اولین نشانه‌ها از دوران جدید اینتل: معمار ارشد Nehalem به تیم آبی بازگشت

جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گلن هینتون، از معماران ارشد و نام‌دار سابق اینتل، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد به‌دلیل حضور پت گلسینگر روی صندلی مدیرعاملی اینتل، قصد دارد به این شرکت بازگردد.
تبلیغات

گلن هینتون، معمار ارشد پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری نهالم اینتل (Intel Nehalem) و چند پروژه‌ی دیگر این شرکت، رسما اعلام کرد که پس از سه سال دوری از کار قصد دارد به اینتل بازگردد. هینتون با انتشار پستی در لینکدین ضمن اعلام این خبر گفت بازگشت پت گلسینگر، مدیرعامل جدید اینتل به این شرکت انگیزه‌ی اصلی او برای بازگشتن به اینتل محسوب می‌شود. گلسینگر مدیرعامل جدید اینتل است که تا پیش از جایگزین شدن با باب سوان به‌عنوان مدیرعامل VMware فعالیت می‌کرد.

براساس گزارش خبرگزاری تامز هاردور، هینتون همچنین گفته است که با بازگشت به اینتل روی پروژه‌ی تولید پردازنده‌ای قدرتمند فعالیت می‌کند؛ او ادامه داد: «اگر پروژه‌ی موردبحث پروژه‌ای لذت‌بخش نبود به اینتل برنمی‌گشتم. همان‌طور که می‌دانید، بازنشستگی بسیار زیبا است». 

اینتل طی چند سال اخیر شمار زیادی از اصلی‌ترین و بااستعدادترین معمارهای خود را از دست داد و به‌همین دلیل بارها توسط کارشناسان موردانتقاد قرار گرفت. مدتی پیش شرکت Third Point Management نامه‌ای به اینتل نوشت و گفت تیم آبی کم‌کم در حال از دست دادن جایگاه خود به‌عنوان رهبر صنعت تجهیزات نیمه‌هادی است. این شرکت در نامه گفت: «اینتل تاکنون تعداد زیادی از الهام‌بخش‌ترین و بااستعدادترین طراحان پردازنده و رهبران خود را از دست داده است و منابع ما نشان می‌دهند کسانی که باقی مانده‌اند (و شماری از آن‌ها در صنعت تراشه بسیار موردتوجه هستند) به‌دلیل وضعیت فعلی روحیه‌ی خود را از دست داده‌اند».

در چند سال اخیر با سرعتی اندک شاهد جدا شدن افراد مهم از اینتل بودیم؛ اما جدا شدن هیچ‌یک از معماران اینتل به‌اندازه‌ی جدا شدن جیم کلر خبرساز نبود. جیم کلر با سابقه‌ی طراحی معماری پردازنده‌های رایزن AMD و سری A پردازنده‌های موبایل اپل، یکی از مطرح‌ترین نام‌های دنیای تراشه‌های کامپیوتری است. گزارش‌ها می‌گویند یکی از اصلی‌ترین اولویت‌هایی که پت گلسینگر دارد، بازسازی پشتوانه‌ی فنی اینتل ازطریق استخدام افراد بااستعدادتر است. گلسینگر به‌شکل جدی برنامه‌ریزی را آغاز کرده است تا اینتل بتواند جایگاه خود را حفظ کند و حتی عملکرد بهتری نشان دهد؛ گلسینگر مدتی پیش گفته بود اپل شرکتی «لایف‌استایل» است و اینتل باید نسبت‌به چنین شرکتی بسیار بهتر عمل کند. بازگردانی افراد متخصصی نظیر هینتون، شروع خوبی برای برنامه‌های بلندمدت گلسینگر محسوب می‌شود.

لبخند گلن هینتون / Glenn Hinton معمار اینتل

گلن هینتون

باب سوان، مدیرعامل برکنارشده‌ی اینتل، در حوزه‌ی مالی تخصص داشت داشت و از دانش فنی برخوردار نبود؛ به‌همین دلیل بسیاری از منتقدان همواره انگشت انتقاد را سمت او نشانه می‌گرفتند. سوان در حال حاضر همچنان مدیرعامل اینتل محسوب می‌شود و برکناری رسمی او و جایگزینی با پت گلسینگر در ماه آینده‌ی میلادی اتفاق می‌افتد. گلسینگر سابقه‌ی ۳۰ سال حضور در اینتل را دارد و یکی از مهندسین پراهمیت اینتل در سال‌های گذشته محسوب می‌شود. گلسینگر نخستین مدیر ارشد فنی اینتل بود، چرخه‌ی معروف تیک تاک را طراحی کرد و در تولید ۱۴ نسل از پردازنده‌های سری زئون (Xeon) و کور (Core) نقش داشت. 

هینتون، از اعضای ارشد سابق اینتل، همچون گلسینگر سابقه‌ی درخشانی در این شرکت دارد. هینتون یکی از سه معمار ارشد طراحی P6 بود که درنهایت به تولید پردازنده‌های Pentium I و Pentium II و Pentium III منتهی شد. او سپس فرایند تولید پردازنده‌ی Pentium 4 را رهبری کرد و یکی از دو معمار ارشد i960 CA (نخستین پردازنده‌ی سوپراسکالر) بود.

هینتون همچنین به‌عنوان معمار ارشد پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری نهالم شناخته می‌شود و پس از ۳۴ سال کار در اینتل، موفق‌به ثبت بیش از ۱۰۰ سند ثبت اختراع (پتنت) شده که در بین هشت نسل از پردازنده‌های تیم آبی پخش شده‌اند. گلن هینتون دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس مهندسی برق از دانشگاه برایتون یانگ است. 

توسعه‌ی کامل پردازنده‌های جدید چندین سال به‌طول می‌انجامد و به‌همین دلیل ممکن است به‌این‌زودی‌ها شاهد عرضه‌ی پردازنده‌ی قدرتمندی که هینتون روی آن کار می‌کند نباشیم. البته امکان دارد هینتون مشغول کار روی پروژه‌ای قدیمی باشد؛ در این صورت، پروژه‌ی بعدی او در آینده‌ای نه‌چندان دور مشاهده خواهد شد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات