هواوی برای غلبه بر تحریم آمریکا به معماری RISC-V روی آورده است

دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
گفته می‌شود هواوی در حال توسعه بُرد توسعه مبتنی بر معماری RISC-V است که می‌تواند در آینده‌ی محصولات این شرکت بسیار تأثیرگذار باشد.
تبلیغات

به گزارش تامز هاردور، های‌سیلیکون، بخش طراحی تراشه‌های هواوی، در تلاش برای غلبه بر محدودیت‌های ایالات متحده آمریکا و طراحی پردازنده‌های مستقل از معماری آرم است. گفته می‌شود غول فناوری چینی، به معماری منبع‌ باز RISC-V روی آورده و حتی اولین بُرد منطقی مبتنی بر معماری ریسک ۵ را برای توسعه‌دهندگان سیستم‌عامل هارمونی عرضه کرده است.

همان‌طور که گفته شد، RISK-V یک معماری ISA (دستورالعمل‌های مرجع) متن‌ باز است که بر اساس اصول مبانی تنظیم‌شده بر معماری RISC توسعه یافته. ازآنجاکه این معماری تحت تملک هیچ شرکت یا ارگانی نیست، برای استفاده از آن نیازی به هزینه نخواهد بود. پروژه مذکور در سال ۲۰۱۰ در دانشگاه برکلی کالیفرنیا، همراه‌ با بسیاری از مشارکت‌کنندگان داوطلبان افتخاری آغاز شد.

به‌ دلیل قرار گرفتن در لیست سیاه دولت ایالات متحده آمریکا، هواوی و بخش تراشه‌های آن به فناوری‌های توسعه و تولید طراحی‌شده در آمریکا دسترسی ندارند. این محدودیت‌ها شامل بسیاری از معماری‌های وابسته به آرم، از جمله موارد استفاده‌شده در میکروکنترلرهای مختلف است که هواوی به‌طور گسترده از آن‌ها استفاده می‌کند. از طرف دیگر، انویدیا در حال تکمیل خرید شرکت آرم هلدینگ است و این می‌تواند زنگ‌ خطری برای هواوی محسوب شود.

برد توسعه های‌سیلیکون «Hi3861» مبتنی بر کنترلر Hi3861 خود شرکت توسعه یافته است. اسناد هواوی عملکرد دقیق تراشه را فاش نمی‌کند؛ اما آن را به‌عنوان یک تراشه کنترل‌کننده اصلی توصیف می‌کند. تراشه Hi3861 با یک کنترلر رابط سریال و همچنین درگاه USB-C همراه است. به نظر می‌رسد از میان جنبه‌های مهم‌تر، Hi3861 دارای منطقی است که قابلیت عملکرد USB-C همچون همگام‌سازی و ترازبندی درگاه و پین‌های GPIO را امکان‌پذیر می‌کند.

به‌طور کلی، بُرد توسعه یادشده مانند رزبری پای طیف گسترده‌ای از امور را هدف قرار می‌دهد؛ اما این بدین معنی نیست که می‌تواند تمامی نیازهای سطح جهانی هواوی برطرف کند. Hi3861 بیشتر در بازار اینترنت اشیاء قرار دارد؛ درحالی‌که بیشترین نیاز هواوی در حوزه‌ی گوشی‌ هوشمند، تبلت‌، ساعت‌ هوشمند و رایانه‌‌ی شخصی است؛ اما هواوی برای بقای خود به سیستم‌های محاسباتی نیاز دارد؛ بنابراین Hi3861 می‌تواند نقطه‌ی عطفی برای حفظ حیات این شرکت تلقی شود.

وقتی صحبت از محصولات با تولید انبوه و قدرتمند ساخته‌شده توسط هواوی می‌شود، یک تراشه غیر آرم کاربردی استثنایی به‌ همراه دارد و همچنین تجربه کار با معماری منبع‌ باز را در اختیار هواوی قرار می‌دهد؛ اما قطعا تنها زمان مشخص خواهد کرد که آیا این شرکت از تجربه RISC-V برای توسعه دستگاه‌های قدرتمندتر استفاده می‌کند یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات