این نرم افزار رایگان، قدرت پردازنده های رایزن Zen 2 را بهبود می‌بخشد

پنج‌شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
CTR نرم‌افزار رایگان جدیدی است که به‌زودی منتشر می‌شود و می‌تواند ضمن افزایش قدرت پردازند‌ه‌های رایزن مبتنی‌بر معماری ذن ۲، مصرف انرژی آن‌ها را کاهش دهد.
تبلیغات

فردی که به‌عنوان مسئول اصلی تولید محاسبه‌گر DRAM پردازنده‌های خانواده‌ی رایزن شرکت AMD شناخته می‌شود، از انتشار نرم‌افزار جدیدی خبر داده است که می‌تواند به دارندگان رایزن‌های مبتنی‌بر معماری ذن ۲ (Zen 2) برای استفاده‌ی بیشتر از پتانسیل پردازنده‌شان کمک کند. این نرم‌افزار ویژه که با نام ClockTuner for Ryzen یا CTR شناخته می‌شود درنهایت قدرت پردازشی ارائه‌شده توسط پردازنده‌ی رایزن را افزایش می‌دهد و نکته‌ی جالب‌تر این است که می‌تواند مصرف انرژی پردازنده را نیز پایین بیاورد.

یوری بابیلی ملقب‌به 1usmus در بین علاقه‌مندان به دنیای سخت‌افزار به‌عنوان تولیدکننده‌ی محاسبه‌گر DRAM رایزن (می‌توانید از اینجا دانلودش کنید) شناخته می‌شود. این نرم‌افزار رایگان، فرایند اورکلاک کردن حافظه‌ی سیستم‌های مبتنی‌بر پردازنده‌ رایزن را ساده‌تر و البته امن‌تر می‌کند. براساس گزارشی که رسانه‌ی Guru3D منتشر کرده، پروژه‌ی بعدی یوری بابیلی نیز قرار است مزیت‌های متعددی برای دارندگان پردازنده‌های رایزن به‌ارمغان بیاورد و قطعا مورداستقبال آن‌ها قرار خواهد گرفت. 

نرم‌افزار CTR برخلاف محاسبه‌گر DRAM صرفا محدود به پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری ذن ۲ است، زیرا از طراحی چیپلت AMD استفاده می‌کند. این نرم‌افزار توانایی پشتیبانی از پردازنده‌های سری رایزن ۳۰۰۰ و تردریپر ۳۰۰۰ را دارد. یوری بابیلی می‌گوید CRT با پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری ذن ۳ هم کار خواهد کرد؛ زیرا تنظیم ولتاژ و فرکانس هر هسته در معماری نسل بعد AMD نیز امکان‌پذیر است. 

اسکرین شات داخلی نرم افزار سی تی آر / CTR افزایش قدرت پردازنده رایزن AMD

CTR با کاهش ولتاژ هر یک از CCXها کار می‌کند تا درنهایت سرعت پردازشی پردازنده افزایش پیدا کند، مصرف انرژی آن کاهش یابد و به‌طور کلی دمایش خنک‌تر بماند. ماژول Smart Overclocking می‌تواند کیفیت CCX را ارزیابی کند و به تنظیم فرکانس آن‌ به‌صورت مجزا مشغول شود. 

CTR تمامی فناوری‌هایی را که روی کاهش مصرف انرژی تأثیر می‌گذارند، فعال نگه می‌دارد. کل فرایند به‌صورت خودکار انجام می‌گیرد و آن‌طور که گزارش‌ها می‌گویند، هیچ‌گونه محدودیتی را متوجه کاربر نمی‌کند. به‌علاوه نسخه‌ای از Prime95 که به‌صورت اختصاصی توسط 1usmus توسعه داده شده، وظیفه‌ی ارزیابی ثبات هر یک از CCXها را برعهده دارد. همچنین در این نرم‌افزار، بنچمارک Cinebench R20 گنجانده شده است تا بتوانید در زمانی سریع بفهمید که CTR تا چه حد توانسته عملکرد پردازشی سیستم شما را بهبود ببخشد.

اسکرین شات اول از نرم افزار سی تی آر / CTR افزایش قدرت پردازنده رایزن AMD

یکی دیگر از ویژگی‌های عالی CTR این است که با تمامی برندهای مادربرد کار می‌کند، حتی آن دسته از مادربردهایی که توانایی پشتیبانی از پیکربندی CCX را ندارند. نرم‌افزار موردبحث برای دستیابی به این هدف، به دسترسی سطح‌پایین به SMU متکی می‌شود تا تمامی محدودیت‌ها را دور بزند. 

1usmus برای نشان‌دادن آثار مثبت نرم‌افزار جدیدش، نتایج کار با آن را نیز منتشر کرده است. او با استفاده از پردازنده‌ی Ryzen 9 3900X توانست عملکرد نهایی را به‌میزان تقریبا هفت درصد بهبود بخشد؛ این بهبود عملکرد در حالتی به‌دست آمد که مصرف انرژی ۹٫۵ درصد کاهش یافت. به‌علاوه عملکرد نهایی سیستم مجهز به Threadripper 3960X به‌میزان پنج درصد بهبود پیدا کرد و مصرف انرژی‌اش ۴٫۵ درصد کاهش یافت. 

نرم‌افزار CTR در ماه سپتامبر ۲۰۲۰ (شهریور و مهر ۱۳۹۹) به‌رایگان منتشر می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات