طراحی آیمک ۲۴ اینچی M1

بررسی آی مک ۲۴ اینچی M1 اپل [با بررسی ویدئویی]

سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
مطالعه 26 دقیقه
بهره‌وری عالی تراشه‌ی M1 به اپل اجازه داد تا نسل جدید آی مک را باریک‌تر، مدرن‌تر و جمع‌وجورتر از گذشته طراحی کند. با بررسی آی مک ۲۴ اینچی M1 همراه زومیت باشید.
تبلیغات

برنامه‌ی گذار از دنیای X86 به تراشه‌های اختصاصی، فرصتی مناسب برای اپل به‌ارمغان آورد تا پس از یک دهه، تیغ جراحی به‌دست بگیرد تا ظاهر یکی از به‌یادماندنی‌ترین محصولاتش را نو کند. نسل دهم آی مک، با طراحی تخت، رنگ‌های متنوع و ضخامت ۱۱٫۵ میلی‌متری‌اش، مدرن‌تر، جذاب‌تر و باریک‌تر از هر زمان دیگری است.

مقاله‌ی پیش‌رو در تاریخ ۲۲ تیر ۱۴۰۰، با افزوده‌شدن بررسی ویدئویی آی مک M1 به‌روز شد.

نمایشگر بزرگ‌تر، ۲۰ درصد وضوح بیشتر، ۸۵ درصد قدرت پردازشی بیشتر، ۲ برابر گرافیک سریع‌تر و وب کم 1080p؛ آی مک تقریباً در هر زمینه‌ای، پیشرفت چشم‌گیری درمقایسه‌با نسل گذشته‌اش تجربه می‌کند. اپل کامپیوتر رومیزی جدیدش را مناسب هر سبک زندگی و خانه‌ای می‌داند؛ اما آیا واقعاً چنین است؟ با بررسی آی مک ۲۴ اینچی M1 همراه زومیت باشید.

شما می‌توانید برای خرید آی مک ۲۴ اینچی M1 به فروشگاه اپل یونیک مراجعه کنید.

بررسی ویدئویی آی مک M1

تماشا در یوتیوب

طراحی و کیفیت ساخت آی مک M1

اپل فرایند دو ساله‌ی گذار از دنیای X86 به تراشه‌های اختصاصی‌اش را غنیمت شمرد و آی مک را برای نخستین‌بار از سال ۲۰۱۲ بازطراحی کرد. نسل دهم آی مک ظریف‌تر، باریک‌تر، سبک‌تر، جمع‌وجورتر و صدالبته «پرنشاط‌تر» از گذشته است. طراحان کوپرتینو یاد و خاطره‌ی iMac G3 رنگارنگ را زنده کرده و آی مک جدید را در هفت رنگ جذاب آبی، سبز، صورتی، نقره‌ای، زرد، نارنجی و بنفش طراحی کرده‌اند. مدلی که برای بررسی دراختیار زومیت قرار داشت، به بدنه‌ای به‌رنگ آبی مزین شده بود؛ البته توجه داشته باشید که رنگ‌های زرد، نارنجی و بنفش تنها در مدل مجهز به گرافیک ۸ هسته‌ای دردسترس هستند.

آیمک ۲۴ اینچی M1 - طراحی

۱۱٫۵ میلی‌متر؛ آی مک ۲۴ اینچی M1 اپل تنها ۱۱٫۵ میلی‌متر ضخامت دارد و به‌‌اندازه‌ای باریک است که مهندسان اپل به‌ناچار جک هدفون را در لبه‌ی دستگاه قرار دهند؛ چراکه سوکت ۳٫۵ میلی‌متری هدفون ارتفاع بیشتری از عمق بدنه‌ی آی مک دارد! اپل برای دستیابی به چنین طراحی باریکی، کل مادربرد را به حاشیه‌ی پایین صفحه‌نمایش و منبع تغذیه را به بیرون از دستگاه انتقال داد؛ آی مک اکنون از آداپتوری ۱۴۳ واتی بهره می‌برد.

۱۱٫۵ میلی‌متر؛ آی مک به‌قدری باریک است که جک هدفون هم در دل آن جای نمی‌گیرد!

اطمینان داریم که اگر اپل مادربرد را پشت صفحه‌نمایش نگه می‌داشت و در عوض حاشیه‌ی پایین را از بین می‌برد، هیچ‌کس از ضخامت ۲۰ یا حتی ۳۰ میلی‌متری آی مک شکایتی نمی‌داشت! به‌نظر می‌رسد که این حاشیه‌ی قطور حُکم امضای طراحی آی مک را دارد و طراحان اپل ترجیح داده‌اند تا ضمن حفظ امضای طراحی‌شان، قدرت مهندسی اپل را با ضخامت ۱۱٫۵ میلی‌متری و فوق‌باریک آی مک به رخ بکشند. ای‌کاش حداقل اپل لوگوی خود را روی حاشیه‌ی پایین حفظ می‌کرد!

آیمک ۲۴ اینچی M1 از نمای پشت

جذاب‌ترین بخش طراحی نسل دهم آی مک را نمای پشت آن می‌‌دانیم؛ جایی که رنگ اشباع بدنه، لوگوی بزرگ و براق اپل و نمای مینیمالیستی دستگاه خودنمایی می‌کند. بدنه‌ی آی مک نیز درست‌مانند آیپد و آیفون، ساختار تخت و بلوکی دارد و از طراحی محدب و انحنایی نسل‌های گذشته خبری نیست. رنگ‌بندی جذاب و طراحی مدرن، آی مک را به انتخابی مناسب برای دفاتر کار یا زندگی روزمره‌ی افراد بدل می‌سازد؛ اگر جزو خریداران آی مک ۲۴ اینچی هستید، حتماً آن را به‌گونه‌ای قرار دهید که نمای پشتش درمعرض دید باشد!

لوگوی اپل روی آیمک ۲۴ اینچی M1

غیر از مدل نقره‌ای، در تمامی مدل‌های دیگر آی مک، پایه و حاشیه‌ی پایین نمایشگر کم‌رنگ‌تر از بدنه هستند. پایه‌ی دستگاه نیز به فراخور طراحی تخت آی مک جدید، ساختاری گونیایی و تخت دارد.

حاشیه قطور نمایشگر؛ امضای طراحی یا بهای باریکیِ بی‌حدوحصر آی مک؟!

متأسفانه حتی در نسل دهم آی مک نیز از قابلیت تنظیم ارتفاع یا چرخش نمایشگر خبری نیست. پایه‌ی آی مک صرفاً امکان تغییر زاویه‌ی نمایشگر را دراختیارتان می‌گذارد؛ البته نمایشگر آی مک در ارتفاع مناسبی قرار دارد و به‌اندازه‌ی مانیتورهای عادی، پایین‌تر از خط دید کاربر نیست.

حاشیه پایین آیمک ۲۴ اینچی M1
پایه آیمک ۲۴ اینچی M1
دریچه اسپیکر آیمک ۲۴ اینچی M1
کلید پاور آیمک ۲۴ اینچی M1

ارتفاع و عرض آی مک جدید تفاوت چندانی با آی مک ۲۱٫۵ اینچی ندارد؛ اما مهندسان اپل با باریک‌تر کردن حاشیه‌ها، نمایشگری به قطر ۲۴ اینچ در دل آن جای داده‌اند. دورتادور نمایشگر اکنون به‌رنگ سفید است تا به گفته‌ی اپل، آی مک جدید هرچه بهتر در دل دکوراسیون منازل جای بگیرد، ما ترجیح می‌دادیم تا این حاشیه‌ها کماکان مشکی باشند.

کیبورد، ماوس، دوربین و درگاه‌های آی مک M1

به‌رسم سال‌های گذشته، اپل همراه آی مک، مجیک کیبورد و مجیک ماوس را نیز دراختیار خریدار قرار می‌دهد. رنگ کیبورد و ماوس آی مک با بدنه‌ی خود دستگاه نیز هم‌خوانی دارد؛ البته خریداران آی مک می‌توانند در زمان خرید با پرداخت ۱۲۹ دلار هزینه‌ی بیشتر، در کنار مجیک ماوس، مجیک ترک‌پد را نیز به جعبه اضافه کنند.

آیمک ۲۴ اینچی M1 به همراه مجیک ماوس و مجیک کیبورد از نمای بالا

مجیک کیبورد آی مک ۲۴ اینچی اکنون کلیدهایی برای فراخوانی Spotlight (ابزار جست‌وجو در macOS)، Dictation (تبدیل گفتار به متن)، فعال‌سازی حالت Do Not Disturb و اموجی‌ها دارد. توجه داشته باشید که به‌غیر از مدل پایه‌ی ۱۳۰۰ دلاری، روی کیبورد مدل‌های دیگر آی مک، حسگر اثر انگشت TouchID نیز برای ورود سریع‌تر و آسان‌تر به سیستم و انجام ایمن تراکنش‌ها وجود دارد.

اپل به‌صورت پیش‌فرض، کیبورد جزیره‌ای کامپکت را همراه آی مک ارائه می‌دهد؛ اما در صورت تمایل، می‌توان با پرداخت ۳۰ دلار اضافه‌تر، کیبورد بزرگ‌تر به همراه کلیدهای Num Pad را انتخاب کرد که کلیدهای اضافه‌‌ای برای جابه‌جایی در متون و کلیدهای جهتی بزرگ‌تر را نیز دراختیارتان می‌گذارد.

کلید اثر انگشت آیمک ۲۴ اینچی M1

چینش کلیدهای مجیک کیبورد مشکل عجیبی ندارد و پس از مدت کوتاهی، می‌توان به تایپ با آن عادت کرد. عمق حرکتی و نوع بازخورد کلیدها مناسب ارزیابی می‌شود؛ اما فقدان پایه برای زاویه‌دار کردن کیبورد، شاید برای برخی از کاربران ناخوشایند باشد.

مجیک ماوس از نظر طراحی با آنچه از نسل‌های قبلی سراغ داریم، متفاوت نیست. ماوس آی مک با ارتفاع اندکش ارگونومی چندان خوشایندی ندارد؛ به‌ویژه اگر دستان بزرگی داشته باشید. محل درگاه لایتنینگ برای شارژ نیز همچون گذشته زیر ماوس جای گرفته است و برای هر بار شارژ باید به‌طرز مضحکی مجیک ماوس را وارونه کنید.

... و مجیک ماوسی که برای شارژ شدن کماکان به اجرای فن بارانداز نیاز دارد!

ژست‌های لمسی مجیک ماوس موارد نظر زیر را در برمی‌گیرند:

  • اسکرول: سوایپ عمودی روی مجیک ماوس
  • بزرگ‌نمایی هوشمند: دو ضربه‌ی ممتد روی مجیک ماوس
  • فراخوانی Mission Control: ضربه با دو انگشت روی مجیک ماوس
  • جابه‌جایی بین دسکتاپ‌ها: سوایپ به چپ و راست با دو انگشت روی مجیک ماوس
  • جابه‌جایی بین صفحات: سوایپ به چپ و راست با یک انگشت روی مجیک ماوس

صرف‌نظر از مشکلات مربوط به ارگونومی، عملکرد مجیک ماوس دقیق است و ژست‌های لمسی روی آن، تجربه‌ی لذت‌بخشی به‌ارمغان می‌آورد.

پورت شارژ مجیک ماوس آیمک ۲۴ اینچی M1
ارگونومی و ژست‌های حرکتی آیمک ۲۴ اینچی M1

آی مک ۲۴ اینچی در زمینه‌ی تنوع درگاه‌ها پسرفت چشم‌گیری تجربه می‌کند؛ دیگر از درگاه USB Type-A و درگاه کارت حافظه‌ی SDXC خبری نیست؛ مدل پایه‌ی آی مک ۲۴ اینچی تنها دو درگاه USB 4 Type-C با پشتیبانی از تاندربولت ۳ به‌همراه یک جک هدفون دراختیارتان می‌گذارد؛ اما به مدل‌های بالاتر، دو درگاه USB 3.1 Gen 2 Type-C نیز به مجموعه‌ی درگاه‌ها اضافه می‌شود.

آی مک M1؛ عقب‌گرد در تنوع پورت

متأسفانه آی مک ۲۴ اینچی از پهنای باند ۴۰ گیگابیت‌برثانیه‌ای تاندربولت ۳ برای اتصال کارت‌های گرافیک اکسترنال بهره‌ای نمی‌برد و تنها می‌توان از آن‌ها برای اتصال یک مانیتور اکسترنال 6K بهره برد. آی مک ۲۴ اینچی از استاندارد وای‌فای جدید Wi-Fi 6 و Bluetooth 5.0 نیز پشتیبانی می‌کند.

پورت های آیمک ۲۴ اینچی M1
جک هدفون آیمک ۲۴ اینچی M1

آی مک جدید غیر از مدل پایه، در سایر مدل‌ها درگاه اترنت گیگابیتی را دراختیارتان می‌گذارد؛ البته این درگاه به جای قرارگیری روی بدنه، در دل آداپتور ۱۴۳ واتی دستگاه جای گرفته است. راهکار هوشمندانه‌ی مهندسان اپل به کاربر اجازه می‌دهد تا سیگنال اینترنت را ازطریق کابل برق به آی مک انتقال دهد؛ بدین ترتیب تنها یک کابل از آی مک آویزان خواهد بود.

غیر از درگاه اترنت یکپارچه، آداپتور آی مک جادوی دیگری نیز در آستین خود دارد؛ اتصال کابل برق آی مک ۲۴ اینچی به بدنه به‌صورت مغناطیسی است؛ بدین‌ترتیب چنانچه به‌صورت ناگهانی باعث کشیده‌شدن کابل شوید، اتصال برق از بدنه جدا می‌شود و آی مک سقوط نمی‌کند؛ البته امیدواریم که هیچ‌گاه به چنین مرحله‌ای نرسید!

آداپتور آیمک ۲۴ اینچی M1
پورت مغناطیسی برق آیمک ۲۴ اینچی M1

با رواج هرچه بیشتر فرهنگ دورکار و لزوم برقراری تماس‌های تصویری متعدد، مهندسان اپل دوربین و میکروفون‌های آی مک را نیز ارتقا داده‌اند. کامپیوتر رومیزی اپل اکنون از حسگری بزرگ با قابلیت فیلم‌برداری 1080p بهره می‌برد و به‌لطف پردازنده‌ی سیگنال تصویر (ISP) درون تراشه‌ی M1، کنترل بهتری روی سطح نویز و گستره‌ی دینامیکی تصاویر دارد.

وب کم آیمک ۲۴ اینچی M1

آی مک M1 از ترکیب ۳ میکروفون برای انتقال صدا در تماس‌ها استفاده می‌کند، صدای منتقل‌شده کیفیت مطلوبی دارد؛ اما بی‌شک برخلاف ادعای اپل، نمی‌توان آن را در سطح «صدای استودیویی» خواند!

صفحه‌نمایش و اسپیکر آی مک M1

صفحه‌نمایش ۲۴ اینچی (یا به‌طور دقیق‌تر، ۲۳٫۵ اینچی) آی مک M1 یکی از نقاط قوت اصلی آن به‌شمار می‌آید. با وضوح ۲۵۲۰ × ۴۴۸۰ پیکسلی یا 4.5K، آی مک M1 بالغ‌بر ۲۰ درصد پیکسل‌های بیشتری روی نمایشگر خود دارد و تراکم پیکسلی بسیار خوب ۲۱۸ پیکسل‌براینچ را به‌ارمغان می‌آورد. در فاصله‌ای که با آی مک 24 کار می‌کنید، قادر به تفکیک پیکسل‌ها از هم نخواهید بود.

پخش ویدیو روی آیمک ۲۴ اینچی M1

برخلاف مک‌بوک‌ پرو، روی صفحه‌نمایش آی مک ۲۴ اینچی از نسبت‌تصویر مرتفع ۱۶:۱۰ خبری نیست و نسل دهم آی مک نیز همانند مدل پیشین از نسبت تصویر عریض ۱۶:۹ بهره می‌برد.

نمایشگر 4.5K؛ پرنور، پروضوح و بسیار جذاب

اپل روشنایی بیشینه‌ی آی مک ۲۴ اینچی را ۵۰۰ نیت عنوان می‌کند، ما در حاشیه‌های نمایشگر آی مک به این عدد دست یافتیم؛ اما در مرکز تصویر دستگاه، روشنایی، ۱۶ درصد بیشتر و معادل ۵۸۱ نیت اندازه‌گیری شد. آی مک M1 در زمینه‌ی کنتراست تصویر به‌خوبی مک‌بوک پرو M1 عمل نمی‌کند؛ اما در بحث حداقل روشنایی با ثبت عدد ۴٫۲ نیت، تجربه‌ی خوشایندی را در محیط‌های تاریک برایتان به‌ارمغان می‌آورد.

عملکرد صفحه‌نمایش آی مک ۲۴ اینچی M1 دربرابر کامپیوترهای دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

تصویر سفید

تصویر مشکی

نسبت کنتراست

AdobeRGB

sRGB

DCI-P3

حداکثر روشنایی

حداقل روشنایی

میانگین روشنایی

Native

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین

خطا

آی مک ۲۴ اینچی M1

۵۸۱٫۴ نیت

۴٫۲ نیت

۵٫۳ نیت

۱۰۹٫۷

۷۲

پروفایل پیش‌فرض

--

۹۶٫۷

۲٫۳

۷۵

پروفایل پیش‌فرض

--

مک بوک پرو M1

۴۳۶ نیت

۰٫۰۰ نیت

۰٫۵۵ نیت

۸۵۵

۷۶٫۴

پروفایل پیش‌فرض

--

۹۹٫۹

۲٫۳

۷۸٫۳

پروفایل پیش‌فرض

--

MSI GE66 Raider

۱۸۱٫۷ نیت

۸٫۱۱ نیت

۱٫۱۶ نیت

۱۵۶٫۱

۷۳٫۱

--

۹۹

۳٫۶

۷۵٫۴

--

ایسر ConceptD 7 Ezel Pro

۲۹۴٫۶ نیت

۱۵٫۷ نیت

۲٫۴۲ نیت

۱۲۱٫۷

۱۰۰

۲٫۵

۱۴۳٫۴

۵٫۴

۹۲٫۹

۳٫۶

میت بوک D 14

۱۹۱ نیت

۳٫۶۵ نیت

۱٫۰۳ نیت

۱۸۵٫۴

۴۷٫۸

--

۶۴

۴٫۸

۴۷٫۵

--

سرفیس لپ تاپ Go

۲۱۴٫۷ نیت

۰٫۶۳ نیت

۲٫۰۴ نیت

۱۰۵٫۲

۷۳٫۳

--

۹۷٫۷

۱٫۹

۷۴٫۷

--

هلیوس ۳۰۰

۳۱۹ نیت

۲۱٫۳ نیت

۳٫۷۵ نیت

۸۵

۷۰

۶٫۱

۹۱٫۵

۵٫۵

--

--

سرفیس بوک ۳ ۱۵ اینچی

۴۰۵ نیت

۳٫۴ نیت

۰٫۵۳ نیت

۷۶۴

۶۵

۳٫۸

۹۴

۱٫۳

۷۴

۳٫۴

می نوت‌بوک پرو ۱۵

۲۵۰ نیت

۵٫۵ نیت

۱٫۴ نیت

۱۷۶٫۶

۷۵

۵٫۱

۱۰۰

۳

--

--

ایسر نیترو ۷

۲۶۸ نیت

۱۸٫۸ نیت

۲٫۰۵ نیت

۱۲۹٫۵

۷۱٫۵

۵٫۳

۹۲٫۵

۴

--

--

میت بوک D15

۲۱۳ نیت

۴٫۳ نیت

۱٫۵۴ نیت

۱۳۸

۴۸

۵٫۱

۶۳

۴٫۴

--

--

میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۹

۴۷۵ نیت

۵٫۳ نیت

۴٫۱ نیت

۱۱۲

۷۳٫۳

۴٫۳

۹۹٫۱

۱٫۷

۷۵

۳٫۵

سرفیس پرو ۷

۳۹۴ نیت

۰٫۸ نیت

۰٫۶ نیت

۶۲۵

۷۲٫۵

۴٫۰

۹۶

۱٫۶

--

--

* تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

مهندسان اپل در کنترل توزیع روشنایی صفحه‌نمایش عملکرد کم‌وبیش موفقی داشتند؛ اما بررسی آی مک M1 از سوی زومیت نشان از نشت جزئی نور از لبه‌های نمایشگر دارد.

نشت نور در آیمک ۲۴ اینچی M1

براساس اعلام اپل، آی مک ۲۴ اینچی با پشتیبانی از یک میلیارد رنگ، تمام فضای رنگی DCI P3 را پوشش می‌دهد؛ البته پروفایل مربوط به این فضای رنگی در تنظیمات نمایشگر دردسترس نیست و به‌صورت پیش‌فرض، پروفایل sRGB را با دقت بسیار خوب و البته کمی تمایل به سردی، دراختیار خواهید داشت.

آی مک ۲۴ اینچی تجربه‌ی صوتی بسیار خوبی را نیز به‌نمایش می‌گذارد. کامپیوتر رومیزی اپل از ۶ اسپیکر شامل ۴ ساب‌ووفر و ۲ توئیتر بهره می‌برد که با ترکیب «۲ + ۱» درون حاشیه‌ی پایین صفحه‌نمایش و دو طرف مادربرد قرار گرفته‌اند.

اسپاتیفای با آیمک ۲۴ اینچی M1

اپل می‌گوید در هر سمت از مادربرد، ساب‌ووفرها را در خلاف جهت هم کار گذاشته است تا از لرزش بدنه جلوگیری کند، از طرف دیگر، فضای پشت صفحه‌نمایش نیز نقش محفظه‌ی آکوستیک را برعهده دارد. ما از شفافیت و کوبندگی صدای آی مک ۲۴ اینچی راضی بودیم؛ البته حجم صدای آن، بیشتر برای اتاق‌های کوچک کافی خواهد بود.

عملکرد و تجربه کاربری آی مک M1

اپل به‌اندازه‌ای از کارایی و بهره‌وری تراشه‌ی M1 اطمینان دارد که بعد از مک‌بوک ایر، مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی و مک مینی، اکنون آن را در دل آیپد پرو و صدالبته آی مک نسل دهم نیز استفاده می‌کند؛ تراشه‌ای که نه فقط مک، بلکه تاریخچه‌ی دنیای کامپیوترهای شخصی را نیز به دو بخش قبل و بعد از خود تقسیم کرد. ترا‌شه‌ی M1 لپ‌تاپ‌های مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی را به مقرون‌به‌صرفه‌ترین و بهترین انتخاب برای علاقه‌مندان اولترابوک بدل ساخت، حال باید دید که آیا در مقیاس دسکتاپ نیز می‌توان بدان اعتماد کرد یا خیر.

کار با آیمک ۲۴ اینچی M1

اپل تراشه‌ی M1 را نخستین سیستم‌-روی-‌چیپ (SoC) برای خانواده‌ی مک معرفی می‌کند؛ زیرا افزون‌بر پردازنده‌های آشنایی همچون CPU و GPU، ماژول‌هایی همچون موتور پردازش عصبی، پردازنده‌ی سیگنال تصویر (ISP) و کنترلر تاندربولت/USB 4 را نیز در بطن خود دارد. از سوی دیگر ماژول DRAM نیز به‌همراه تراشه‌ی M1 داخل یک پکیج قرار گرفته است و دردسترس تمام پردازنده‌های داخل تراشه قرار دارد.

مشخصات فنی تراشه‌ی M1 دربرابر A14

پارامترها/تراشه

Apple M1

Apple A14

فرایند ساخت

۵ نانومتری N5

TSMC

۵ نانومتری N5

TSMC

CPU

۴ هسته‌ی Firestorm با فرکانس بیشینه‌ی ۳٫۲ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Icestorm با فرکانس بیشینه‌ی ۲٫۰ گیگاهرتز

۲ هسته‌ی Firestorm با فرکانس بیشینه‌ی ۳٫۰ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Icestorm با فرکانس بیشینه‌ی ۱٫۸ گیگاهرتز

حافظه‌ی کش

۱۲ مگابایت کش اشتراکی L2 و ۳۲۰ کیلوبایت کش L1 برای هریک از هسته‌های Firestorm

۴ مگابایت کش اشتراکی L2 و ۱۹۲ کیلوبایت کش L1 برای هریک از هسته‌های Icestorm

۱۲ مگابایت کش سیستمی برای کل بلوک‌های تراشه

۸ مگابایت کش اشتراکی L2 و ۳۲۰ کیلوبایت کش L1 برای هریک از هسته‌های Firestorm

۴ مگابایت کش اشتراکی L2 و ۱۹۲ کیلوبایت کش L1 برای هریک از هسته‌های Icestorm

۱۶ مگابایت کش سیستمی برای کل بلوک‌های تراشه

باس حافظه

۱۲۸ بیت

۶۴ بیت

DRAM

۸ یا ۱۶ گیگابایت رم LPDDR4x-4266

۴ یا ۶ گیگابایت رم LPDDR4x-4266

پهنای باند حافظه برای انتقال داده بین DRAM و CPU

بالغ‌بر ۶۸٫۲ گیگابایت‌برثانیه

بالغ‌بر ۳۴٫۱ گیگابایت‌برثانیه

GPU

۸ هسته‌ی پردازش گرافیکی، ۱۰۲۴ واحد محاسبات منطقی (۱۲۸ واحد به‌ازای هر هسته)

۶۴ واحد مدیریت بافت

۳۲ واحد رندر خروجی

۴ هسته‌ی پردازش گرافیکی

توان محاسباتی FP32 گرافیک

۲٫۶ ترافلاپس

۸۲۴ گیگافلاپس

توان مصرفی

حدود ۲۰ وات

حدود ۶ وات

M1 نخستین تراشه‌ی ۵ نانومتری در دنیای کامپیوترهای شخصی به‌حساب می‌آید. این تراشه از ۱۶ میلیارد ترانزیستور بهره می‌برد و براساس کالبدشکافی‌های TechInsights، بالغ‌بر ۳۷ درصد از A14، تراشه‌ی به‌کاررفته در آیفون ۱۲ بزرگ‌تر است. صرف‌نظر از ابعاد بزرگ‌تر، معماری و ساختار تراشه‌ی M1 شباهت‌های بسیاری با A14 دارد.

تراشه‌ی M1 ترکیب ۴ هسته‌ی قدرتمند Firestorm با فرکانس ۳٫۲ گیگاهرتز و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف Icestorm با فرکانس ۲٫۰۶ گیگاهرتز را به‌عنوان CPU به‌کار می‌گیرد. هسته‌های Firestorm و Icestorm به‌ترتیب به ۱۲ و ۴ مگابایت کش اشتراکی L2 دسترسی دارند. در تراشه‌ی M1 خبری از کش L3 نیست؛ اما مجموعه‌ی ماژول‌ها به حدود ۱۲ مگابایت کش سطح سیستم نیز دسترسی دارند.

درحالی‌که تراشه‌های x86 از ۳۲ کیلوبایت کش L1 دستورالعمل برای هریک از هسته‌های استفاده می‌کنند، در تراشه‌ی M1 هریک از هسته‌های Firestorm به ۱۹۲ کیلوبایت کش L1 دستورالعمل و ۱۲۸ کیلوبایت کش L1 دیتا دسترسی دارند. هسته‌های کم‌مصرف Icestorm نیز از ۱۲۸ کیلوبایت کش دستورالعمل و ۶۴ کیلوبایت کش دیتا بهره می‌برند. بدین‌ترتیب مجموع کش L1 تراشه‌ی M1 به ۲ مگابایت می‌رسد؛ البته باید توجه داشت ماهیت معماری آرم در اجرای تعداد زیادی دستورالعمل ساده‌تر، به‌خودی خود، حافظه‌ی بیشتری می‌طلبد.

چندوظیفگی با آیمک ۲۴ اینچی M1

به‌لطف باس حافظه‌ی ۱۲۸ بیتی (۸ کانال ۱۶ بیتی) و بهره‌گیری از ماژول رم LPDDR4X-4266 پهنای باند حافظه برای تبادل داده بین رم و تراشه به عدد شگفت‌انگیز ۶۸٫۲۵ گیگابایت‌برثانیه می‌رسد. براساس بررسی‌ها هریک از هسته‌های Firestorm می‌توانند در زمینه‌ی خواندن و نوشتن داده به‌ترتیب به نرخ ۵۸ و ۳۳ تا ۳۶ گیگابایت‌برثانیه دست یابند. چنین نرخ انتقال داده‌ای بین حافظه‌ و تراشه، تأثیر چشم‌گیری بر عملکرد کلی M1 می‌گذارد.

اپل می‌گوید M1 از سریع‌ترین گرافیک یکپارچه‌ی دنیا بهره می‌برد. عکس‌های TechInsights نشان می‌دهد که مساحت پردازنده‌ی گرافیکی ۲٫۱ برابر نمونه‌ی به‌کاررفته در A14 است و بخش زیادی از سطح تراشه‌ را دراختیار خود دارد. پردازنده‌ی گرافیکی M1 از ۸ هسته‌ی گرافیکی با توان محاسباتی بالغ‌بر ۲٫۶ ترافلاپس (۲٫۶ تریلیون عملیات‌برثانیه روی اعدادی با ممیز شناور FP32) بهره می‌برد و به‌گفته‌ی اپل از پس پردازش هم‌زمان ۲۴۵۷۶ ترد، رندر ۴۱ میلیارد پیکسل‌برثانیه و ۸۲ میلیارد بافت‌برثانیه برمی‌آید، این اعداد پردازنده‌ی گرافیکی M1 را فراتر از GTX 1650 Max-Q با توان طراحی حرارتی ۳۰ وات قرار می‌دهند.

تراشه M1 با وجود بهینگی فوق‌العاده‌اش، در دنیای دسکتاپ بی‌رقیب نیست

بررسی‌ها نشان می‌دهد که پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه‌ی M1 در مجموع از ۱۰۲۴ واحد محاسبات منطقی (ALU)، بالغ‌بر ۶۴ واحد مدیریت بافت‌های گرافیکی (TMU) و ۳۲ پایپ‌لاین رندر خروجی گرافیکی (ROP) بهره می‌برد و فرکانس بیشینه‌ی آن به ۱۲۷۵ مگاهرتز می‌رسد. این پردازنده‌ی گرافیکی از ماژول رم DDR4-4266 یکپارچه با تراشه‌ی M1 به‌عنوان حافظه‌ی گرافیکی استفاده می‌کند.

توجه داشته باشید که برخلاف مک‌بوک پرو، اپل مدل پایه‌ی آی مک را با گرافیک ۷ هسته‌ای به‌فروش می‌رسد که طبیعتا از نظر توان محاسباتی و عملکرد، در سطح پایین‌تری درمقایسه‌با نمونه‌ی ۸ هسته‌ای قرار می‌گیرد.

بازی با آیمک ۲۴ اینچی M1

اپل در مورد توان مصرفی تراشه‌‌ی M1 صحبت چندانی نمی‌کند؛ اما می‌گوید CPU و GPU به‌کاررفته در این تراشه می‌تواند به عملکرد «جدیدترین CPU و GPU یکپارچه‌ی دنیای PC» به‌ترتیب با مصرف یک‌چهارم و یک‌سوم توان موردنیاز آن‌ها دست یابد. در ادامه نتایج بررسی‌های زومیت از توان مصرفی تراشه‌ی M1 را ارائه می‌دهیم.

تراشه‌ی M1 واحد پردازش عصبی ۱۶ هسته‌ای به‌کاررفته در A14 را نیز در بطن خود دارد؛ پردازنده‌ای که در امور مبتنی‌بر هوش مصنوعی نظیر شناسایی تصاویر کارایی دارد و براساس ادعای اپل می‌تواند بالغ‌بر ۱۱ تریلیون عملیات را در هر ثانیه انجام دهد.

محدودیت‌های تراشه‌ی جدید باعث می‌شود تا آی مک جدید اپل نیز درست‌مانند مک‌بوک پرو تنها از رم تا سقف ۱۶ گیگابایت پشتیبانی کند. اپل آی مک ۲۴ اینچی را با رم ۸ یا ۱۶ گیگابایتی LPDDR4x-4266 به‌همراه ۲۵۶، ۵۱۲، ۱۰۲۴ یا ۲۰۴۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی SSD به‌فروش می‌رساند. شما در جدول زیر می‌توانید عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی مدل ۲۵۶ گیگابایتی دستگاه را مشاهده کنید.

عملکرد حافظه آی مک ۲۴ اینچی M1 دربرابر کامپیوترهای دیگر

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

iMac 24

۲۷۲۳٫۶۵

۲۴۸۱٫۶

MSI GE66 Raider

۳۳۹۲٫۴۰

۳۱۰۴٫۱۳

Acer ConceptD 7 Ezel Pro

۳۵۶۲٫۸۷

۳۰۲۷٫۲۲

MateBook D 14

۳۴۱۵٫۸۹

۲۹۸۵٫۴۳

Surface Laptop Go

۱۶۷۱٫۶۵

۳۷۶٫۶۴

MacBook Pro M1

۲۵۱۷٫۱۷

۲۳۳۰٫۹

Acer Predator Helios 300

۱۸۴۰٫۵۸

۲۷۲۵٫۴۸

Microsoft Surface Book 3 15

۲۰۷۱٫۸۷

۸۰۵٫۹۵

Acer Nitro 7

۱۷۹۲٫۸۰

۱۵۵۰٫۴۹

Huawei MateBook D15 SSD

۳۴۳۶٫۸۸

۱۴۴۲٫۶۲

Huawei MateBook D15 HDD

۱۱۰٫۹۶

۱۰۸٫۰۱

Surface Pro 7

۲۰۱۸٫۳۵

۸۱۲٫۴۶

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

اپل می‌‌گوید آی مک ۲۴ اینچی به‌لطف تراشه‌ی M1 درمقایسه‌با «مدل‌های استاندارد آی مک ۲۱٫۵ اینچی» تا ۸۵ درصد عملکرد CPU-محور و تا ۲ برابر عملکرد GPU-محور بهتری به‌نمایش می‌گذارد. مشخص نیست اپل با عبارت «مدل استاندارد» دقیقاً به چه مدل‌هایی اشاره می‌کند؛ اما مدل پایه‌ی آخرین آی مک ۲۱٫۵ اینچی از پردازنده‌ی Core i3 8100 و گرافیک Radeon Pro 555X بهره می‌برند که به‌ترتیب ۶۰ و ۳۰ درصد ضعیف‌تر از M1 هستند.

عملکرد آی مک ۲۴ اینچی M1 دربرابر کامپیوترهای دیگر

لپ‌تاپ / بنچمارک

مشخصات فنی

GFXBench

3DMark

GeekBench 5 CPU

GeekBench 5 GPU

PCMark 10

CineBench

R23

Aztec Ruins

High Tier

Time Spy

Wild Life

Night Raid

Multi Core

Single Core

dGPU

iGPU

Multi Core

Single Core

iMac 24 M1

Apple M1

Apple GPU

۸۱٫۳۸ فریم‌برثانیه

Metal

--

۹۹۶۳

--

۷۶۸۶

۱۷۴۰

--

۲۱۶۲۵

--

۷۶۵۴

۱۴۹۳

MacBook Pro M1

Apple M1

Apple GPU

۸۱٫۳۷ فریم‌برثانیه

Metal

--

۹۹۲۸

--

۷۶۷۰

۱۷۲۹

--

۱۹۱۹۴

--

۷۷۷۸

۱۵۱۲

GE66 Raider

Core i7-10875H

RTX 2070 Super

۲۰۹٫۱ فریم‌برثانیه

DirectX 12

۸۳۹۳

۴۸۳۴۰

۴۶۷۰۲

۸۱۰۶

۱۳۴۶

۹۵۷۳۳

۶۱۴۴

۵۸۸۲

۹۶۳۳

۱۲۰۱

ConceptD 7 Ezel Pro

Core i7-10875H

Quadro RTX 3000

۱۳۳٫۳۹ فریم‌برثانیه

DirectX 12

۵۷۵۳

۲۱۱۴۱

۲۷۶۰۰

۷۹۰۴

۱۳۴۰

۷۲۸۶۶

۶۴۴۷

۵۱۷۳

۱۰۵۱۳

۱۳۰۷

MateBook D 14

Core i5-10210U

MX250

۳۱٫۸۹ فریم‌برثانیه

DirectX 12

۱۱۷۹

۷۲۷۸

۱۱۴۴۹

۳۷۷۴

۱۰۶۲

۱۱۶۰۵

۵۴۸۹

۴۴۰۳

۳۵۸۵

۱۰۶۶

Acer Helios 300

Core i7 - 10750H

1650Ti

۹۷٫۱۴ فریم‌برثانیه

DirectX 12

۳۹۳۴

۲۳۶۹۸

۲۸۷۹۳

۴۸۳۸

۱۲۳۹

۴۱۴۲۴

۵۵۸۳

۵۱۴۸

۶۸۹۲

۱۲۳۸

Surface Book 3 15

Core i7 - 1065G7

1660Ti Max-Q

۱۳۱٫۱ فریم‌برثانیه

DirectX 12

۴۹۷۹

--

۲۲۱۸۲

۴۳۴۷

۱۳۳۴

۶۰۳۱۶

۱۰۷۳۹

۴۲۷۰

۴۴۷۵

۱۱۵۳

Acer Nitro 7

Core i7 - 9750H

GTX 1650

۸۹٫۴۹ فریم‌برثانیه

DirectX 12

--

--

--

۵۳۲۴

۱۲۴۹

۴۲۲۰۶

۵۷۶۶

۵۱۰۵

--

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

مطابق‌انتظار، آی مک ۲۴ اینچی نیز عملکرد عالی و البته مشابهی با مک‌بوک پرو M1 دارد؛ البته آی مک در بحث توان محاسباتی OpenCL حدود ۱۲ درصد عملکرد بهتری درمقایسه‌با مک‌بوک پرو دارد که دلیل این برتری احتمالاً به توان مصرفی بیشتر گرافیک در آی مک بازمی‌گردد.

بنچمارک تک‌رشته‌ای CineBench عملکرد هر هسته‌ی CPU را در اجرای جریانی از دستورالعمل‌ها را می‌سنجد. براساس بررسی آی مک ۲۴ اینچی M1 از سوی زومیت، در این بنچمارک یکی از هسته‌های پرقدرت Firestorm با فرکانس حدودی ۳۲۰۰ مگاهرتز فعال می‌شود و توان مصرفی تراشه نیز در همسایگی ۶ وات نوسان می‌کند. آی مک M1 در بنچمارک تک‌رشته‌ای CineBench با کسب امتیاز ۱۴۹۳ حدود ۲۵ درصد بهتر از لپ‌تاپ گیمینگ پرقدرت MSI GE66 عمل می‌کند.

آی مک M1 پایداری عملکرد بسیار خوبی دارد؛ اما نه به‌اندازه مک‌بوک پرو M1

در بنچمارک چندرشته‌‌ای CineBench که تمام هسته‌های CPU به‌کار می‌افتند، هسته‌های پرقدرت Firestorm با فرکانس حدودی ۳۰۰۰ و هسته‌های Icestorm با فرکانس ۲۰۰۰ مگاهرتز عمل می‌کنند. آی مک M1 در این آزمایش با ثبت امتیاز ۷۶۵۴، حدود ۲۰ درصد از لپ‌تاپ MSI GE66 ضعیف‌تر ظاهر شد؛ اما نباید توجه کرد که مصرف پردازنده‌ی آی مک حدود ۱۶ وات و مصرف پردازنده‌ی لپ‌تاپ MSI بالغ‌بر ۷۰ وات است!

آی مک M1 در بحث پردازش‌های گرافیکی مقابل دستگاه‌های مجهز به تراشه‌های چند ۱۰ واتی حرفی برای گفتن ندارد؛ اما عملکرد رضایت‌بخشی را به نمایش می‌گذارد. گرافیک M1 به یک‌پنجم عملکرد تراشه‌ی قدرتمند RTX 2070 Super به‌کاررفته در لپ‌تاپ GE66 دست می‌یابد؛ درحالی‌که توان مصرفی آن یک‌یازدهم گرافیک RTX 2070 Super است.

حال اجازه دهید تا عملکرد آی مک و سیستم خنک‌کننده‌ی آن را تحت بارهای پردازشی مداوم زیر ذره‌بین قرار دهیم:

پایداری عملکرد CPU

در آزمون پایداری عملکرد CPU، آزمون چندرشته‌ای CineBench R23 را ۳۰ دقیقه به‌صورت مداوم اجرا می‌کنیم و در طول اجرای آزمون، توان مصرفی، فرکانس و دمای پردازنده را به‌همراه سرعت فن را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم:

آزمون استرس پردازنده آیمک M1 - فرکانس
آزمون استرس پردازنده آیمک M1 - توان مصرفی
آزمون استرس پردازنده آیمک M1 - دما
آزمون استرس پردازنده آیمک M1 - سرعت چرخش میانگین فن

بررسی آی مک 24 از سوی زومیت نشان می‌دهد که این دستگاه در ۱۰ دقیقه‌ی ابتدایی با فرکانس ثابت ۳۰۰۰ و ۲۰۰۰ مگاهرتزی از هسته‌های پرقدرت و کم‌مصرف M1 استفاده می‌کند؛ اما برخلاف آنچه از مک‌بوک پرو شاهد بودیم، پس از ۱۰ دقیقه، فرکانس پردازنده‌های پرقدرت حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ مگاهرتز پایین می‌آید.

مطابق‌انتظار، توان مصرفی تراشه نیز در همسایگی ۱۵ تا ۱۶ وات نوسان داشت. سیستم‌ خنک‌کننده‌ی پس از ۲ دقیقه از سرعت چرخش ۲۸۰۰ به سرعت پایدار ۷۰۰۰ دور بر دقیقه رسید. نکته‌ی جالب‌توجه، رسیدن دمای هسته‌های پرقدرت آی مک به دمای ۱۰۱ درجه‌ی سلسیوس بود؛ موضوعی که به کاهش فرکانس پردازنده برای خنک‌کردن سیستم انجامید. توجه داشته باشید که صدای فن حتی در سرعت ۷۰۰۰ دور بر دقیقه به‌گونه‌ای نیست که باعث آزارتان شود.

توجه داشته باشید که نتایج بالا برای مدل میانی آی مک M1 به‌دست آمد. اپل مدل پایه (گرافیک ۷ هسته‌ای) را با یک فن خنک‌کننده و مدل‌های بالاتر را با دو فن به‌فروش می‌رساند؛ بنابراین ممکن است مدل پایه در زمینه‌ی پایداری عملکرد بدتر از مدل‌های دیگر ظاهر شود.

پایداری عملکرد GPU

برای ارزیابی پایداری عملکرد گرافیک آی مک، آزمون 3DMark Wild Life Extreme را ۲۰ دقیقه به‌صورت مداوم روی کامپیوتر رومیزی اپل اجرا کردیم و در طول آزمون، پارامترهایی همچون فرکانس گرافیک، توان مصرفی، دما و سرعت چرخش فن را زیر ذره‌بین قرار دادیم.

آزمون گرافیک پردازنده آیمک M1 - فرکانس
آزمون گرافیک پردازنده آیمک M1 - توان
آزمون گرافیک پردازنده آیمک M1 - دما
آزمون گرافیک پردازنده آیمک M1 - سرعت چرخش فن

گرافیک مجتمع M1 در آی مک عملکرد به‌مراتب بهینه‌تری درمقایسه‌با CPU‌ دارد. در طول آزمون، فرکانس گرافیک همواره روی ۱۲۵۰ مگاهرتز قفل بود، درحالی‌که توان مصرفی از ۱۰ وات، دما از ۹۰ درجه‌ی سلسیوس و سرعت چرخش میانگین فن‌ها از ۴۰۰۰ دور بر دقیقه تجاوز نمی‌کرد.

اپل برای اجرای نرم‌افزارهای x86 لایه‌ی مترجم Rosetta 2 را به‌کار می‌گیرد که به‌صورت کاملاً نامحسوس و هنگام نخستین اجرای هر نرم‌افزار x86 پیاده می‌شود، برهمین اساس گاهی اجرای نخست نرم‌افزارها چندین ثانیه به‌طول می‌انجامد. اپل از Rosetta 2 به‌عنوان یک راهکار موقت یاد می‌کند و از توسعه‌دهندگان می‌خواهد به‌دنبال ایجاد Universal Binary برای اجرای بومی روی معماری آرم و x86 اپ‌هایشان یا توسعه‌ی اپ‌های کاملاً بومی باشند. در اپ‌های مبتنی‌بر Universal Binary می‌توان انتخاب کرد که نرم‌افزار به‌صورت بومی یا ازطریق لایه‌ی Rosetta 2 اجرا شوند.

اکنون که حدود ۹ ماه از معرفی نخستین محصولات مجهز به تراشه‌ی M1 می‌گذرد، نسخه‌ی بومی بسیاری از نرم‌افزارها مثل اسپاتیفای، مرورگرهای فایرفاکس، کروم، اج، پخش‌کننده‌ی VLC، نرم‌افزار Blender، مجموعه‌ی آفیس و VS Code برای مک‌های مبتنی‌بر معماری آرم دردسترس قرار دارد و می‌توان به نسخه‌ی بتای اپ‌هایی همچون فتوشاپ و پریمیر دسترسی داشت؛ اما هنوز هم راه زیادی تا سازگاری کامل نرم‌افزارها با Apple Silicon داریم.

مقایسه‌ی عملکرد تراشه‌ی M1 به‌صورت Native، با لایه‌ی مترجم Rosetta 2 و در محیط Windows on ARM

نوع اجرا/بنچمارک

GeekBench 5 Single-Thread

GeekBench 5 Multi-Thread

اجرای بنچمارک به‌صورت Native روی آی مک M1

۱۷۴۰

۷۶۸۶

اجرای بنچمارک ازطریق Rosetta 2 روی آی مک M1

۱۳۰۴

۵۹۹۴

اجرای بنچمارک در ماشین مجازی ۶ هسته‌ای ویندوز

۱۵۵۵

۵۶۷۷

اجرای بنچمارک به‌صورت Native روی سرفیس پرو ایکس SQ2

۷۶۴

۲۹۴۶

برای ارزیابی عملکرد لایه‌ی مترجم Rosetta 2 به‌سراغ بنچمارک GeekBench و بازی Rise of the Tomb Raider رفتیم. در بنچمارک GeekBench می‌توان انتخاب کرد که آزمون CPU به‌صورت بومی یا ازطریق Rosetta 2 اجرا شود. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، مک‌بوک پرو M1 حین اجرای غیربومی دچار ۲۲ درصد افت عملکرد می‌شود.

ما برای تجربه‌ی Windows on ARM روی آی مک M1 به‌سراغ ماشین مجازی Parallels و فایل نصبی نسخه‌ی اینسایدر ویندوز نیز رفتیم. آی مک M1 با اختصاص ۶ هسته به ماشین مجازی، در بنچمارک GeekBench حدود ۱۰۳ درصد در آزمون تک‌‌رشته‌ای و ۹۳ درصد در آزمون چندتردی سریع‌تر است!

تراشه‌ی M1 در اجرای بازی Rise of the Tomb Raider با تنظیمات گرافیکی Very High و وضوح Full HD به نرخ فریم میانگین ۳۷٫۸ فریم‌برثانیه رسید که عملکرد بسیار تحسین‌برانگیزی به‌حساب می‌آید؛ چراکه این بازی به‌کمک لایه‌ی مترجم Rosetta 2 روی آی مک M1 اجرا می‌شود.

عملکرد آی مک ۲۴ اینچی M1 در کاربری‌های حرفه‌ای

کامپیوتر/کاربری

مشخصات فنی

رندر مدل BMW با وضوح Full-HD و پلتفرم Cuda

تبدیل ویدئوی 4K HDR به 1080p با انکد سخت‌افزاری H.264

Apple iMac 24

Apple M1

Apple GPU

۳۸۲ ثانیه

۱۵۸ ثانیه

MSI GE66 Raider

Core i7-10875H

RTX 2070 Super

۴۷٫۶ ثانیه

۱۲۲ ثانیه

سیستم مرجع زومیت

Core i7-10700

RTX 2060

۷۲ ثانیه

۱۷۸ ثانیه

برای ارزیابی عملکرد آی مک M1 در دنیای واقعی، به‌سراغ نسخه‌ی بومی دو نرم‌افزار Blender و HandBrake رفتیم. کامپیوتر رومیزی اپل در تبدیل ویدئوی ۹۰ ثانیه‌ای 4K HDR با بیت‌ریت ۷۸ مگابیت‌برثانیه، با اختلافی ۲۰ ثانیه‌ای، سیستم مرجع زومیت را از پیش‌رو برداشت؛ اما هنگام رندر مدل BMW در نرم‌افزار بلندر نتیجه برعکس بود، گرافیک RTX 2060 سیستم مرجع زومیت به‌لطف هسته‌های Cuda خود حدود ۵ برابر سریع‌تر از آی مک ۲۴ اینچی، پردازش خود را به پایان رساند.

صرف‌نظر از اجرای بسیار خوب نرم‌افزارهای X86 عادی مانند مایکروسافت تیمز، در زمینه‌ی نرم‌افزارهای X86 مناسب برای کاربران حرفه‌ای نمی‌توان با قاطعیت نظر داد. مطابق آنچه بنچمارک‌ها نیز نشان می‌دهند، در مواردی که تراشه به‌طور کامل درگیر می‌شود، گاهی حتی افت عملکرد بیش از ۳۰ درصد را نیز حین اجرای نرم‌افزارهای x86 شاهد خواهیم بود. خوشبختانه پافشاری اپل بر استفاده از معماری آرم و برنامه‌ی گذار ۲ ساله‌اش، توسعه‌دهندگان را وادار کرده است که به‌فکر به‌روزرسانی محصولات نرم‌افزاری‌شان باشند.

جمع‌بندی و مقایسه آی مک M1 با رقبا

آی مک ۲۴ اینچی تقریباً در هر زمینه‌ای پیشرفت چشم‌گیری درمقایسه‌با نسل گذشته تجربه می‌کند، اختلاف این دستگاه با نسل گذشته در پاره‌ای از موارد حتی از ادعای خود اپل نیز فراتر می‌رود. کامپیوتر رومیزی کوپرتینونشین‌ها ترکیب عجیب و نامأنوسی از قطعات به‌شمار می‌آید که به‌سختی می‌توان تمام آن‌ها را به‌صورت یک‌جا با دستگاه دیگری به‌دست آورد.

وب گردی با آیمک ۲۴ اینچی M1

درحال‌حاضر محصولاتی همچون Pavilion 27‌ اچ‌پی یا Inspiron 24 از شرکت دل را می‌توان از رقبای آی مک ۲۴ اینچی دانست، این دستگاه‌ها به‌لحاظ توان پردازشی CPU به‌صورت حدودی برابر یا ۲۰ درصد ضعیف‌تر از آی مک هستند؛ اما از نظر توان پردازش گرافیکی و صدالبته نمایشگر، یک‌سروگردن، پایین‌تر از محصول اپل قرار می‌گیرند. در بازار ایران حتی آی مک ۲۱٫۵ اینچی نیز وجود دارد که با قدرت پردازشی تقریباً هم‌سطح با آی مک M1 و قیمت گزافی به‌فروش می‌رسد.

اصلی‌ترین مشکل ما با آی مک M1 برچسب قیمتی کنونی آن در بازار ایران است که اختلاف نسبتاً زیادی با قیمت دلاری دارد. درحال‌حاضر با پرداخت مبلغی برابر با قیمت مدل میانی آی مک M1‌ در بازار کشورمان، می‌توان کامپیوتر رومیزی با CPU‌ هم‌سطح، گرافیک سریع‌تر از M1، رم ۱۶ گیگابایتی و مانیتور ۳۴ اینچی 5K‌ تهیه کرد؛ اما با نزدیک‌شدن برچسب قیمتی ریالی به قیمت دلاری، آی مک M1 انتخابی ارزشمند برای خانه‌ها و شرکت‌ها بدل خواهد شد.

شما چه دیدگاهی درباره‌ی آی مک ۲۴ اینچی دارید؟ آیا این کامپیوتر رومیزی را محصولی ارزشمند می‌دانید؟

شما می‌توانید برای خرید آی مک ۲۴ اینچی M1 به فروشگاه اپل یونیک مراجعه کنید.

نکات مثبت

  • طرحی مدرن و باریک با رنگ‌بندی جذاب
  • تراشه‌ی قدرتمند و کارآمد
  • نمایشگر 4.5K و پرنور با رنگ‌های دقیق
  • اسپیکرهایی با صدای شفاف و عاری از نویز
  • وب‌کم 1080p و باکیفیت

نکات منفی

  • فقدان قابلیت تنظیم ارتفاع
  • حفظ حاشیه‌ی قطور پایین
  • ارگونومی نامناسب ماوس
  • محدودیت پورت‌ها
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات