آیا انویدیا و آرم به‌اجبار از بازار چین خارج می‌شوند؟

جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
یک تحلیلگر می‌گوید دولت چین با قرارداد تصاحب آرم توسط انویدیا موافقت نخواهد کرد. درصورت رخداد این اتفاق، انویدیا و آرم احتمالا از بازار چین خارج خواهند شد.
تبلیغات

انویدیا چند هفته‌ی پیش در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد با پرداخت ۴۰ میلیارد دلار، آرم هولدینگز را تصاحب کرده است. تصاحب آرم توسط انویدیا توجه نهادهای ناظر بر بازار را جلب کرد و این موضوع صرفا به بازار آمریکا خلاصه نمی‌شود. با درنظرگرفتن ماهیت کسب‌و‌کار آرم، نهادهایی که روی موضوع انحصارطلبی شرکت‌ها نظارت می‌کنند تحقیقات گسترده‌ی خود را در رابطه با قرارداد جدید بین انویدیا و آرم آغاز کردند. معماری آرم امروزه در تقریبا تمامی دستگاه‌های الکترونیکی مدرن و حتی پردازنده‌های حوزه‌ی دیتاسنتر یافت می‌شود.

نهادهای ناظر با بررسی موشکافانه در تلاش درک این موضوع هستند که آیا تصاحب آرم توسط انویدیا به شرکت‌های دیگری که در بازار هستند و مشتری آرم محسوب می‌شوند آسیب می‌زند یا نه. انویدیا به‌لطف تصاحب آرم، اکنون از منابع و زیرساخت‌های لازم برای ساخت پردازنده‌ی مرکزی (CPU) نیز برخوردار است و می‌تواند پردازنده‌های گرافیکی (GPU) خود را پیشرفته‌تر از قبل بسازد. در نظر داشته باشید که ماجرای قرارداد بین انویدیا و آرم هنوز به‌طور کامل به‌اتمام نرسیده و باید نهادهای ناظر تحقیقات خود را کامل کنند.

یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها در این رابطه، مربوط به نهادهای رگولاتوری چین است. در کشور چین فرایند تحقیقات و اعطای مجوزهای لازم به این قراردادها با سرعت پایین انجام می‌گیرد. کوالکام چند سال پیش شرکتی با نام NXP Semiconductors را خریداری کرد، اما مجوز نهادهای رگولاتوری چین صادر نشد و همین موضوع کوالکام را مجاب کرد قرارداد را به‌هم بزند. بیانیه‌ی جدیدی که از سوی یکی از محققان دانشگاهی چینی با نام نی گوانگان منتشر شده اعلام می‌کند که احتمالا اعطای مجوز نهادهای رگولاتوری چین به انویدیا برای زمانی نسبتا طولانی طول خواهد کشید.

نی گوانگان به‌هنگام سخنرانی در چهارمین مراسم Information Security Industry Development Forum سراغ قرارداد بین انویدیا و آرم رفت و گفت به‌احتمال بسیار زیاد مقامات چینی قرارداد موردبحث را به‌رسمیت نخواهند شناخت و آن را رد خواهند کرد. گوانگان می‌گوید در پی نهایی شدن ادغام آرم با انویدیا، ساختار مالکیت آرم دچار تحولی اساسی می‌شود و این تحول به‌مذاق چینی‌ها خوش نمی‌آید.

گوانگان می‌گوید آرم پیش‌تر شرکتی بریتانیایی بود و پس از چند سال، ژاپن کنترل بخش اعظم آن را دراختیار گرفت. اکنون انویدیا (نماینده‌ی ایالات متحده آمریکا) ۷۰ درصد از حق کنترل شرکت را دراختیار دارد و فرایند ادغام را آغاز کرده است. اگر فرایند ادغام با موفقیت به پایان برسد، آرم تحت کنترل آمریکایی‌ها قرار می‌گیرد و چینی‌ها این اتفاق را برای خودشان زیان‌آور می‌دانند. گوانگان با ذکر این دلیل می‌گوید که اعتقاد دارد قرارداد بین انویدیا و آرم توسط وزارت بازرگانی چین پذیرفته نمی‌شود. او می‌گوید: «به‌طور خلاصه، اگر قرارداد نهایی شود، در آینده نخواهیم توانست از آرم استفاده کنیم».

در پی اعلام این موضوع، عده‌ای از حاضران در جلسه نگران ادامه‌ی فعالیت انویدیا در چین درصورت رد شدن قراداد این شرکت توسط مقامات شدند. نی گوانگان باری دیگر روی این موضوع تأکید کرد که در سناریویی این‌چنینی آرم به فعالیت خود در چین پایان می‌دهد.

کوالکام با مشاهده‌ی عدم صدور مجوز توسط مقامات چینی، تصمیم گرفت برای ادامه‌ی حضور در بازار چین از تصاحب NXP Semiconductors خودداری کند. بااین‌حال گوانگان معتقد است انویدیا برعکس این کار را انجام می‌دهد و حاضر است برای بهره‌مندی از منابع و زیرساخت‌های آرم، بازار چین را از دست بدهد.

درصورتی‌که گفته‌های نی گوانگان رنگ حقیقت به‌خود بگیرند، قطعا عواقبی زیان‌آور متوجه انویدیا و آرم و بازار چین خواهد شد. انویدیا و آرم دسترسی به بازاری بسیار عظیم را از دست می‌دهند؛ (چین امروزه یکی از بزرگ‌ترین بازارهای فناوری دنیا را دراختیار دارد). ازطرفی دیگر خود چین نیز متضرر می‌شود؛ با خروج آرم و انویدیا از چین، این کشور با سرعت کمتری در مسیر ارائه‌ی نوآوری‌های جدید پیش خواهد رفت.

پس از سال ۲۰۱۵ و اعمال تحریم‌هایی ازسوی آمریکا، فروش تراشه‌های سری Xeon اینتل به چین ممنوع شد. پس از آن تحریم‌‌ها، چین سراغ پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری آرم رفت. نی گوانگان می‌گوید بزرگ‌ترین ضعف چین این است که نمی‌تواند تراشه تولید کند و هنوز وابسته‌به بیگانگان است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات