دیجی‌تایمز: امضاء قرارداد اینتل با TSMC برای ساخت CPU با لیتوگرافی ۳ نانومتری

جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
گزارشی تأییدنشده می‌گوید اینتل با TSMC بر سر برون‌سپاری تولید تراشه‌ها برپایه‌ی لیتوگرافی سه نانومتری به‌توافق رسیده است؛ قراردادی که تیم آبی را به میدان رقابت لیتوگرافی برمی‌گرداند.
تبلیغات

یکی از شناخته‌شده‌ترین خبرگزاری‌های تایوان که تاکنون اخبار زیادی را به‌درستی فاش کرده است و با نام دیجی‌تایمز شناخته می‌شود، در گزارشی جدید به‌نقل از منابع آگاه می‌نویسد اینتل به‌تازگی قراردادی با شرکت صنایع نیمه هادی تایوان (TSMC) امضاء کرده است تا این شرکت پردازنده‌های مرکزی (CPU)‌ اصلی تیم آبی را در سال ۲۰۲۰ برپایه‌ی لیتوگرافی سه نانومتری تولید کند.

براساس گزارش خبرگزاری Wccftech، اگر این خبر حقیقت داشته باشد، قطعا در سال آینده‌ی میلادی شاهد بروز تغییراتی محسوس در بازار پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری x86 خواهیم بود.

در نظر داشته باشید که تا زمان اعلام رسمی اینتل یا TSMC، این خبر صرفا در حد شایعه باقی می‌ماند؛ اینتل به‌هنگام اعلام جدیدترین گزارش مالی خود گفت جزئیات مربوط به پروژه‌ی برون‌سپاری تولید تراشه را در ماه آینده‌ی میلادی اعلام می‌کند. 

گزارش منتشرشده توسط دیجی‌تایمز ادعا می‌کند اینتل تصمیم گرفته است بخش مهمی از پردازنده‌های خود را در سال ۲۰۲۲ با استفاده از لیتوگرافی سه نانومتری TSMC بسازد. این بخش از گزارش دیجی‌تایمز، سخنان پت گلسینگر را نقض نمی‌کند. گلسینگر که جایگزین باب سوان شده است و به‌زودی روی صندلی مدیرعاملی اینتل می‌نشیند، در جلسه‌ی توجیهی مربوط به گزارش مالی اینتل اعلام کرد تیم آبی قصد دارد بخش اعظم پردازنده‌های خود را در سال ۲۰۲۳ به‌صورت اختصاصی بسازد.

اینتل طی سال‌های اخیر در زمینه‌ی دستیابی به لیتوگرافی‌های مدرن با مشکلات عظیمی مواجه شده است و برون‌سپاری تولید تراشه و همکاری مستقیم با TSMC می‌تواند تیم آبی را باری دیگر به میدان رقابت برگرداند. براساس ادعای منابع دیجی‌تایمز، اینتل پیش از انتخاب شدن پت گلسینگر به‌عنوان مدیرعامل جدید، برای برون‌سپاری تولید تراشه در سال ۲۰۲۲ با TSMC قرارداد امضاء کرده بود.

لیتوگرافی سه نانومتری TSMC تقریبا قابل‌قیاس با لیتوگرافی پنج نانومتری اینتل است و همکاری با TSMC به اینتل امکان می‌دهد مجددا در بخش جلوی بازار ازلحاظ لیتوگرافی پردازنده قرار بگیرد. پت گلسینگر روی تولید تراشه به‌صورت اختصاصی تأکید زیادی دارد و کلماتی که او در جلسه‌ی توجیهی جدید با سرمایه‌گذاران به کار برد، می‌تواند بدین معنی باشد که توانایی‌های اینتل در زمینه‌ی لیتوگرافی قرار است تا سال ۲۰۲۳ هم‌سطح با شرکت‌های دیگری مثل TSMC شود.

گلسینگر همچنین به‌وضوح اعلام کرده است که هیچ تمایلی به جداسازی کارخانه‌های تولیدی اینتل از این شرکت ندارد. قرارداد جدید با TSMC به‌همراه تمایل ویژه‌ی گلسینگر برای رفع مشکلات تولیدی اینتل، عملا بهترین اتفاقی است که می‌تواند برای تیم آبی و البته سرمایه‌گذاران این شرکت رخ دهد.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی این خبر دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات