همکاری کانن و دو شرکت دیگر برای توسعه فناوری‌های پیشرفته تراشه سازی

پنج‌شنبه ۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
کانن و دو شرکت بزرگ ژاپنی در پروژه‌ای مشترک که وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن در آن سرمایه‌گذاری می‌کند، سراغ توسعه‌ی فناوری‌هایی برای پیشرفته کردن فرایند تراشه‌سازی می‌روند.
تبلیغات

سه مشرکت از تأمین‌کنندگان بزرگ صنعت نیمه هادی در ژاپن قرار است در طرحی که دولت از آن حمایت می‌کند، شروع ‌به همکاری کنند تا فناوری پیشرفته به تولید تراشه به‌زعم Nikkei Asia را توسعه دهند. این طرح شرکت‌های Canon و Tokyo Electron و Screen Semiconductor Solutions را شامل می‌شود.

کانن نقش تولیدکننده‌ی ماشین‌آلات لیتوگرافی قطعات نیمه‌ هادی را برعهده می‌‌گیرد و توکیو الکترون تجهیزات تراشه‌سازی قدرتمند را تأمین می‌کند و Screen Semiconductor Solutions دستگاه‌هایی برای فرایند روکش‌گذاری روی ویفر و تمیز کردن آن ارائه می‌دهد. 

ژاپن در سال‌های اخیر زمین بازی را در صنعت نیمه هادی به رقبایی مثل تایوان واگذار کرده و به‌نظر می‌رسد با پروژه‌ی جدیدش قصد دارد قدم‌ رو ‌به‌ جلو مهمی در صنعت نیمه هادی بردارد. منابعی به Nikkei Asia گفته‌اند پروژه‌ی جدید ژاپن همکاری با برخی شرکت‌های بین‌المللی مثل TSMC و اینتل را شامل خواهد شد.

سه شرکت ژاپنی کانن و توکیو الکترون و Screen Semiconductor Solutions قرار است مستقیما با مؤسسه‌ی ملی علوم و فنون پیشرفته‌ی صنعتی ژاپن همکاری کنند. ظاهرا وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن قصد دارد تقریبا ۴۲ میلیارد ین (۳۸۶ میلیون دلار) بودجه به این پروژه اختصاص دهد.

ژاپنی‌ها با پروژه‌ی جدیدشان می‌خواهند تا اواسط دهه‌ی ۲۰۲۰ به نسل بعد فناوری پردازشی در لیتوگرافی دونانومتری و لیتوگرافی‌های پیشرفته‌تر دست پیدا کنند. ناگفته نماند خط‌تولیدی آزمایشی به‌منظور ساخت تجهیزات موردنیاز احداث خواهد شد.

شرکت‌های ژاپنی مثل NEC و توشیبا و هیتاچی در دهه‌ی ۱۹۸۰ از شرکت‌های برجسته‌ی صنعت نیمه هادی در دنیا بودند؛ بااین‌حال امروزه جایگاهشان را به رقبای بین‌المللی باخته‌اند. TSMC در سال‌های اخیر رشد بسیار زیادی تجربه کرده و هم‌اکنون به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قراردادی در صنعت نیمه هادی شناخته می‌شود و تراشه دراختیار شرکت‌هایی مثل اپل و AMD قرار می‌دهد. حتی اینتل گفته است در سال ۲۰۲۳ وظیفه‌ی تولید بخشی از تراشه‌هایش را برعهده‌ی TSMC می‌گذارد. شرکت‌های ژاپنی همچنان به‌عنوان تأمین‌کننده‌ی مواد و تجهیزات لازم برای تراشه‌سازی در بازارهای جهانی جایگاه شامخی دارند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات