افزایش چشمگیر سرعت کلاک پردازنده‌های Ryzen 5000 با نرم‌افزار CTR 2.1

یک‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
به‌روزرسانی CTR باعث می‌شود به ‌لطف این نرم‌افزار، در پردازنده‌های کلاس دسکتاپ سری Ryzen 5000 به سرعت کلاک ۵ گیگاهرتز دست پیدا کرد.
تبلیغات

یوری بابیلی، سازنده‌ی نرم‌افزار CTR (مخفف Clock Tuner For Ryzen) به‌تازگی  این ابزار کاربردی را به‌روزرسانی کرده است که به کاربران پردازند‌ه‌های کلاس دسکتاپ سری رایزن ۵۰۰۰ ای ام دی (AMD Ryzen 5000) امکان می‌دهد به سرعت کلاک ۵ گیگاهرتز دست پیدا کنند.

براساس گزارش Wccftech، به‌روزرسانی CTR 2.1 قابلیت‌ها و بهبودهای متنوعی به رابط کاربری CTR اضافه می‌کند تا کاربران ساده‌تر از این نرم‌افزار استفاده کنند. طی چند ماه اخیر شاهد توسعه‌ی محسوس نرم‌افزار CTR بوده‌ایم و به‌روزرسانی این نرم‌افزار رؤیای دستیابی به سرعت کلاک ۵ گیگاهرتز را برای بسیاری از کاربران پردازنده‌ی مبتنی‌ بر معماری ذن ۳ (Zen 3) ممکن می‌کند. 

قابلیت‌های جدیدی به این نرم‌افزار اضافه شده‌اند که جزوی از حالت Hybrid OC هستند و اصلی‌ترین آن‌ها PX Profile نام دارد. گفته می‌شود PX Profile بهترین راهکار برای اجرای بازی، بنچمارک و وظایف کاری عمومی محسوب می‌شود. PX Profile فرکانس ثابت و مؤثری ارائه می‌دهد و هیچ محدودیتی آن را متأثر نمی‌کند.

یوری بابیلی می‌گوید کاهش قدرت ناشی از Thermal EDC، افت عملکرد به‌ دلیل بالا رفتن دمای قطعه یا حتی فشار بیش از حد روی قطعه، اثری روی PX Profile نمی‌گذارند. با استفاده از PX Profile می‌توانید کاری کنید تراشه در عین فعالیت با ولتاژ پایین‌تر به سرعت کلاک بالاتر دست یابد. گفته می‌شود راه‌اندازی PX Profile ساده و امن است. 

رابط کاربری جدید نرم افزار CTR 2.1

یوری بابیلی به نکات مختلفی درباره‌ی CTR 2.1 اشاره کرده است. او می‌گوید CTR به‌صورت خودکار در فرایند بررسی سیستم، بهترین هسته‌ها را برای PX Profile پیدا می‌کند. این قابلیت در AMD Ryzen 5900X و 5600X با حداکثر چهار هسته، در 5950X و 5800X با حداکثر ۶ هسته و در پردازنده‌های ذن ۲ با حداکثر دو هسته کار می‌کند. CTR به‌صورت خودکار فرکانس تمامی هسته‌های پیشنهادی را تنظیم می‌کند و تمامی هسته‌هایی که در این گروه قرار نمی‌گیرند با فرکانس پایین‌تر فعالیت خود را ادامه می‌دهند. با این رویکرد می‌توان به بیشترین ثبات و تحمل خطا دست پیدا کرد. 

به‌روزرسانی دیگری که در CTR اعمال می‌شود به رابط کاربری نرم‌افزار اختصاص دارد. در نسخه‌ی جدید شاهد ظاهر مینیمال‌تری برای نرم‌افزار هستیم. هر یک از دکمه‌ها چندین کارکرد دارند و گزینه‌ی موشک به شما امکان می‌دهد بفهمید کدام ‌یک از پروفایل‌های CTR در آن لحظه در حال اجرا روی سیستم است. نرم‌افزار CTR 2.1 در ابتدا برای مشترکان Patreon و سپس به‌صورت عمومی منتشر می‌شود.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی این خبر دارید؟ 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات