پردازنده CV5 آمبرلا، فیلمبرداری 8K را در پهپاد و اکشن کمرا ممکن می‌کند

پنج‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
CV5 پردازند‌ه‌ی جدید آمبرلا است که در انواع دستگاه‌های تصویربرداری نظیر دوربین‌های ورزشی و حرکتی، دوربین‌ ۳۶۰ درجه و پهپاد کاربرد دارد و از لیتوگرافی پنج نانومتری استفاده می‌کند.
تبلیغات

آمبرلا (Ambarella)، شرکتی در حوزه‌ی تجهیزات نیمه هادی است که اکثر کاربران نام آن را به اندازه‌ی اینتل، ای ام دی (AMD) و کوالکام نشنیده‌اند؛ اما احتمالا یکی از پردازنده‌های ویدئومحور این شرکت در یکی از دستگاه‌های فعلی شما حضور دارد. برای مثال درCES 2021 یکی از سیستم-روی-چیپ‌های (SoC) آمبرلا در زنگ دَرِ ویدئویی شرکت Alarm.com حضور پیدا کرد.

آمبرلا به‌تازگی جدیدترین پردازنده‌ی مبتنی‌ بر بینایی هوش مصنوعی خود را معرفی کرده است. براساس گزارش سی‌نت، این پردازنده می‌تواند ویدئوی 8K را با نرخ حداکثر ۶۰ فریم‌ بر ثانیه ضبط کند و توانایی ارائه‌ی چهار استریم 4K دارد. 

پردازنده‌ی CV5 که از لیتوگرافی پنج نانومتری استفاده می‌کند، موتور هوش مصنوعی CVflow آمبرلا را در کنار دو هسته‌ی پردازشی Arm A76 قرار می‌دهد تا بتواند کارهایی نظیر انکد ویدئوی 8K را با مصرف کمتر از دو وات انرژی انجام دهد. توانایی‌ پردازشی CV5 و مصرف انرژی پایین، باعث می‌شود این پردازنده برای دوربین‌های مبتنی ‌بر باتری گزینه‌ای بسیار عالی باشد.

دستگاه‌های کوچک نظیر دوربین‌های ورزشی و حرکتی (اکشن کمرا) خواهند توانست به ‌لطف پردازنده‌ی جدید آمبرلا ویدئوی 8K را با نرخ ۳۰ فریم‌ بر ثانیه یا ویدئوی 4K را با نرخ ۲۴۰ فریم‌برثانیه ضبط کنند. پردازنده‌ی CV5 از پردازش HDR برای متعادل‌سازی شرایط نوری محیط‌هایی بسیار پرنور شدید استفاده می‌کند و کارهایی نظیر لرزش‌گیری تصویر را انجام می‌دهد. تمامی این فرایند‌ها روی خود تراشه انجام می‌گیرند. موتور هوش مصنوعی CV5 می‌تواند به‌صورت هم‌زمان کارهایی نظیر پایش چهره، ضبط ویدئوی تایم لپس و تصویربرداری با ایزوی (ISO) بالا را مدیریت کند. 

معماری پردازنده‌ی آمبرلا CV5

برای دوربین‌های ۳۶۰ درجه نظیر Insta360 One X2، پردازنده‌ی آمبرلا می‌تواند حسگر دوگانه‌ی دارای وضوح 8K را مدیریت کند. همچون دوربین‌های ورزشی و حرکتی، به ‌لطف CV5 امکان فیلم‌برداری HDR در دوربین‌های ۳۶۰ درجه نیز فراهم می‌شود و تراشه می‌تواند در همین حین فرایند لرزش‌گیری را انجام بدهد.

پهپادها خواهند توانست از پردازنده‌ی آمبرلا CV5 برای عکسبرداری و فیلم‌برداری 8K و کارهایی مثل تشخیص اشیاء و دوری از آن‌ها استفاده کنند؛همچنین به ‌لطف CV5 امکان تعقیب سوژ‌ه‌ و برنامه‌ریزی مسیر حرکت خواهند داشت. 

کریستوفر دی، قائم‌مقام واحد بازاریابی و توسعه‌ی کسب‌و‌کار آمبرلا، می‌گوید به‌طور معمول فراهم شدن امکان استفاده از دستگاه‌هایی که مجهز به پردازنده‌های جدید این شرکت هستند تقریبا یک سال به‌ طول می‌انجامد؛ این یعنی احتمالا دوربین‌ها و پهپادهای مجهز به پردازنده‌ی CV5 تا پایان سال جاری میلادی یا اوایل ۲۰۲۲ عرضه خواهند شد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات