TSMC کارخانه جدیدی به‌منظور تولید تراشه‌های ۳ نانومتری در آریزونا می‌سازد

شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
TSMC قصد دارد با اختصاص بودجه‌ای ۱۰ میلیارد دلاری، کارخانه‌هایی برای تولید تراشه ۳ نانومتری در ایالات متحده احداث کند.
تبلیغات

در‌حال‌حاضر، دنیا به‌علت شیوع بیماری کرونا و تعطیلی کارخانه‌ها با مشکل کمبود تراشه مواجه شده است و خطر ابتلای کارکنان کارخانه‌ها به بیماری کرونا نیز باعث شد که ظرفیت تولید قطعات کاهش یابد. چنین اتفاقی تأثیر مستقیم بر عرضه محصولات به بازار گذاشت و درنتیجه، بسیاری از کالاهای مرتبط با حوزه فناوری با تأخیر در عرضه یا کمبود در برخی از بازارهای دنیا مواجه شدند. در مثالی ساده، می‌توان به مشکلات پیش‌آمده برای کنسول‌های خانگی نسل نهم یا دوربین‌های عکاسی اشاره کرد.

در‌این‌بین، وب‌سایت GSMArena در گزارشی گفته است که شرکت تایوانی TSMC روی ساخت کارخانه‌های بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کند. این کارخانه‌ها در ایالات متحده احداث خواهند شد و به‌منظور تمرکز بر تولید تراشه‌هایی با لیتوگرافی ۳ نانومتری فعالیت خواهند کرد. بااین‌حال، در گزارش آمده است که رسیدن کارخانه‌های مدنظر به مرحله اجرایی به زمان بسیاری نیاز دارد.

چندی پیش، خبری منتشر شد که TSMC کارخانه‌ای با بودجه ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار در شهر فینیکس ایالت آریزونای آمریکا تأسیس می‌کند. درواقع، این کارخانه یکی از شش کارخانه‌ای خواهد بود که شرکت تایوانی برای احداث در ایالات متحده در نظر گرفته است. هدف از تأسیس این کارخانه تولید تراشه‌های ۵ نانومتری است و گفته می‌شود که حداقل میزان تولید آن ۲۰ هزار ویفر ۱۲ اینچی در ماه خواهد بود؛ البته در‌مقایسه‌با تولید ۱۰۰ هزار ویفر در کارخانه‌های واقع در تایوان TMSC رقم بسیار کمی به‌نظر می‌رسد.

حال، شرکت تایوانی یادشده می‌خواهد با بودجه ۲۳ تا ۲۵ میلیاردی کارخانه‌هایی در ایالات متحده احداث کند که در زمینه‌ تولید تراشه‌هایی با لیتوگرافی ۳ نانومتری فعالیت خواهند کرد. جالب است بدانید TSMC در ابتدا می‌خواست این کارخانه‌ها را در کشورهای اروپایی راه‌اندازی کند؛ اما سران این شرکت برای دریافت وام از دولت ایالات متحده، آن‌ها را در ایالت آریزونا خواهند ساخت.

تولید تراشه ها در سال های اخیر

نکته جالب درباره کارخانه‌های جدید TSMC روند توسعه فعالیت آن‌ها خواهد بود؛ به‌طوری‌که در ۱۰ الی ۱۵ سال آینده، از تولید تراشه‌های ۳ نانومتری به‌سمت تولید تراشه‌های ۲ نانومتری خواهند رفت. چنین تصمیمی باعث شده است اتحادیه اروپا بخواهد شرکت تایوانی را به دادگاه بکشاند؛ اما مشکلات درون اتحادیه از وقوع چنین اتفاقی جلوگیری کرده است.

درحقیقت، شرکت‌های فعال در زمینه تولید خودرو خواهان دریافت یارانه برای خرید تراشه هستند؛ تراشه‌هایی که اصولا با فناوری قدیمی‌تر تولید می‌شوند و در اوضاع‌واحوال فعلی، تنها در خودروها می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. بااین‌حال، کمبود قطعات نیمه‌رسانا در بازار چنین تراشه‌هایی را نیز شامل می‌شود. افزون‌براین، شرکت‌های اروپایی با مشکلات دیگر ازجمله کمبود تراشه برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها و کامپیوترهای شخصی نیز روبه‌رو هستند و به شرکتی مانند TSMC برای تولید چنین تراشه‌هایی نیاز دارند.

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که TSMC مانند شرکت‌های دیگر، ازجمله سامسونگ به‌دنبال دریافت بخشی از بودجه ۵۰ میلیارد دلاری هستند که دولت جو بایدن برای ساخت تراشه در داخل خاک ایالات متحده در نظر گرفته است. درواقع TSMC می‌خواهد با گرفتن بودجه از دولت آمریکا، در داخل خاک این کشور ساخت تراشه را شروع کند و درنتیجه، سود درخورتوجهی به‌دست آورد؛ بودجه‌ای که اتحادیه اروپا برای شرکت‌های سازنده قطعات نیمه‌رسانا در نظر نگرفته و به‌نوعی بازی را به ایالات متحده باخته است.

شرکت‌های بسیاری به بودجه ۵۰ میلیارد دلاری چشم دوخته‌اند؛ ازجمله اینتل و سامسونگ‌. این دو شرکت قصد دارند در شهرهایی مانند فینیکس و تگزاس و آستین کارخانه‌های ساخت تراشه راه‌اندازی کنند و برای انجام چنین کاری به بودجه مدنظر نیاز جدی دارند. درباره اروپا گفته می‌شود TSMC در حال بررسی احداث کارخانه‌ای برای تولید تراشه مورد‌نیاز شرکت‌های سازنده خودرو است؛ اما زمان انجام این کار مشخص نیست و سران شرکت TSMC همچنان از ارائه توضیحات در زمینه برنامه‌های آتی شرکت تایوانی در اروپا خودداری می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات