پشتیبانی از AVX3-512 احتمالا به پردازنده های AMD EPYC Genoa اضافه می‌شود

سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۵
مطالعه 2 دقیقه
براساس شایعه‌ای جدید، پردازنده‌های کلاس سرور AMD EPYC Genoa که مبتنی‌بر معماری ذن 4 هستند، از دستورالعمل AVX3-512 و BFLOAT16 پشتیبانی می‌کنند.
تبلیغات

در دو روز گذشته، اطلاعات متعددی درباره‌ی پردازنده‌های سری EPYC 7xx4 شرکت AMD در فضای مجازی فاش شده است که مبتنی‌بر معماری ذن ۴ (Zen 4) هستند و با کدنام جنوا (Genoa) شناخته می‌شوند. پیش‌تر، مطلع شدیم پردازنده‌های جدید کلاس سرور ای ام دی قرار است ۹۶ هسته‌ی پردازشی داشته باشند و از ۱۲ کانال حافظه‌ی DDR5 و استاندارد PCI Gen5 پشتیبانی کنند. در همین زمینه، خبرگزاری VideoCardz گزارش می‌دهد که جزئیات پیکربندی داخلی چیپلت‌ها (Chiplet) نیز فاش شده است. 

طبق ادعای پاتریک شور، یکی از افشاگران صنعت سخت‌افزار، پردازنده‌های سری AMD Genoa به سوکت SP5 مجهز خواهند بود. این سوکت از پردازنده‌هایی پشتیبانی خواهد کرد که پکیج LGA6096 با ابعاد ۷۲ در ۷۵٫۴ میلی‌متر داشته باشند. این یعنی پکیج LGA6096 مربعی نیست؛ بااین‌حال میزان مستطیلی‌بودن آن به حد سوکت SP3 نمی‌رسد که در دیگر پردازنده‌های خانواده‌ی اپیک استفاده شده است. نحوه‌ی طراحی پکیج به‌گونه‌ای است که فضای بسیار بیشتری برای اضافه‌کردن چیپلت در آینده دارد و نخستین نسل ۱۲ چیپلت به‌همراه یک دای I/O را شامل خواهد بود. بنابر ادعای ExecutableFix، نخستین نسل از پلتفرم SP5 اپیک به ۹۶ هسته محدود خواهد بود. 

ساعاتی پیش، اسلاید جدیدی از پردازنده‌های نسل بعد کلاس سرور ای ام دی در Chiphell فاش شد. به‌نظر می‌رسد این اسلاید تمامی قابلیت‌های هسته‌های جدید ذن 4 را فهرست می‌کند. این اطلاعات تأیید می‌کند معماری ذن 4 از بیش از ۶۴ هسته پشتیبانی خواهد کرد و به‌ازای هر هسته دو ترد ارائه خواهد داد. پیش‌تر، در برخی گزارش‌ها ادعا شده بود پردازنده‌های Genoa به‌ازای هر هسته چهار ترد دارند؛ اما آن شایعه سریعا رد شد.

نکته‌ی مهم‌تر این است به‌گفته‌ی اسلاید فاش‌شده، هسته‌های ذن 4 از دستورالعمل AVX3-512 و BFLOAT16 پشتیبانی می‌کند. این دو دستورالعمل به‌طورگسترده در پردازش‌های مربوط به یادگیری عمیق (Deep Learning) به‌کار گرفته می‌شوند. پشتیبانی از دستورالعمل AVX 512 در پردازنده‌های مرکزی و شتاب‌دهنده‌های اینتل یکی از مزایای مهم آن‌ها دربرابر پردازنده‌های AMD EPYC محسوب می‌شود. اگر شایعه‌ی جدید حقیقت داشته باشد، در آینده‌ای نزدیک این وضعیت تغییر می‌کند. 

مشخصات فاش شده پردازنده های AMD EPYC Genoa

جزئیات فاش‌شده از پردازنده‌های سری AMD EPYC Genoa

ExecutableFix که روز گذشته جزئیات معماری ذن 4 را فاش کرد، مدتی پیش مدعی شده بود پشتیبانی از دستورالعمل AVX3-512 به پردازنده‌های خانواده‌ی EPYC اضافه می‌شود. انتظار داریم پردازنده‌های سری AMD EPYC Genoa در سال ۲۰۲۲ از راه برسند. در آن زمان، این پردازنده‌های تیم قرمز سراغ رقابت با پردازنده‌های سری سفایر رپیدز اینتل خواهند رفت. این نکته را مدنظر قرار دهید که ای ام دی هنوز پردازنده‌های کلاس سرور Milan را عرضه نکرده است که جایگزینی برای پردازنده‌های سری Rome محسوب می‌شوند و از معماری ذن 3 استفاده می‌کنند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات