اپل احتمالا در حال تولید آخرین کامپیوتر مک مجهز به پردازنده اینتل است

سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده ۱۰ هسته‌ای Core i9 افشاشده در کد منبع آخرین نسخه بتا macOS، نشان می‌دهد اپل احتمالا در حال ساخت کامپیوتر مک مجهز به پردازنده اینتل است.
تبلیغات

سال گذشته، اپل پس از ۱۵ سال همکاری با اینتل اعلام کرد در ضرب‌الاجلی دوساله قصد دارد پردازنده‌های تیم آبی را کنار بگذارد و ازاین‌پس از پردازنده‌های خودش در کامپیوترهای مک استفاده کند. بااین‌حال، تیم کوک در آن مقطع اعلام کرد تا دو سال آینده ممکن است همچنان مک‌های مجهز به پردازنده اینتلی به‌روز شوند. به‌طورکلی، اپل در اواسط انتقال دو‌ساله کل خط‌تولید کامپیوترهای مک قرار دارد و به‌تازگی آی‌مک ۲۴ اینچی را تنها با پردازنده M1 رونمایی کرده است. باوجوداین‌‌، ارجاعات در آخرین نسخه بتا macOS Big Sur 11.4 به حداقل آخرین به‌روزرسانی مک با استفاده از تراشه‌های اینتل اشاره می‌کند.

به‌گزارش اپل‌اینسایدر، پردازنده مذکور از خانواده Cor i9 به ۱۰ هسته پردازشی مجهز خواهد بود؛ اما متأسفانه جزئیات بیشتری درباره توانایی‌های آن ارائه نشده است. همچنین، مشخص نیست که این پردازنده قدرت پردازشی چه محصولی را تأمین خواهد کرد. درحال‌حاضر، اپل از تراشه‌های اینتل در ساخت آی‌مک ۲۱ و ۲۷ اینچی و مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی و مک پرو بهره می‌برد که آی‌مک ۲۷ اینچی محتمل‌ترین گزینه برای استفاده از تراشه یادشده خواهد بود.

از بین این سه محصول، آی‌مک ۲۷ اینچی تنها گزینه‌ای است که هم‌اکنون با تراشه نسل‌دهمی Cor i9 مجهز به ۱۰ هسته پردازشی و سرعت کلاک پایه ۳٫۶ گیگاهرتز و حداکثر کلاک ۵ گیگاهرتز پیکربندی می‌شود. دراین‌میان، مک‌‌بوک پرو ۱۶ اینچی نیز گزینه مناسبی برای به‌روزرسانی است؛ اما با توجه به اینکه از پردازنده ۸ هسته‌ای Core i9 در قوی‌ترین پیکربندی خود استفاده می‌کند، بخت کمتری خواهد داشت.

افزون‌براین، شواهد نشان می‌دهد اپل در حال تولید پردازنده‌ای جدید از خانواده M برای استفاده در مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی است که فعلا با اسم M1X شناخته می‌شود؛ بنابراین، مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی احتمالا دیگر هیچ‌وقت به پردازنده مبتنی‌بر اینتل مجهز نخواهد شد. دو مدل دیگر نیز نامزدهای شایسته‌ای برای بهره‌مندی از این تراشه نیستند. آی‌مک ۲۱٫۵ اینچی تنها در پیکربندی مجهز به تراشه Core i5 ارائه می‌شود؛ درحالی‌که مک پرو به‌طور انحصاری از پردازنده‌های سطح ورک‌استیشن Xeon استفاده می‌کند.

گفتنی است شایعاتی درباره نسخه به‌روزشده مک پرو وجود دارد که به کوچک‌شدن ابعاد آن به نیمی از محصول کنونی منجر می‌شود؛ ازاین‌رو، ممکن است اپل پردازنده Xeon را با پردازنده Cor i9 جایگزین کند. اپل می‌تواند در هر زمان کامپیوترهای مک‌های باقی‌مانده خود را با پردازنده اپل سیلیکون به‌روز کند. در همین حین، به‌روزرسانی اینتل می‌تواند راهی برای دل‌جویی از افرادی باشد که به‌سادگی نمی‌توانند به معماری جدید کوچ شوند. این موضوع ممکن است درباره برخی از نرم‌افزارهای بسیار قدیمی صدق کند که به‌منظور اجرا از اپل سیلیکون یا شبیه‌ساز روزتا ۲ پشتیبانی نمی‌کنند یا در برخی از ابزارهای تجاری وجود داشته باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات