شایعه: SMIC در لیتوگرافی ۱۴ نانومتری به بازده ۹۵ درصدی دست یافته است

شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
منابعی در چین می‌گویند SMIC موفق شده است نرخ بازده لیتوگرافی ۱۴ نانومتری را به ۹۵ درصد برساند. متخصصان صنعت تراشه با مطرح کردن دلایل منطقی، این ادعا را زیر سؤال برده‌اند.
تبلیغات

Wccftech در گزارشی به ‌نقل از منابع چینی صنعت نیمه هادی، ادعا می‌کند بزرگ‌ترین شرکت تراشه‌ساز چین یعنی SMIC، توانسته است در لیتوگرافی ۱۴ نانومتری‌ به بازده ۹۵ درصد دست پیدا کند که اتفاق مهمی است. اگر این خبر حقیقت داشته باشد، SMIC در سطح قابل ‌قیاس با شرکت صنایع نیمه هادی تایوان (TSMC)  قرار می‌گیرد.

درحالی‌که چنین گزارش‌هایی در رسانه‌های حوزه‌ی سخت‌افزار منتشر می‌شود، متخصصان صنعت تراشه ادعای SMIC را زیر سؤال برده‌اند؛ خصوصا با درنظرگرفتن این حقیقت که لیتوگرافی ۱۴ نانومتری در کمتر از ۱۰ درصد محصولات SMIC به کار می‌رود.

شایعه‌ی نرخ بازده ۹۵ درصدی در صورت واقعی بودن، بدین معنی است که SMIC موفق شده لیتوگرافی ۱۴ نانومتری را به مرحله‌ی بی‌نقص ‌بودن برساند و  برای توسعه‌ی لیتوگرافی‌های پیشرفته‌تر آماده می‌شود.

قدم بعدی برای SMIC در حوزه‌ی لیتوگرافی، نسخه‌ی ۱۰ نانومتری است؛ اما براساس شایعه‌ها، این شرکت چینی قصد دارد لیتوگرافی ۱۰ نانومتری را رد کند و مستقیما سراغ لیتوگرافی هفت نانومتری برود. قطعا با تحریم‌های شدیدی که ایالات متحده‌ی آمریکا علیه هواوی اعمال کرده، انگیز‌ه‌ی SMIC و دیگر تراشه‌سازان چینی برای پیشرفت هرچه‌ سریع‌تر در حوزه‌ی لیتوگرافی تراشه چند برابر شده است. تحریم‌های آمریکا باعث می‌شوند هواوی نتواند تراشه‌‌هایش را با استفاده از فناوری EUV بر پایه‌ی لیتوگرافی‌های مدرن بسازد.

SMIC در مرحله‌ی بعد، احتمالا لیتوگرافی هفت نانومتری را توسعه می‌دهد

در سه‌ماهه‌ی پایانی سال گذشته‌ی میلادی، تراشه‌های تولیدشده با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری و ۲۸ نانومتری صرفا پنج درصد از کل درآمد فصلی SMIC را به ‌خود اختصاص دادند؛ این در حالی است که دو لیتوگرافی در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۰ بالغ ‌بر ۱۵ درصد از کل درآمد را از آن خود کرده بودند. طبق آمار، SMIC تقریبا همان تعداد ویفر (۱٫۴ میلیون واحد) عرضه و ۹۸۰ میلیون دلار درآمد کسب کرده است. در مقایسه متوجه می‌شویم درآمد SMIC در سه‌ماهه‌ی پایانی ۲۰۲۰ به‌صورت فصلی کاهش یافته.

با درنظرگرفتن نرخ بازده و درصد درآمد، مهندسان شرکت‌های تراشه‌ساز تایوانی صحت ادعای مطرح‌شده را زیر سؤال می‌برند. این افراد اعتقاد دارند با درنظرگرفتن افت درآمد لیتوگرافی ۱۴ نانومتری در سه‌ماهه‌ی پایانی ۲۰۲۰، محال است نرخ بازده یک لیتوگرافی به‌صورت مستقل از خروجی آن افزایش پیدا کند. بازده لیتوگرافی به تعداد تراشه‌های داخل هر ویفر اشاره می‌کند که پیش‌نیازهای مرحله‌ی کنترل کیفیت را رعایت می‌کنند و برای وارد شدن به مرحله‌ی بعدی تولید واجد شرایط هستند.

اگر شایعه‌ها رنگ حقیقت به خود بگیرند، SMIC باید در سه‌ماهه‌ی نخست سال جاری میلادی تعداد تراشه‌هایی که بر پایه‌ی لیتوگرافی ۱۴ نانومتری تولید می‌شوند به‌ شکلی محسوس افزایش بدهد. با درنظرگرفتن کمبود شدید تراشه، سفارش هواوی و کوالکام افزایش پیدا کرده است. ظاهرا کوالکام برای ابزارهایی درخواست ثبت کرده که SMIC به آن‌ها برای تولید تراشه‌ها بر پایه‌ی لیتوگرافی‌های قدیمی نیاز دارد. این لیتوگرافی‌ها بیشترین صدمه را از وضعیت فعلی بازار تراشه دیده‌اند و بررسی دولتی درخواست مجوز شرکت‌های آمریکایی مثل Lam Research و Applied Materials به‌شدت افزایش یافته است. 

یک شرکت چینی وابسته ‌به کوالکام، هواوی و SMIC اخیرا وارد همکاری تجاری جدیدی شده‌اند تا مؤسسه‌ای به نام «صنایع فناوری تحقیق و توسعه‌ی پیشرفته SMIC (شانگهای)» احداث کنند که SMIC بزرگ‌ترین سهام‌دار آن است. از این شرکت برای تحقیق روی لیتوگرافی ۱۴ نانومتری استفاده خواهد شد. احداث این نهاد به‌نوعی آغاز ارتباط تجاری نزدیک‌تر شرکت‌های آمریکایی و چینی محسوب می‌شود. 

حتی اگر SMIC به مرحله‌ی بی‌نقص ‌بودن لیتوگرافی ۱۴ نانومتری رسیده باشد، در ادامه‌ی مسیر چالش‌های زیادی پیش روی خود می‌بیند. در صورت استفاده از دستگاه‌های قدیمی DUV، تولید لیتوگرافی ۱۰ نانومتری به تکنیک‌های تولیدی پیچیده‌تری نیاز دارد. به ‌دلیل تحریم‌های آمریکا، SMIC نمی‌تواند به دستگاه‌های مدرن EUV که توسط شرکت هلندی ASML ساخته می‌شوند دسترسی پیدا کند. بدون دسترسی به EUV، پیشرفت SMIC در حوزه‌ی لیتوگرافی بسیار مشکل می‌شود. در همین حین TSMC به‌عنوان رقیب قدر SMIC، در حال دستیابی به تولید انبوه لیتوگرافی سه نانومتری است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات