شایعه: پردازنده‌های رامبراند AMD هسته گرافیکی RDNA 2 خواهند داشت

یک‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
طبق شایعات، پردازنده‌ی AMD Ryzen 9 6900H (متعلق‌ به خانواده‌ی رامبراند) قرار است دارای هسته‌های پردازشی ذن 3 پلاس و ۱۲ واحد رایانشی گرافیکی RDNA 2 باشد.
تبلیغات

به ادعای حساب کاربری توییتر ExecutableFix، پردازنده‌های سری رامبراند ای ام دی (AMD Rembrandt) که مخصوص لپ‌ تاپ هستند، قرار است مجهز به حداکثر ۱۲ واحد رایانشی گرافیکی مبتنی‌ بر معماری RDNA 2 باشند که به ۷۶۸ پردازنده‌ی جریانی ترجمه می‌شود. احتمالا مدل دسکتاپ این پردازنده‌ها دارای همان سیلیکون و حداکثر تعداد هسته‌ی GPU مشابه مدل لپ تاپ خواهد بود.

این مشخصات فنی احتمالا مربوط به پردازنده‌ی Ryzen 9 6900H (سری S یا X) هستند؛ پردازنده‌ای که برای جایگزینی با مدل‌های سزان که چند ماه پیش عرضه شدند، تولید می‌شود.

به گزارش VideoCardz، همین افشاگر مدتی پیش مدعی شده بود اعضای سری رامبراند تنها پردازنده‌هایی هستند که با معماری معرفی‌نشده‌ی ذن 3 پلاس فهرست شده‌اند. بر اساس شایعه‌ها، پردازنده‌های سری وارهول نیز معماری ذن 3 پلاس دارند؛ اما احتمالا تولید آن‌ها لغو شده است. 

نکته‌ی مهم‌تر این است که گفته می‌شود پردازنده‌های سری رامبراند AMD قرار است با معماری گرافیکی وگا خداحافظی کنند. از زمان عرضه‌ی Radeon VII (با تراشه‌ی وگا ۲۰)، از معماری وگا در کارت‌های گرافیک کلاس دسکتاپ استفاده نشده است؛ اما پردازنده‌های کلاس لپ تاپ همچنان به آن متکی هستند. تا زمانی‌که رامبراند وارد بازار شود، ممکن است شایعه‌های مربوط به معماری RDNA 3 برای کارت‌های گرافیک دسکتاپ منتشر شده باشد.

پردازنده‌های AMD Zen مجهز به واحد گرافیکی مجتمع

پارامتر

رامبراند

سزان

رنوار

لیتوگرافی

۶ نانومتری TSMC 

۷ نانومتری TSMC 

۷ نانومتری TSMC 

معماری واحد CPU

ذن 3 پلاس

ذن 3

ذن 2

معماری واحد GPU

RDNA 2

Vega

Vega

حداکثر تعداد هسته‌ی CPU

نامشخص

۸ هسته (۱۶ ترد)

۸ هسته (۱۶ ترد)

حداکثر تعداد هسته‌ی GPU

۱۲ واحد رایانشی

۸ واحد رایانشی

۸ واحد رایانشی

حداکثر سرعت کلاک توربو

نامشخص

۴٫۸ گیگاهرتز

۴٫۴ گیگاهرتز

پشتیبانی از PCIe

PCIe Gen4

PCIe Gen3

PCIe Gen3

پشتیبانی از حافظه

LPDDR5 و DDR5

LPDDR4 و DDR4

LPDDR4 و DDR4

پردازنده‌های خانواده‌ی رامبراند پیش‌تر در نقشه‌‌ی راه فاش‌شده‌ی AMD به‌عنوان مدل بعدی پردازنده‌های خانواده‌ی سزان دیده شده‌اند. به‌ نظر می‌رسد رامبراند قرار است نخستین پردازنده‌ی ۶ نانومتری AMD لقب بگیرد. انتظار می‌رود این خانواده از پردازنده‌های تیم قرمز توانایی پشتیبانی از استاندارد PCIe Gen4 و فناوری حافظه‌ی DDR5 داشته باشد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات