اینتل با توسل به نتایج بنچمارک‌ها درصدد القای برتری توان پردازشی تایگر لیک بر دیگر پردازنده‌ های لپ‌تاپ است

یک‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
رقابت در دنیای پردازنده‌های لپ‌تاپ روز‌به‌روز جدی‌تر می‌شود و اینتل در‌این‌میان تمرکز زیادی روی نتایج بنچمارک دارد تا تایگر لیک را سریع‌تر از رقبا نشان دهد.
تبلیغات

هرگاه اینتل یا AMD یا کوالکام تراشه‌های جدیدی معرفی می‌کنند، اولین سؤال همه‌ی کاربران و کارشناسان این بوده که پردازنده‌‌ جدید، چقدر سریع است؟ پردازنده‌های نسل یازدهمی اینتل تایگر لیک جدیدترین محصولات دسته‌ی همراه در بازار کامپیوترهای شخصی هستند. اگرچه هنوز کارایی و قدرت آن‌ها در آزمایش‌های واقعی قابل مشاهده نیست، اما شرکت سازنده با تأکید و ادعاهای متعدد، محصولات خود را سریع‌تر از رقبای اصلی یعنی AMD رایزن ۴۰۰۰ می‌داند.

اینتل از همان ابتدا ادعاهایی بزرگ درباره‌ی عملکرد و قدرت پردازنده‌های خانواده‌ی تایگر لیک مطرح می‌کرد. البته مقایسه‌هایی که در رویداد رونمایی مطرح می‌شدند، آن‌‌چنان بلندپروازانه و با تأکید نبودند. کمی بعد، در جریان رویداد رسانه‌ای که بررسی عمیق‌تر محصولات در آن ارائه می‌شود، اینتل با قدرت بیشتری روی برتر بودن محصولات خود نسبت به رقیب پافشاری کرد.

اینتل با بنچمارک‌های جدید ادعا کرده که پردازنده‌ای قدرتمند از AMD Ryzen 400 به بازار عرضه می‌کند

در همین ابتدای مقاله باید بدانید که موارد مطرح‌شده، ادعاهای اینتل هستند که با استفاده از پردازنده‌ها و لپ‌تاپ‌ها و بنچمارک‌های خود شرکت به دست آمده‌اند. آیا می‌توان آن‌ها را با نسبت بالایی دقیق خواند؟ نه. ما تاکنون لپ‌تاپ‌های بسیار ارزان‌قیمتی مانند HP Envy x360 13 مجهز به پردازنده‌های رایزن را دیده‌ایم که نسبت به قیمت و وزن خود، عملکردی بسیار عالی داشته‌اند. اینتل بسیار تلاش می‌کند تا بار دیگر موقعیت خود را در بازار لپ‌تاپ به‌دست بیاورد و حتی با گذشت ۹ ماه از تولید پردازنده‌های رایزن ۴۰۰۰ هنوز در این رقابت دست‌وپا می‌زند.

نکته‌ی مهم درباره‌ی مقاله‌ی حاضر اینکه رسانه‌ی منبع برای دریافت پاسخ یا بیانیه در واکنش به ادعاهای اینتل با AMD تماس گرفت، اما پاسخی دریافت نکرده است.

مجموعه ادعاهای مرتبط با تایگر لیک

آزمایش‌های اینتل روی پردازنده‌های تایگر لیک، فناوری‌های جذاب متعددی را به نمایش می‌گذارد. معماری ۱۰ نانومتری Willow Cove، پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه‌ی Xe و قابلیت‌های جدیدی همچون Gaussian Neural Accelerator 2.0 و PCI Express Gen 4 و Thunderbolt 4، همگی نقش مهمی در ادعاهای تیم آبی دارند. ترکیب همه‌ی این قابلیت‌ها در نتایج بنچمارک به اینتل کمک می‌کنند. در اکثر آزمایش‌هایی که اینتل منتشر کرد، از Adaptix Dynamic Tuning استفاده شده تا حداکثر کارایی از تراشه‌ها استخراج شود. درمقابل، پردازنده‌های AMD Ryzen نیز در تنظیمات Extreme Performance Mode فعال شده‌اند.

در جمع‌بندی آزمایش‌های دسته‌ی «عملکرد در شرایط واقعی» در تصویر زیر، وظایف مشخصی انتخاب شده‌اند و برای مقایسه نیز از پردازنده‌ی AMD Ryzen 4800U در لپ‌تاپ‌هایی حرفه‌ای همچون Lenovo IdeaPad Slim 7 استفاده شده است.

مقایسه تایگر لیک و AMD وظایف واقعی

در اسلاید زیر، اینتل پردازنده‌های نسل یازدهمی تایگر لیک را با خانواده‌ی نسل دهمی آیس لیک مقایسه می‌کند و درکنار آن‌ها، پردازنده‌های رایزن ۴۰۰۰ هم دیده می‌شوند. در بخشی از مقایسه، تفاوت عملکرد ۴۰ درصدی در کاربرد مجموعه‌ی نرم‌‌افزارهای آفیس ادعا می‌شود که شاید برای همه جذاب نباشد. البته در بررسی عمیق‌تر وقتی به آمار برتری ۵۷ درصدی در اجرای وظایف در اکسل نگاه می‌کنیم، شاید دلیلی برای تعویض پردازنده‌ی AMD به اینتل یا حتی ارتقا آیس لیک داشته باشیم. البته درنهایت بنچمارک‌های Sysmark به‌خاطر اتهام‌های تغییر و تقلب در گذشته، آن‌چنان معتبر محسوب نمی‌شوند.

بنچمارک وظایف کاربردی در تایگر لیک

درحالی‌که برخی از وظایف متمرکز بر بهره‌وری فشار مخصوصی به CPU وارد می‌کنند، اما تولید محتوا بیش از همه به قدرت بالا در GPU نیاز دارد. در اسلاید زیر، اینتل چگونگی عملکرد پردازنده‌های خود را در آزمایش Sysmark (با هدف اندازه‌گیری وظایف متمرکز بر بهره‌وری) نشان می‌دهد و همچنین وظایف ملموس و واقعی مانند ادوبی لایت‌روم و فتوشاپ را هم در آن می‌بینیم. شاید برای بسیاری از کاربران، بهبود عملکرد خاص در اپلیکیشنی مانند لایت‌روم آن‌چنان مهم نباشد، اما دوبرابر عملکرد بهتر نسبت به رایزن در خروجی گرفتن از ویدئو، قطعا برای بسیاری از خریداران جذاب خواهد بود. البته اگر رخداد خاصی در پشت صحنه‌ی این آزمایش‌ها و بنچمارک‌ها رخ نداده باشد.

ادعای برتری اینتل تایگر لیک در تولید محتوا

اینتل در محتوای جدید خود تمرکز زیادی روی توانایی‌های پردازنده در حوزه‌ی هوش مصنوعی دارد. دستاورد آن‌ها در حوزه‌ی هوش مصنوعی تا حد زیادی به بلوک منطقی Gaussian Neural Accelerator 2.0 بستگی دارد که در دل تایگر لیک استفاده می‌شود. درمقابل، AMD در بازاریابی خود تمرکز زیادی روی هوش مصنوعی ندارد. هوش مصنوعی در کارایی‌های کامپیوتری می‌تواند به بهبود مواردی همچون فیلترها در فتوشاپ یا حذف نویز از پس‌زمینه کمک کند.

راجر چندلر، معاون ارشد بخش معماری، گرافیک و نرم‌افزار اینتل و مدیرکل امور محصولات و راهکارهای XPU درباره‌ی قابلیت‌های جدید تایگر لیک می‌گوید: «ما سال گذشته در آستانه‌ی تغییر جدی قرار داشتیم. امسال، دستاوردهای جدی و تأثیرگذار برای توسعه‌دهنده‌ها را مشاهده می‌کنیم. درنتیجه هوش مصنوعی می‌‌تواند مرز دنیای فناوری را گسترش دهد و کاربر نهایی تنها روی نتایج و اهداف خود متمرکز باشد».

اینتل برای استخراج نتایج زیر با Topez Labs همکاری کرده و از اپلیکیشن Gigapixel Upscaler آن‌ها استفاده کرد. اپلیکیشن مذکور از هوش مصنوعی برای اضافه‌کردن جزئیات به عکس‌ها بهره می‌برد و آن‌ها را مقیاس‌دهی می‌کند.

بهبود جریان کاری مبتنی بر هوش مصنوعی با اینتل تایگر لیک

چند اسلایدی که در ادامه مشاهده می‌کنید، تمرکز زیادی روی کارایی‌های موسوم به هوش مصنوعی «خالص» دارند. این کاربرد هوش مصنوعی بیشتر آکادمیک و تحقیقاتی محسوب می‌شود. باتوجه‌به سرمایه‌گذاری و تمرکز بیشتر اینتل روی هوش مصنوعی (و بهبود عملکرد چهار برابری نسبت به AMD با استناد به اسلایدهای زیر)، تیم آبی ظاهرا برای این بخش از بازار هم برنامه‌هایی جدی دارد.

عملکرد پردازنده‌های اینتل تایگر لیک در هوش مصنوعی
بنچمارک پردازنده‌های اینتل تایگر لیک در هوش مصنوعی
بنچمارک پردازنده‌های تایگر لیک در هوش مصنوعی
بنچمارک پردازنده‌های اینتل Tiger Lake در هوش مصنوعی

اکنون نوبت به بررسی پردازنده‌های اینتل در عملکرد بازی می‌رسد. تیم آبی در اسلایدهای مرتبط با عملکرد بازی، تمرکز زیادی روی بهره‌وری پردازنده‌ی گرافیکی Xe داشت. AMD از سال‌ها پیش با یکپارچه کردن پردازنده‌های گرافیکی رادئون در پردازنده‌های مرکزی، برتری قابل‌توجهی در دنیای پردازنده داشت. حتی با وجود ضعف نسبی CPU در محصولات تیم قرمز، GPU یکپارچه موجب افزایش محبوبیت محصولات می‌شد. به‌‌هرحال،‌ AMD یک بخش مجزا و مخصوص پردازنده‌ها و کارت‌های گرافیکی مستقل هم دارد، درحالی‌که اولین محصولات اینتل در دسته‌ی مستقل به‌نام Xe HPG تا سال ۲۰۲۱ عرضه نمی‌شوند.

بنچمارک پردازنده های اینتل تایگر لیک در بازی

اینتل در اسلاید زیر فهرستی از بازی‌ها را منتشر کرد که طبق ادعای شرکت، با بهره‌برداری از پردازنده‌ی گرافیکی Xe در تایگر لیک، قابل بازی کردن در نرخ فریم قابل‌قبولی هستند. اکثر گیمرها نرخ فریم ۶۰ فریم‌برثانیه را به‌عنوان معیار مناسبی در نظر می‌گیرند. البته بازی‌هایی همچون The Witcher 3 با نرخ فریم ۵۰ فریم‌برثانیه هم قابل‌قبول هستند. متأسفانه تیم آبی در اسلایدهای خود اشاره‌ای به تنظیمات کیفیت بازی نمی‌کند. معیاری که در بررسی پردازنده‌ها در بازی حیاتی محسوب می‌شود.

عناوین قابل بازی در اینتل تایگر لیک

یکی از مزیت‌های مهم رقابتی پردازنده‌ی گرافیکی Xe در تایگر لیک، بهبود دوبرابری عملکرد نسبت به نسل قبلی یعنی پردازنده‌های نسل دهمی آیس لیک بوده است. اینتل با افتخار، برتری نسل جدید را در نتایجی مانند اسلاید زیر به رسانه‌ها اعلام می‌کند. البته باز هم هیچ اعداد دقیق یا اطلاعاتی درباره‌ی تنظیمات کیفیت در دست نیست.

بهبود دوبرابری عملکرد Xe نسبت به نسل قبل

اگر اسلاید زیر را صحیح و منصفانه بدانیم، اینتل ادعای برتری نسبت به رایزن در بازی‌های زیر را دارد. فراموش نکنید که برخی بازی‌ها به‌صورت ذاتی به‌خاطر بهینه‌سازی از سمت توسعه‌دهنده در پردازنده‌های اینتل عملکرد بهتری دارند. به‌هرحال اسلاید زیر هم جزو ادعاهای اینتل محسوب می‌شود.

مقایسه عملکرد اینتل تایگر لیک نسبت به AMD در بازی ها

اینتل در بررسی‌های اخیر خود اشاره‌ای هم به محیط داخل بازی‌ها و تجربه‌ی گرافیکی آن‌ها داشت تا جزئیات بیشتری از برتری گرافیکی خود مدعی شود. بازی Total War Saga: Troy در سبک RTS ظاهرا و طبق ادعای اینتل در پردازنده‌های تایگر لیک عملکرد و ظاهری بهتر نسبت به اجرا در پردازنده‌های AMD Ryzen دارد.

مقایسه اینتل تایگر لیک و AMD رایزن در بازی Total War Saga

درنهایت اینتل در تصویر زیر، پردازنده‌های تایگر لیک و AMD رایزن را در شرایط بازی و استریم مقایسه کرد. امروزه بازی و استریم هم‌زمان به یکی از کاربردهای مرسوم در دنیای گیمرها تبدیل شده است. البته اکثر کاربران حرفه‌ای برای چنین کاربردهایی از کامپیوترهای رومیزی استفاده می‌کنند. اینتل اعتقاد دارد که می‌توان با استفاده از یک لپ ‌تاپ مجهز به تایگر لیک هم بازی و استریم هم‌زمان را انجام داد. البته به‌شرطی که یک بازی قدیمی همچون CS:GO را اجرا کنید.

مقایسه استریم CS:GO در اینتل تایگر لیک و AMD رایزن

ادعاها و بنچمارک‌های جدیدی که اینتل منتشر کرد، با تمرکز بر برتری پردازنده‌های این شرکت ارائه شدند. به‌هرحال هر شرکتی زمانی به بنچمارک‌ها اعتماد می‌کند که به نفعش باشند. فراموش نکنید که تایگر لیک هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد و باید منتظر پردازنده‌های اصلی و محصولات واقعی باشیم تا بررسی‌هایی عمیق روی آن‌ها انجام شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات