سامسونگ با عبور از TSMC، بزرگ‌ترین تولیدکننده ویفر تراشه در دنیا شد

شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
براساس آمار، سامسونگ توانسته است در ماه پایانی سال گذشته‌ی میلادی ۳٫۱ میلیون واحد ویفر برای تولید تراشه بسازد و بالاتر از TSMC قرار بگیرد.
تبلیغات

بسیاری از شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری مشتری TSMC هستند تا این شرکت تایوانی تراشه‌های مورد نیاز آن‌ها را تأمین کند؛ اما آمار نشان می‌دهد بیشترین تعداد تراشه‌ی تولیدشده در ماه پایانی سال گذشته‌ی میلادی متعلق ‌به TSMC نبوده است. براساس گزارش تک‌اسپات، این عنوان به سامسونگ تعلق دارد.

ظاهرا ظرفیت تولید ماهانه‌ی ویفر در کارخانه‌های سامسونگ به ۳٫۱ میلیون واحد رسیده؛ این درحالی است که همین عدد برای TSMC برابر ۲٫۷ میلیون واحد ویفر است. بدین ترتیب سامسونگ توانسته است در ماه دسامبر ۲۰۲۰ (آذر و دی ۱۳۹۹) تقریبا ‍۱۵ درصد از کل ویفرهای دنیا را تأمین کند.

آن‌طور که مؤسسه‌ی پژوهشی IC Insights می‌گوید، پنج شرکت بزرگ دنیا در حوزه‌ی تولید ویفر پردازشی در ماه دسامبر سال گذشته‌ی میلادی با افزایش سهم بازار مواجه شدند و ‌اکنون ۵۴ درصد از کل بازار را در اختیار دارند. به‌طور طبیعی بسیاری از کاربران تصور می‌کنند شرکت صنایع نیمه هادی تایوان رهبر بازار تراشه است؛ زیرا مشتریان بزرگی دارد که از بین آن‌ها می‌توانیم به ای ام دی (AMD)، اپل، کوالکام و برادکام اشاره کنیم. اما حجم ویفرهای تولیدی TSMC در بازه‌ی زمانی مورد بحث حدودا ۴۰۰ هزار واحد کمتر از سامسونگ بوده است.

بدون شک کسب‌و‌کار سودآور سامسونگ در حوزه‌ی حافظه کمک شایانی به این شرکت کرده است تا بتواند به رتبه‌ی نخست فهرست از نگاه مؤسسه‌ی IC Insights تکیه بزند. انویدیا برای کارت‌های گرافیک سری RTX 3000 که مبتنی ‌بر معماری امپر هستند، از نسخه‌ی سفارشی لیتوگرافی هشت نانومتری سامسونگ استفاده می‌کند؛ اما برای شتاب‌دهنده‌ی A100 متکی به TSMC و لیتوگرافی هفت نانومتری فین‌فت (FinFET) این شرکت است. 

شرکت‌های بزرگ تولیدکننده‌ی ویفر پردازشی براساس داده‌‌های IC Insights

نام شرکت

ظرفیت تولید ماهانه‌ی ویفر

سهم کلی از بازار ویفر

سامسونگ

۳٫۱ میلیون واحد

۱۴٫۷ درصد

TSMC

۲٫۷ میلیون واحد

۱۳٫۱ درصد

مایکرون

بیش از ۱٫۹ میلیون واحد

۹٫۳ درصد

SK Hynix

تقریبا ۱٫۸۵ میلیون واحد

۹ درصد

کیوکسیا

۱٫۶ میلیون واحد

۷٫۷ درصد

اینتل

۸۸۴ هزار واحد

تقریبا ۴٫۱ درصد

پس از سامسونگ و TSMC، شرکت Micron Technology در رتبه‌ی سوم جدول قرار دارد. آن‌طور که داده‌های IC Insights نشان می‌دهند، مایکرون موفق شده است در ماه پایانی سال ۲۰۲۰ بیش از ۱٫۹ میلیون واحد ویفر تولید کند. اس کی هاینیکس (SK Hynix) با تولید حدودا ۱٫۸۵ میلیون واحد ویفر رتبه‌ی چهارم را از آن خود کرده است و در رتبه‌ی چهارم شرکت کیوکسیا (Kioxia) قرار دارد که تأمین‌کننده‌ی IC حافظه است و توانسته ۱٫۶ میلیون واحد ویفر تولید کند. اینتل که کارخانه‌هایی اختصاصی دارد با تولید ۸۸۴ هزار واحد ویفر رتبه‌ی ششم را از آن خود کرده است. 

مشکلات ناشی از کمبود تراشه به‌وضوح در سراسر دنیا در صنایع مختلف دیده می‌شوند. صنایعی که از این اتفاق متأثر شده‌اند شامل قطعات کامپیوتر و خودرو و حتی کنسول‌های بازی می‌شوند. حتی مشارکت مستقیم دولت بایدن در امر تسریع روند تولید تراشه نتوانسته است روی شرایط اثر خاصی بگذارد. نکته‌ی تقریبا تعجب‌برانگیز این است که پنج شرکت برتر صنعت تولید تراشه توانسته‌اند در دسامبر ۲۰۲۰ ظرفیت تولید خود نسبت‌ به دسامبر ۲۰۱۹ را ۴۰ درصد افزایش بدهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات