‌های متفاوتی بهره بگیرد.

طبق گزارش‌های قبلی، نسخه‌ی گرافیک ۱۶ هسته‌ای می‌تواند به ۲۵۶ واحد اجرایی دست یابد که دقیقا دو برابر M1 خواهد بود و از قرار معلوم، به‌ جای دو نمایشگر، از سه نمایشگر پشتیبانی خواهد کرد. اضافه شدن هسته‌های بیشتر ممکن است بر شارژدهی تأثیر منفی بگذارد؛ کما اینکه گفته می‌شود توان مصرفی پردازنده‌ی جدید ۳۵ وات است که دقیقا دوبرابر M1 است؛ اما با توجه به ماهیت پردازنده‌های مبتنی بر معماری آرم، احتمالا این تأثیر بسیار ناچیز خواهد بود.

انتظار می‌رود با ادامه‌ی روند گذار به پردازنده‌های اپل سیلیکون، مدل‌های جدید نوت‌بوک‌های حرفه‌ای اپل به‌زودی روانه‌ی بازار شوند و کوپرتینویی‌ها در سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی مدل‌های ۱۴ و ۱۶ اینچی مک‌بوک پرو مجهز به فناوری نمایشگر mini LED و پردازنده‌ی به‌روزشده‌ی اپل سیلیکون را رونمایی و در ماه‌های پایانی سال آن‌ها را عرضه کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات