Phytium پردازنده هشت هسته‌ای آرم دسکتاپ تولید کرد

شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
D2000 پردازنده‌ی جدید شرکت چینی Phytium محسوب می‌شود که هشت هسته‌ دارد و با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری تولید شده است. این پردازنده از معماری آرم استفاده می‌کند.
تبلیغات

Tianjin Phytium Technology شرکتی چینی است که در حوزه‌ی تولید پردازنده فعالیت می‌کند. این شرکت به‌تازگی از جدیدترین پردازنده‌ی مرکزی (CPU) برای رایانه‌ی شخصی پرده‌برداری کرده است. پردازنده‌ی جدید که با نام D2000 شناخته می‌شود مجهز به هشت هسته‌ با کاربرد عمومی است و برای رایانه‌های دسکتاپ جمع‌و‌جور در اندازه‌ی مک مینی اپل و البته سیستم‌های پیچیده‌ای که امکان ارتقا قطعات آن‌ها وجود دارد ساخته شده است.

Phytium D2000 مدل اصلاح‌شده‌ی پردازنده‌ی FeiTeng-2000/4 محسوب می‌شود که تابستان گذشته رونمایی شد. بر اساس گزارش تامز هاردور، تراشه‌ی جدید تعداد هسته‌های FTC663 سازگار با ARMv8 را  نسبت ‌به تراشه‌ی FeiTeng-2000/4 دو برابر می‌کند و به هشت عدد می‌رساند. به ‌غیر از تعداد هسته‌ها، دیگر بخش‌های پردازنده تا حد زیادی دست‌نخورده باقی مانده‌ است. 

مشخصات پردازنده چینی Phytium D2000 در اسلاید

هسته‌های FTC663 شرکت Phytium دارای سیستم Out-of-Order Execution چهارمرحله‌ای، جدیدترین نسل مدار دیجیتال Branch Predictor پویای این شرکت و جدیدترین واحدهای INT و FP هستند. این هسته‌ها برای افزایش سرعت پردازش وظایف کاری ممیز شناور، از دستورالعمل‌های ASIMD آرم استفاده می‌کنند.

هر جفت از هسته‌های پردازنده‌ی شرکت Phytium، یک حافظه‌ی کش یکپارچه‌ی دو مگابایتی را به ‌اشتراک می‌گذارند و این یعنی وجود هشت هسته‌ در پردازنده‌ی D2000 به مجموعا هشت مگابایت حافظه‌ی کش سطح دوم (L2 Cache) منتهی می‌شود. تمامی هشت هسته‌ی پردازنده، چهار مگابایت حافظه‌ی کش سطح سوم (L3 Cache) را به ‌اشتراک می‌گذارند. 

همان‌طور که از پردازنده‌هایی که در چین طراحی می‌شوند انتظار داریم، D2000 از الگوریتم‌های رمزنگاری بومی SM2،اSM3،اSM4 و SM9 پشتیبانی می‌کند. پردازنده‌ی D2000 از پلتفرم امنیتی PSPA 1.0 که به‌صورت اختصاصی توسط Phytium توسعه داده شده است بهره می‌گیرد.

دو پردازنده‌ی FT-2000/4 و D2000 دارای مشخصه‌های ورودی/خروجی (I/O) مشابه هستند که از بین آن‌ها می‌توانیم به رابط حافظه‌ی ۱۲۸ بیت DDR4-3200/LPDDR4 و ۳۴ لاین PCIe اشاره کنیم؛ ۳۴ لاین PCIe را می‌توان به چهار اسلات PCIe 3.0 x8 و دو اسلات PCIe 3.0 x1 تقسیم کرد. پردازنده‌های مورد بحث دارای دو درگاه GbE،ا۳۲ لاین GPIO و رابط‌های CAN،اUART،اI2C،اSPI و LPC هستند. پردازنده‌ی جدید Phytium به‌صورت داخلی از صدا پشتیبانی می‌کند؛ اما واحد پردازش گرافیکی داخلی ندارد. 

تراشه‌ی D2000 شرکت Phytium واحد پردازش گرافیکی داخلی ندارد

پردازنده‌های مرکزی FT-2000/4 و D2000 شرکت Phytium از یک نوع پکیجینگ ۱۱۴۴ پین FCBGA در ابعاد ۳۲ در ۳۵ میلی‌متر استفاده می‌کنند. این پردازنده‌ها به‌صورت پین‌به‌پین سازگار هستند و همین موضوع باعث می‌شود تولیدکنندگان رایانه‌ی شخصی به‌سادگی با پردازنده‌های جدید Phytium سازگار شوند و از آن‌ها در مادربردهای فعلی استفاده کنند.

 Phytium قصد دارد سرعت کلاک پردازنده‌ی D2000 را روی تقریبا ۲٫۳۰ تا ۲٫۶۰ گیگاهرتز تنظیم کند که مشابه‌ پردازنده‌ی چهار هسته‌ای این شرکت است. توان طراحی حرارتی (TDP) پردازنده‌ی جدید ۲۵ وات است؛ درحالی‌که پردازنده‌ی FT-2000/4 از توان ۱۰ وات بهره‌مند بود. این موضوع نشان می‌دهد که Phytium برای ساخت این پردازنده‌ از لیتوگرافی جدیدتری استفاده کرده است. 

یکی از مهم‌ترین نقاط ابهام پردازنده‌ی D2000 این است که کدام شرکت آن را ساخته؟‌ پردازنده‌ی مورد بحث مبتنی‌ بر لیتوگرافی ۱۴ نانومتری است، درحالی‌که مدل پیشین آن بر پایه‌ی لیتوگرافی ۱۶ نانومتری شرکت صنایع نیمه هادی تایوان (TSMC) ساخته شده بود. 

Phytium تاکنون به‌صورت رسمی به شرکت تولیدکننده‌ی پردازنده‌ی جدیدش اشاره نکرده است؛ اما منطق می‌گوید  Phytium با یکی از شرکت‌های SMIC (در چین) یا United Microelectronics (در تایوان) همکاری کرده است. شرکت‌هایی که احتمال همکاری آن‌ها با Phytium برای ساخت پردازنده‌ی D2000 بسیار کم به‌نظر می‌رسد، GlobalFoundries (در ایالات متحده) و سامسونگ (در کره‌ی جنوبی) هستند. 

 Phytium پیش‌تر ارتباطاتی با دانشگاه ملی فناوری‌های دفاعی ارتش آزادی‌بخش جمهوری خلق چین داشت؛ اما اکنون به شرکتی مستقل تبدیل شده است. همین موضوع باعث می‌شود احتمال تولید پردازنده‌ی جدید این شرکت توسط شرکت‌های خارج از چین پایین بیاید؛ زیرا تنش‌ اقتصادی ایالات متحده‌ی آمریکا و چین باعث شده است بسیاری از شرکت‌های چینی نظیر هواوی و SMIC با مشکلاتی در عرصه‌ی بین‌المللی مواجه شوند.

از طرفی دیگر، پردازنده‌ی ۶۴ هسته‌ای Phytium که با نام S2500 شناخته می‌شود و در آینده به بازار می‌آید، مخصوص دیتاسنتر و ابررایانه‌ است. این پردازنده با استفاده از لیتوگرافی ۱۶ نانومتری TSMC به ‌مرحله‌ی تولید می‌رسد؛ شاید دلیل اصلی این موضوع، کمبود تبحر SMIC در تولید تراشه‌های بزرگ‌تر با استفاده از لیتوگرافی‌های جدیدش باشد.

 ابعاد دای (Die) پردازنده‌ی Phytium D2000 برابر با ۱۳۲ میلی‌متر مربع است که اندکی بزرگ‌تر از پردازنده‌ی A10 اپل (با ابعاد تقریبا ۱۲۵ میلی‌متر‌ مربع) محسوب می‌شود. پردازنده‌ی A10 اپل چند سال پیش با استفاده از لیتوگرافی 16FFC شرکت TSMC ساخته شد.

نخستین سیستم‌های مجهز به پردازنده‌ی Phytium D2000 در سه‌ماهه‌ی نخست سال ۲۰۲۱ از راه خواهند رسید. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات