TSMC با بودجه ۳٫۵ میلیارد دلاری، کارخانه تولید تراشه در آریزونای آمریکا احداث می‌کند

جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹
مطالعه 3 دقیقه
TSMC رسما گفت در پروژه‌ای عظیم قصد دارد با صرف هزینه‌ی ۳٫۵ میلیارد دلار، کارخانه‌ای تولیدی در ایالت آریزونای آمریکا احداث کند. بخشی از این هزینه را دولت آمریکا می‌پردازد.
تبلیغات

هیئت‌مدیره‌ی شرکت صنایع نیمه هادی تایوان (TSMC) رسما اعلام کرد که قرار است ۳٫۵ میلیارد دلار بودجه برای احداث کارخانه‌ی جدید این شرکت در ایالت آریزونای آمریکا هزینه شود. از قرار معلوم این هزینه قرار است به‌صورت مشترک توسط TSMC و ایالت آریزونا و دولت فدرال ایالات متحده پرداخت شود. نخستین ویفرهای تجاری این کارخانه در سال ۲۰۲۴ به‌مرحله‌ی تولید خواهند رسید.

در اطلاعیه‌ی جدیدی که توسط TSMC منتشر شده است می‌خوانیم: «سرمایه‌گذاری برای احداث یک کارخانه در ایالت آریزونای کشور آمریکا تصویب شد. این کارخانه که مالکیت کاملش دراختیار TSMC خواهد بود جمعا ۳٫۵ میلیارد دلار بودجه‌ی تولید دارد». فرایند ساخت‌و‌ساز کارخانه در سال ۲۰۲۱ آغاز می‌شود و همان‌طور که اشاره کردیم، تولید انبوه ویفرها در سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد. TSMC درباره‌ی هدف اولیه‌ی خود برای ظرفیت تولید کارخانه‌ی آریزونا می‌گوید انتظار دارد این کارخانه‌ی جدید در هر ماه تقریبا ۲۰٬۰۰۰ ویفر بسازد.

یکی از لیتوگرافی‌هایی که TSMC در پی استفاده از آن برای تولید ویفرهای کارخانه‌ی آریزونا است، لیتوگرافی پنج نانومتری اختصاصی شرکت است؛ این گفته احتمالا دو لیتوگرافی N5 و N5P را شامل می‌شود. لیتوگرافی N4 شرکت TSMC که نسخه‌ی تکامل‌یافته‌ی N5 محسوب می‌شود نیز احتمالا در کارخانه‌ی آریزونا استفاده خواهد شد، اما TSMC فعلا به‌صورت رسمی این موضوع را اعلام نکرده است. 

درمجموع، TSMC قصد دارد در بازه‌ی بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۹ بالغ‌بر ۱۲ میلیارد دلار بودجه به کارخانه‌ی آریزونا اختصاص دهد. این کارخانه برای تقریبا ۱٬۶۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و هزاران نفر دیگر به‌صورت غیرمستقیم شغل ایجاد می‌کند. فراموش نکنید که اینتل هم‌اکنون چند کارخانه‌‌ی تولیدی در ایالت‌های آریزونا و اورگن دارد و این یعنی TSMC مجبور نیست زنجیره‌ی تأمین تراشه‌هایش را به‌طور کامل پی‌ریزی کند. TSMC می‌تواند به تأمین‌کنندگان محلی متکی شود.

کارخانه‌ی TSMC در ایالت آریزونا ماهانه ۲۰٬۰۰۰ ویفر تولید خواهد کرد

در سال‌های اخیر، تمامی تراشه‌های پیشرفته‌ی TSMC در کشور تایوان تولید شده‌اند. این شرکت در شهرهای شانگهای و نیانجینگ و کاماس (آمریکا) کارخانه دارد و به‌عنوان یکی از مالکان کارخانه‌ای در سنگاپور هم شناخته می‌شود. کارخانه‌هایی که از آن‌ها نام بردیم در حد و اندازه‌ی کارخانه‌های TSMC در چین نیستند. TSMC در کارخانه‌های تایوان، تراشه‌ها را با استفاده از جدیدترین فناوری‌های روز دنیا نظیر لیتوگرافی‌های هفت و پنج نانومتری به‌مرحله‌ی تولید می‌رساند.

کارخانه‌ی تولیدی TSMC در آریزونا قرار است پیشرفته‌ترین کارخانه‌ی این شرکت در خارج از تایوان باشد. TSMC تا سال ۲۰۲۴ قصد دارد لیتوگرافی N3 را روی کار بیاورد و آن‌طور که اخبار رسمی اعلام می‌کنند، از این لیتوگرافی در سال ۲۰۲۴ در کارخانه‌ی آریزونا استفاده نخواهد شد. لیتوگرافی سه نانومتری TSMC قرار است در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۲ در کارخانه‌های تایوان به‌مرحله‌ی تولید انبوه برسد. TSMC تاکنون از برنامه‌ی خود برای آوردن لیتوگرافی سه نانومتری به کارخانه‌ی آریزونا پرده برنداشته است. 

مشتریان کلیدی TSMC یعنی اپل و اینتل و AMD و انویدیا و کوالکام و شمار درخورتوجهی از دیگر شرکت‌ها متعلق‌به کشور آمریکا هستند. اپل و کوالکام همواره تمایل دارند از جدیدترین و پیشرفته‌ترین لیتوگرافی‌های TSMC در تراشه‌های خود بهره بگیرند. این دو شرکت تعداد درخورتوجهی تراشه تولید می‌کنند و به‌همین دلیل همواره سفارش بسیار زیادی از سوی آن‌ها در TSMC ثبت می‌شود. دقیقا به‌همین دلیل است که TSMC از مدت‌ها پیش فرایند تولید آنچه که خود این شرکت آن‌ها را ابرشرکت (GigaFab) می‌نامد، آغاز کرده. این کارخانه‌های عظیم می‌توانند ماهانه بالغ‌بر ۱۰۰٬۰۰۰ ویفر تولید کنند.

به‌بیانی بهتر در نگاه اول اضافه شدن خطوط تولید N5 و N5P و N4 به کارخانه‌ی آریزونا در سال ۲۰۲۴ اتفاقی هیجان‌انگیز به‌نظر می‌رسد، اما قطعا این کارخانه نمی‌تواند جوابگوی تقاضای بالای شرکت‌های آمریکایی باشد. TSMC به‌مرور زمان تغییراتی محسوس در کارخانه‌ی آریزونا اعمال خواهد کرد تا ظرفیت تولید آن را بالا ببرد. 

احداث کارخانه در آریزونا قطعا رابطه‌ی بین TSMC و دولت آمریکا را بهبود می‌بخشد و این اتفاق برای واحد تجاری TSMC در حوزه‌ی تولید تراشه‌های نظامی، پراهمیت است. اگر دولت ایالات متحده تصمیم بگیرد که از تراشه‌های TSMC به‌شکلی گسترده‌تر استفاده کند، قطعا درآمدهای شرکت تایوانی بالاتر خواهد رفت. در نظر داشته باشید که هم‌زمان با کارخانه‌ی آریزونا، TSMC قصد دارد به‌مرور زمان میلیاردها دلار در کارخانه‌های تایوانی خود نیز سرمایه‌گذاری و آن‌ها را پیشرفته‌تر کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات