تکرار ماجرای فروش RTX 3000 انویدیا برای پردازنده رایزن 5000 ای ام دی

شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
موجودی پردازنده‌های رایزن 5000، دقایقی پس از آغاز فروش تمام شد. اگر خواستار این پردازنده‌ها هستید باید چند برابر پول بیشتر در eBay پرداخت کنید.
تبلیغات

پردازنده‌های مرکزی (CPU) سری رایزن ۵۰۰۰ (AMD Ryzen 5000) روز گذشته به بازار عرضه شدند و همان‌طور که انتظار داشتیم، استقبال چشم‌گیری از آن‌ها به ‌عمل آمد؛ به‌طوری‌که حتی اگر در جایی مثل آمریکا حضور داشته باشید، در حال‌ حاضر تهیه کردن پردازنده‌های رایزن 5000 غیر ممکن است؛ مگر اینکه بخواهید پول زیادی خرج کنید. 

در ماه‌هایی خاطره‌انگیز برای گیمرهایی هستیم که در خارج از ایران حضور دارند؛ دوران عرضه‌ی کنسول‌های نسل نهمی ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 و کارت‌های گرافیک جدید سری RTX و Radeon و حتی سی پی یو های جدید رایزن 5000. تمامی محصولات و قطعاتی که از آن‌ها نام بردیم، متأسفانه یک وجه اشتراک دارند: حتی کسانی که ازلحاظ مالی توانایی تهیه کردن آن‌ها را داشته باشند قادر به انجام این کار نیستند.

نخستین بار هنگام عرضه‌ی کارت‌های گرافیک سری RTX 3000 انویدیا بود که دیدیم استقبال بسیار زیادی از آن‌ها به ‌عمل آمد. البته درکنار استقبال زیاد، برخی افراد ربات‌هایی طراحی کردند تا در عرض چند ثانیه چندین کارت گرافیک سفارش بدهند. سپس این افراد به فروشگاه ای‌بی (eBay) رفتند و همان کارت‌های گرافیک را با قیمت بالا برای فروش گذاشتند. این اتفاق قطعا برای دیگر محصولات و قطعات نیز رخ خواهد داد. 

ماه‌ گذشته‌ی میلادی شاهد فاش شدن سندی بودیم که ظاهرا جزو اسناد محرمانه‌ی AMD بود. این سند که توسط AMD دراختیار فروشندگان قرار داده شده بود، به برخی قوانین اشاره می‌کرد که در تلاش بودند جلوی فروش زودهنگام تمامی پردازنده‌های سری رایزن ۵۰۰۰ و کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 6000 را بگیرند. یکی از معیارهایی که AMD تعیین کرد، اضافه کردن کد کپچا به صفحه‌ی فروش محصولات بود تا سودجویان نتوانند با طراحی ربات، چند پردازنده سفارش دهند.

متأسفانه با وجود اقدامات AMD، پردازنده‌های سری رایزن ۵۰۰۰ نیز با مشکلاتی مواجه شده‌اند که برای کارت‌های گرافیک RTX 3000 رخ دادند. در عرض تنها چند دقیقه، تمامی موجودی پردازنده‌های سری رایزن ۵۰۰۰ در وب‌سایت رسمی AMD و فروشگاه‌های Best Buy،اB&H Photo Video،اAmazon و Newegg به‌ اتمام رسید. 

اتمام موجودی پردازنده های سری Ryzen 5000 در سایت ای ام دی

از این پس باید به دیدن چنین صحنه‌هایی در فروشگاه‌های آنلاین عادت کنید

نکته‌ی ناامیدکننده این است که اگر امروزه در جایی مثل آمریکا هستید و می‌خواهید پردازنده‌ی رایزن ۵۰۰۰ را تهیه کنید، باید مبلغ زیادی در eBay بپردازید. با نگاهی به فروشگاه eBay متوجه شدیم افرادی که موفق ‌به خرید رایزن ۵۰۰۰ شده‌اند، مدل Ryzen 9 5950X را با قیمت ۱۸۲۵ دلار برای فروش گذاشته‌اند؛ درحالی‌که این پردازنده‌ی پرچم‌دار توسط AMD با قیمت ۷۹۹ دلار عرضه می‌شود. پردازنده‌های Ryzen 9 5900X و Ryzen 7 5800X که به‌ترتیب ۵۴۹ و ۴۴۹ دلار قیمت دارند، در برخی آگهی‌های eBay با قیمت ۱۰۰۰ دلار به‌فروش می‌رسند. برخی سودجویان دیگر پردازنده‌ی ۲۹۹ دلاری Ryzen 5 5600X را با قیمت ۵۹۹ دلار می‌فروشند. 

قیمت پردازنده های سری Ryzen 5000 در فروشگاه eBay

نتیجه‌ی جست‌و‌جو برای پردازنده‌های رایزن ۵۰۰۰ در فروشگاه eBay

امیدواریم این شرایط به‌زودی تغییر کند و AMD مجددا پردازنده‌های سری رایزن ۵۰۰۰ را ازطریق وب‌سایت رسمی خود و فروشگاه‌های منتخب به ‌فروش برساند. پردازنده‌های سری رایزن ۵۰۰۰ بر پایه‌ی معماری ذن ۳ (Zen 3) و بهبود محسوس IPC (دستورالعمل بر سیکل کلاک) تولید شده‌اند و به‌ همین دلیل به‌شدت مورد توجه قرار گرفته‌اند. مدل AMD Ryzen 9 5950X که پرچم‌دار خانواده‌ی رایزن ۵۰۰۰ محسوب می‌شود، دارای ۱۶ هسته، ۳۲ ترد و حداکثر سرعت کلاک ۴٫۹ گیگاهرتز است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات