خط‌و‌نشان مدیرعامل جدید اینتل برای اپل

شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
پت گلسینگر، مدیرعامل جدید اینتل، اپل را «شرکتی لایف‌استایل» خطاب می‌کند و می‌گوید اینتل باید پردازنده‌های قوی‌تری از این شرکت بسازد.
تبلیغات

پت گلسینگر (Pat Gelsinger) مدیرعامل جدید اینتل که به‌تازگی جایگزین باب سوان شده است، فعلا کارش را در اینتل آغاز نمی‌کند و قرار است از ماه آینده‌ی میلادی رسما روی صندلی مدیریت اینتل بنشیند. بااین‌حال به‌نظر می‌رسد گلسینگر از همین حالا تلاش‌هایش را شروع کرده است تا اینتل را برای مقابله با پردازنده‌ی M1 اپل آماده کند که در چند وقت اخیر به‌شدت در کانون توجه کارشناسان بوده است.

خبرگزاری ورج در گزارشی به‌نقل از The Oregonian، یکی از روزنامه‌های محلی ایالت اورگن آمریکا، می‌نویسد اینتل روز گذشته جلسه‌ا‌ی درون‌شرکتی با حضور تمامی کارکنان برگزار کرده و گلسینگر نیز در این جلسه حضور داشته است. گلسینگر در این جلسه به کارمندان اینتل گفته است: «باید درمقایسه‌با هر چیزی که شرکتی لایف‌استایل در کوپرتینو تولید می‌کند، محصولات بهتری برای اکوسیستم رایانه‌های شخصی بسازیم... در آینده باید تا آن حد خوب باشیم.»

در ماه‌های گذشته، اینتل با رقابت شدیدتر اپل و ای ام دی (AMD) مواجه شده است. ماه‌ها پیش ‌هنگام برگزاری کنفرانس توسعه‌دهندگان جهانی، اپل اعلام کرد قصد دارد استفاده از پردازنده‌های اینتل را در رایانه‌های سری مک کنار بگذارد. از نگاه اپل، مهاجرت به پردازنده‌ی اختصاصی مبتنی‌بر معماری آرم روزی تاریخی برای مک محسوب می‌شود. فرایند مهاجرت به پردازنده‌ی اختصاصی به‌خوبی پیش می‌رود و بررسی کارشناسان نشان می‌دهد رایانه‌های سری مک مجهز به پردازنده‌ی M1 از مک‌های مجهز به پردازنده‌ی اینتل در عین ارائه‌ی قدرت پردازشی تحسین‌برانگیز، عمر باتری بیشتری دارند. 

اپل گفته است مهاجرت به پردازنده‌ی اختصاصی نیازمند بازه‌ی زمانی دوساله است و در‌حال‌حاضر، این شرکت همچنان تعدادی از مک‌ها را با پردازنده‌ی اینتل به بازار عرضه می‌کند. اپل با ازبین‌بردن وابستگی به اینتل برای تأمین پردازنده، قدم بسیار بزرگی برداشته است و این اتفاق به‌دلایل زیادی اهمیت دارد.

مهاجرت مک‌ها به پردازنده‌ی اختصاصی در شرایطی رخ می‌دهد که ای ام دی با اتکا بر دانش متخصصانش موفق‌ شده است پردازنده‌ای تولید کند که در زمینه‌ی اجرای بازی‌های ویدئویی، قوی‌تر از جدیدترین پردازنده‌ی کلاس دسکتاپ اینتل ظاهر می‌شود. این شرکت به‌تازگی پردازنده‌های کلاس لپ تاپ سری رایزن ۵۰۰۰ را نیز معرفی کرده است تا کم‌کم بر بازار لپ‌تاپ‌ها مسلط شود. پردازنده‌های لپ تاپ رایزن ۵۰۰۰ هنوز بررسی نشده‌اند؛ اما شکی نداریم این پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری پردازشی ذن ۳ (Zen 3) پیشرفت‌های محسوسی تجربه کرده‌اند. 

نمای داخلی یکی از کارخانه‌های تولیدی اینتل

هفته‌ی گذشته، اینتل رسما اعلام کرد مدیرعامل فعلی خود، یعنی باب سوان را برکنار کرده است و از ۱۵ فوریه‌ی ۲۰۲۱ (۲۷ بهمن ۱۳۹۹) به‌بعد، پت گلسینگر جایگزین او می‌شود. هم‌اکنون، گلسینگر مدیرعامل شرکت VMware است؛ البته در کارنامه‌اش سابقه‌ی ۳۰ سال کار در اینتل به‌چشم می‌خورد و پس از مدت‌ها دوری، سرانجام به این شرکت بازمی‌گردد. از قرار معلوم، گلسینگر برنامه‌های زیادی برای پیش‌برد اهداف اینتل در سر می‌پروراند.

اینتل چند سال است در زمینه‌ی دستیابی به لیتوگرافی‌های جدید با مشکلاتی جدی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. درحالی‌که اپل و ای ام دی موفق شده‌اند پردازنده‌های جدیدشان را برپایه‌ی لیتوگرافی‌های پیشرفته‌ی پنج و هفت نانومتری بسازند، اینتل هنوز مشغول استفاده از لیتوگرافی دَه نانومتری است؛ آن هم نه کاملا گسترده. گزارش‌ها می‌گویند پردازنده‌های نسل‌یازدهمی کلاس دسکتاپ اینتل که هنوز مهرفی نشده‌اند، از لیتوگرافی چهارده نانومتری استفاده می‌کنند.

سال گذشته، اینتل اعلام کرد پردازنده‌های هفت نانومتری اختصاصی‌اش حداقل تا سال ۲۰۲۲ از راه نمی‌رسند؛ به‌همین‌دلیل، به‌احتمال زیاد تیم آبی سراغ برون‌سپاری تولید پردازنده‌هایش خواهد رفت. براساس اخبار فاش‌شده، اینتل با TSMC برای تولید پردازنده‌های سری Core i3 با لیتوگرافی پنج نانومتری و پردازنده‌های میان‌رده و پرچم‌دار نسل‌سیزدهمی با لیتوگرافی سه نانومتری به‌توافق رسیده است و قصد دارد کارت گرافیک DG2 را با لیتوگرافی هفت نانومتری در کارخانه‌های TSMC تولید کند.

هفته‌ی آینده، اینتل جدیدترین گزارش مالی‌اش را منتشر می‌کند. درحالی‌که رسانه‌ها می‌گویند این شرکت در جلسه‌ی توجیهی گزارش مالی رسما برون‌سپاری تولید تراشه را اعلام می‌کند، The Oregonian می‌نویسد رسانه‌ای‌شدن این تصمیم ممکن است به‌تعویق بیفتد؛ زیرا گلسینگر هنوز در این زمینه به جمع‌بندی نهایی نرسیده است و قصد دارد شرایط را بسنجد.

بلومبرگ در گزارشی از مذاکرات جدی بین اینتل با سامسونگ و TSMC خبر داده است؛ در همین حین، ترندفورس می‌گوید اینتل وظیفه‌ی تولید ۲۰ درصد از تراشه‌های غیر CPU خود را به شرکت‌های TSMC و UMC سپرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات