پردازنده MT6893 مدیاتک، قدرتی برابر اسنپدراگون ۸۶۵ ارائه می‌دهد

یک‌شنبه ۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
بر اساس نتایج بنچمارک‌ گیک‌بنچ ۵، مدیاتک در حال ساخت پردازنده‌ای با معماری مشابه اگزینوس ۱۰۸۰ است که می‌تواند عملکرد پردازشی مناسبی به ‌ارمغان بیاورد.
تبلیغات

مدتی پیش، از احتمال معرفی پردازنده‌ی جدید مدیاتک با معماری مشابه اگزینوس ۱۰۸۰ و فرایند ساخت ۶ نانومتری شرکت TSMC خبر دادیم و می‌دانیم نام احتمالی این پردازنده MT6893 خواهد بود. افزون‌براین، شایعات قبلی از قدرت چشم‌گیر پردازش تک‌هسته‌ای آن در آزمون‌های بنچمارک گیک‌بنچ ۴ حکایت داشتند. حال براساس اطلاعات منتشرشده از اکانت توییتری Digital Chat Station، عملکرد تک‌هسته‌ای این پردازنده نه‌تنها از پردازنده‌ی دیمنسیتی ۱۰۰۰ پلاس بهتر ظاهر شده است، بلکه قدرت آن با پردازنده‌ی استفاده‌شده در پرچم‌دارهای سال ۲۰۲۰ یعنی اسنپدراگون ۸۶۵ برابری می‌کند.

بنچمارک پردازنده‌ی MT6893
بنچمارک پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۶۵ / وان‌پلاس ۸

همان‌طورکه در تصویر بالا می‌بینید، بر اساس بنچمارک‌های گرفته‌شده در گیک‌بنچ ۵، پردازنده MT6893 توانسته است امتیاز بالاتری در مقایسه با پردازنده‌ی دیمنسیتی ۱۰۰۰ پلاس (در گوشی K30 اولترا) به دست بیاورد و همچنین نشان می‌دهد که با امتیاز گوشی وان‌پلاس ۸ (پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۶۵) تقریبا برابری می‌کند. بر اساس این منابع، قلب تپنده‌ی مدیاتک MT6893 را هشت هسته‌ی پردازشی تشکیل داده‌اند؛ شامل یک هسته‌ی Cortex-A78 با فرکانس ۳ گیگاهرتز و سه هسته‌ی Cortex-A78 فرکانس ۲٫۶ گیگاهرتز و چهار هسته‌ی کم‌مصرف Cortex-A55 با فرکانس ۲ گیگاهرتز. این تراشه از پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G77 MC9 بهره می‌برد. البته مانند گذشته، افشاگر یادشده از احتمال معرفی دو نسخه از پردازنده‌ی جدید گفته است و انتظار می‌رود مدیاتک دو فرکانس متفاوت ۳ گیگاهرتز و ۲٫۸ گیگاهرتز برای هسته‌ی قدرتمند Cortex-A78 این پردازنده در نظر گرفته باشد.

متأسفانه هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد سایر مشخصات پردازنده‌ی جدید و قدرتمند مدیاتک، مانند DSP یا کنترل‌کننده حافظه‌ی آن منتشر نشده است؛ اما به ‌نظر می‌رسد مدیاتک از استاندارد رم LPDDR5 و حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS 3.0 در پردازنده‌ی جدید خود استفاده خواهد کرد که در مقایسه با حافظه رم LPDDR4X و حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS 2.0 در پردازنده‌ی دیمنسیتی ۱۰۰۰ پلاس بهبود چشم‌گیری به خود دیده است. مهم‌تر از همه، احتمالا مدیاتک بازه‌ی قیمتی این پردازنده را بسیار اقتصادی و معقول در نظر خواهد گرفت که بدین ترتیب، مانند پردازنده‌ی دیمنسیتی در گوشی‌های اقتصادی با عملکرد بالا ارائه خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات