اگزینوس ۱۰۸۰، اولین پردازنده‌ی ۵ نانومتری سامسونگ معرفی شد

پنج‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۹
مطالعه 2 دقیقه
اکسینوس سامسونگ / Samsung Exynos / اگزینوس
سامسونگ پردازنده‌ی جدید اگزینوس ۱۰۸۰ را با فرایند ساخت ۵ نانومتری، ۸ هسته‌ی پردازشی و پشتیبانی از 5G رونمایی کرد.
تبلیغات

سامسونگ به‌تازگی از نسل جدید پردازنده‌های خود برای استفاده در گوشی‌های میان‌رده‌، با نام اگزینوس ۱۰۸۰ (Exynos 1080) و فرایند ساخت ۵ نانومتری مبتنی‌بر طراحی EUV FinFET رونمایی کرده است. اگزینوس ۱۰۸۰ اولین پردازنده‌ی ۵ نانومتری سامسونگ به حساب می‌آید و برای استفاده از نسل پنجم شبکه‌ی موبایل از یک مودم یکپارچه استفاده کرده است که توانایی ارائه هر دو فرکانس زیر ۶ گیگاهرتزی و mmvave را ارائه می‌دهد؛ مودم جدید، حداکثر سرعت 5.1Gbps را برای کاربر فراهم می‌کند. همچنین باید به پشتیبانی از بلوتوث 5.2 و تمامی باندهای وای‌فای و رادیو FM در این تراشه‌ی جدید اشاره کرد.

سامسونگ تصمیم گرفته است که در پردازنده‌ی جدید از هشت هسته‌ی پردازشی با طراحی کلاستر سه‌گانه استفاده کند. قلب تپنده‌ی اگزینوس ۱۰۸۰ را چهار هسته‌ی قدرتمند Cortex-A78 و چهارهسته‌ی کم مصرف Cortex-A55 تشکیل داده است. قدرتمندترین هسته Cortex-A78، فرکانس ۲٫۸ گیگاهرتز را به ارمغان می‌آورد؛ درحالی‌که کلاستر دیگر با استفاده از سه هسته‌ی Cortex-A78، به فرکانس ۲٫۶ گیگاهرتز می‌رسد و هسته‌های کم مصرف A55 نیز با فرکانس ۲ گیگاهرتزی کار می‌کنند. طبق ادعای سامسونگ پردازنده‌ی جدید در آزمون تک‌هسته‌ای ۵۰ درصد و در آزمون چندهسته‌ای تا دوبرابر عملکرد بهتری از نسل گذشته‌ی خود (اگزینوس ۹۸۰) ارائه می‌دهد. سامسونگ برای ارائه دادن محتوای گرافیکی باکیفیت، از پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G78 MP10 استفاده کرده و طبق گفته‌ آن عملکرد گرافیکی آن ۲٫۳ برابر افزایش را به خود دیده است.

معرفی اگزینوس ۱۰۸۰

کره‌ای‌ها در اگزینوس ۱۰۸۰ از دوربین تکی تا ۲۰۰ مگاپیکسلی یا دو دوربین ۳۲ پشتیبانی می‌کنند؛ علاوه‌بر این پردازنده‌ی جدید قادر به ظبط فیلم‌ها با رزولوشن 4k و ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه است.

معرفی اگزینوس ۱۰۸۰

انتظار می‌رود اولین گوشی‌های مجهز به پردازنده‌ی اگزینوس ۱۰۸۰ در اوایل سال ۲۰۲۱ وارد بازار شوند؛ همچنین در جریان رویداد به این نکته اشاره شد که شرکت vivo مانند سال پیش اولین مشتری پردازنده‌های اگزینوس ۱۰۸۰ خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات