ساخت تراشه‌ میکروسکوپی قابل کاشت در داخل بدن انسان

پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
محققان دانشگاه کلمبیا موفق به ساختن تراشه‌ی کوچکی شده‌اند که با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شود و امکان کاشت آن در بدن انسان وجود دارد. این تراشه توسط TSMC تولید شده است.
تبلیغات

محققان دانشکده‌ی مهندسی و علمی کاربردی دانشگاه کلمبیا موفق به تولید کوچک‌ترین سیستم تک‌تراشه‌ای دنیا شده‌اند که مداری الکترونیکی است و به‌طور کامل کار می‌کند. به گزارش تک‌اسپات، این تراشه‌ی قابل‌ کاشت توسط TSMC تولید شده، به کوچکیِ هیره‌ی گردوغبار است و تنها در زیر میکروسکوپ می‌توان آن را مشاهده کرد.

ابعاد تراشه‌ی محققان دانشگاه کلمبیا به کمتر از ۰٫۱ میلی‌متر مکعب می‌رسد و به‌جای استفاده از سیستم‌های ارتباطی رایج RF، به فناوری فراصوت متکی می‌شود تا بتوان به شکل بی‌سیم انرژی تراشه را تأمین و با آن ارتباط برقرار کرد.

تراشه کوچک دانشگاه کلمبیا روی سر سوزن نمای نزدیک

آن‌طور که EurekaAlert می‌نویسد، تا پیش از دستاورد محققان دانشگاه کلمبیا، قطعات الکترونیکی قابل کاشت‌ رایج از لحاظ ابعاد تا حد زیادی ناکارآمد هستند، در اغلب مواقع به چند تراشه نیاز دارند، پکیجینگ آن‌‌ها بسیار چالش‌برانگیز است و دارای سیم‌کشی و رابط خارجی هستند. اکثر این قطعات برای تأمین انرژی از باتری استفاده می‌کنند. 

کن شپرد، سردسته‌ی محققان در مطالعه‌ی جدید، می‌گوید او و اعضای تیمش تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا ببینند تراشه‌ای عملگر را تا چه حد می‌توان کوچک کرد. او می‌گوید آنچه موفق به ساختش شده‌اند، ایده‌ی جدیدی به نام «تراشه به‌عنوان سیستم» است؛ چون به‌تنهایی و بدون نیاز به هیچ قطعه‌ی دیگر به‌طور کامل کار می‌کند. 

محققان دانشگاه کلمبیا تلاش می‌کنند تراشه‌ی جدید را از طریق سرنگ هیپودرمیک به بدن انسان وارد کنند و با بهره‌گیری از فناوری فراصوت با آن ارتباط بگیرند. در حال حاضر نمونه‌ی اولیه‌ی تراشه می‌تواند دمای بدن را اندازه بگیرد. گفته می‌شود مدل آینده‌ی این تراشه توانایی نظارت روی فشار خون، نرخ تنفس و گلوکز خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات