مدیاتک تراشه Dimensity 700 را با قابلیت پشتیبانی از اینترنت 5G رونمایی کرد

چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
مدیاتک در جدیدترین اقدام خود، تراشه‌ی ۷ نانومتری Dimensity 700 را با توانایی پشتیبانی از اینترنت 5G رونمایی کرد.
تبلیغات

در دنیای هوشمند امروز، پردازنده‌‌ها مهم‌ترین نقش‌ها را ایفا می‌کنند؛ زیرا عملکرد دستگاه‌های جدید به آن‌ها وابسته است. همچنین، می‌توان گفت اگر چنین قطعه‌ای وجود نداشت، ساخت دستگاه‌های هوشمند امکان‌پذیر نخواهد بدو. یکی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده‌ی تراشه‌های هوشمند مدیاتک (MediaTek) است که تاکنون، به دنیای فناوری خدمت زیادی کرده و افراد زیادی به آن اعتماد دارند.

مدیاتک به عملیات خود برای ساخت تلفن‌های هوشمند مقرون‌به‌صرفه 5G ادامه می‌دهد و جدیدترین محصول این شرکت تراشه‌ی ۷ نانومتری Dimensity 700 است که به Dimensity 720 شباهت دارد. مهم‌ترین قسمت در این عملیات مودم‌ 5G است. این قطعه از بخش‌های مربوط به اینترنت 5G پشتیبانی و امکان برقراری ارتباط سریع‌تر را فراهم می‌کند. این مودم از دو سیم‌کارت و دو بخش آماده به کار و VoNR (صدا ازطریق رادیو جدید) برخوردار است که کیفیت صوتی بهتری درمقایسه‌با نسل‌های گذشته ارائه می‌دهد. افزون‌براین، از باند 5G NR و فناوری صرفه‌جویی در مصرف برق 5G UltraSave مدیاتک پشتیبانی می‌کند.

پردازنده Dimensity 700 از دو هسته Cortex-A76 با سرعت ۲٫۲ گیگاهرتز (کمی سریع‌تر از پردازنده‌ی بزرگ ۷۲۰) و شش هسته Cortex-A55 با سرعت ۲ گیگاهرتز تشکیل شده است. این تراشه می‌تواند به رم ۱۲ گیگابایتی LPDDR4x و فضای ذخیره‌سازی دو لاین UFS 2.2 با حداکثر سرعت انتقال ۱ گیگابایت‌بر‌ثانیه متصل شود. علاوه‌براین از نمایشگرهایی با وضوح ۱۸۰۰ یا بیشتر با نرخ نوسازی ۹۰ هرتز می‌تواند استفاده کند. ناگفته نماند پردازنده‌ی گرافیکی Dimensity 700 از نوع ARM Mali-G57 MC2 است که از G57 MC3 موجود در داخل Dimensity 720 کمتر است؛ اما باز‌هم می‌تواند از این نوع صفحه‌نمایش‌ها پشتیبانی کند.

تراشه Dimensity 700

تراشه‌ی Dimensity 700 در قسمت ضبط ویدئو به رزولوشن ۱۰۸۰ محدود می‌شود؛ اما ۷۲۰ این‌گونه نیست. براساس اطلاعات منتشرشده درباره‌ی Dimensity 720، این تراشه می‌تواند از فیلم‌برداری با رزولوشن 4K نیز پشتیبانی کند؛ به‌همین‌دلیل، استفاده از این قطعه برای میان‌رده‌ها مناسب‌تر است.

تراشه‌ی جدید برای عکس‌برداری می‌تواند دوربین‌هایی با کیفیت حداکثر ۶۴ مگاپیکسل را نیز مدیریت کند. در این تراشه از قابلیت کاهش نویز چند فریمی استفاده شده و هوش‌ مصنوعی آن در بعضی قسمت‌ها پیشرفت کرده است. اکنون که از هوش‌ مصنوعی سخن به‌میان آمد، باید به این نکته نیز اشاره کنیم که چندین دستیار صوتی می‌توانند با این تراشه همکاری کنند که از آن‌ها می‌توان به گوگل، آمازون، علی‌بابا (Alibaba)، تنسنت (Tencent) و بایدو (Baidu) اشاره کرد.

مدیاتک دو تراشه‌ی مخصوص کروم‌بوک را به MT8195 و MT8192 نیز اضافه کرده است. MT8195 گزینه‌ی پیشرفته‌تری است که با استفاده از فرایند ۶ نانومتری TSMC ساخته شده و علاوه‌بر چهار هسته‌ی A55، چهار هسته Cortex-A78 جدید نیز دارد.

همچنین، یک پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G57 پنج‌هسته‌ای و یک APU وجود دارد که می‌تواند برای تشخیص صدا و تصویر استفاده شود و در آن قابلیت Dolby Vision و صدای فراگیر ۷٫۱ و AV1 نیز پشتیبانی می‌شود.

MT8192 براساس فرایند قدیمی ۷ نانومتری ساخته شده و از چهار هسته A76 استفاده می‌کند که برای دو نسل پیش هستند. در این قطعه، APU نیز کُندتر و پردازنده گرافیکی یکسان است: یک پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G57 پنج‌هسته‌ای که می‌تواند یک صفحه‌نمایش ۱۴۴۰ پیکسلی با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز یا یک صفحه‌نمایش ۱۰۸۰ پیکسلی با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز را هدایت کند. هر دو تراشه از قابلیت اتصال PCIe Gen 3 و UBS 3.2 Gen 1 برخوردار هستند. کروم‌بوک با استفاده از تراشه‌های جدید در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه می‌شود.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی تراشه‌ی جدید مدیاتک و توانایی‌های آن درمقابل نسخه‌ی قدیمی‌تر چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات