پردازنده های AMD فهرست پرفروش‌ترین CPU های آمازون را قبضه کردند

چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
هفت پردازنده از هشت پردازنده‌ی مرکزی پرفروش آمازون متعلق‌ به AMD هستند. به‌ نظر می‌رسد عرضه در تعداد زیاد و حتی پایین آمدن قیمت نتوانسته است محبوبیت پردازنده‌های اینتل را بیشتر کند.
تبلیغات

AMD جدول پرفروش‌ترین پردازنده‌های مرکزی فروشگاه بزرگ آمازون را به تسخیر خود درآورده است. این آمار در حالی ثبت شده که اینتل بارها شماری از تراشه‌هایش را با تخفیف عرضه کرده است و اکثر پردازنده‌های ای ام دی با قیمت بالاتر از حد استاندارد به فروش می‌رسند.

به گزارش تک‌اسپات، AMD چند سال است سهم اینتل از بازار پردازنده‌های مرکزی را کاهش می‌دهد و به‌ لطف نوآوری‌هایی که در قالب معماری ذن 3 ارائه داده، توانسته است این روند را در سال جاری میلادی حفظ کند. طبق جدیدترین بررسی‌ها، ۳۰ درصد از کامپیوترهای شخصی پلتفرم استیم مجهز به پردازنده‌ی مرکزی AMD هستند و گزارش‌‌های دیگری نشان داد‌ه‌اند اینتل همچنان سهم خود را به AMD می‌بازد.

یکی از مزیت‌های مهم اینتل نسبت‌ به AMD، داشتن کارخانه‌ی اختصاصی برای تولید تراشه است؛ درحالی‌که تیم قرمز برای تولید تراشه‌هایش به TSMC متکی می‌شود. کمبود شدید تراشه در سطح دنیا باعث شد قطعات پردازشی در تعداد محدود به بازار عرضه شوند و این موضوع را به‌ویژه برای پردازنده‌های جدید AMD مشاهده کردیم؛ اما اینتل به دلیل داشتن کارخانه‌ی اختصاصی، در دنیاگیری ویروس کرونا نیز همواره تراشه‌هایش را در تعداد کافی در دسترس مشتریان قرار داد.

اینتل حتی در دورانی که عوامل مختلف دست‌به‌دست هم داده‌ و قیمت قطعات کامپیوتر را به‌شدت افزایش داده‌اند، تخفیف خوبی برای بسیاری از پردازنده‌های رده‌بالایش در نظر گرفت. تا پیش از دیدن آمار، منطقی است اگر انتظار داشته باشیم پردازنده‌های اینتل بیشترین فروش را در آمازون از آنِ خود کنند؛ اما این موضوع حقیقت ندارد. ظاهرا هفت پردازنده از هشت پردازنده‌ی پرفروش آمازون متعلق به AMD هستند.

پردازنده‌ی Ryzen 7 3700X در رتبه‌ی اول پرفروش‌ترین‌های آمازون قرار گرفته است. این پردازنده‌ی متکی‌ بر معمای ذن 2 که در جولای ۲۰۱۹ (تیر و مرداد ۱۳۹۸) با قیمت ۳۲۹ دلار به بازار عرضه شد، در آمازون با قیمت ۳۰۸ دلار قابل‌ تهیه است. در زمان نوشته شدن این مقاله، آمازون ۹ واحد Ryzen 7 3700X در انبار دارد.

رتبه‌ی دوم را پردازنده‌ی Ryzen 9 5900X به خود اختصاص داده است. این پردازنده از معماری ذن 3 استفاده می‌کند و صرفا از سوی فروشندگان متفرقه با قیمت ۸۰۰ دلار (بیشتر از قیمت استاندارد) می‌توان آن را تهیه کرد. AMD گفته است این پردازنده از طریق مراجع رسمی (نظیر وب‌سایت رسمی این شرکت)‌ با قیمت ۵۴۹ دلار در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد. با وجود افزایش شدید قیمت، مردم توجه زیادی به Ryzen 9 5900X نشان داده‌اند.

پرفروش‌ترین پردازنده‌ی اینتل Intel Core i7-10700K است که در رتبه‌ی ششم حضور دارد و اخیرا قیمتش از ۳۸۷ دلار به ۳۱۹ دلار کاهش یافته. Chipzilla پردازنده‌های Core i5-10600K و Core i5-9600K را به ترتیب در رتبه‌های نهم و دهم قرار داده است. 

با وجود عرضه‌ی پردازنده‌های نسل یازدهمی راکت لیک در ماه گذشته‌ی میلادی، اینتل از همین حالا قیمت چند مدل از این پردازنده‌ها را کاهش داده است. پردازنده‌های راکت لیک عملکرد درخشانی در بررسی کارشناسان نشان ندادند و شاید یکی از دلایل کاهش قیمت، همین اتفاق باشد. اینتل در سال جاری میلادی پردازنده‌های نسل دوازدهمی آلدر لیک را هم عرضه می‌کند. آلدر لیک تفاوت‌های عظیمی به خود می‌بیند و شاید اینتل را دوباره به بالای جدول برگرداند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی رقابت اینتل و AMD چیست؟  

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات