تولید کامپیوترهای مک مجهز به اپل سیلیکون از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ اوج می‌گیرد

یک‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
کامپیوترهای مک جدید مجهز به پردازنده‌های اپل سیلیکون مبتنی بر آرم، از سال آینده وارد مراحل تولید انبوه می‌شوند و نرخ تولید آن‌ها اوج می‌گیرد.
تبلیغات

اپل برای تولید تراشه‌های سفارشی مبتنی بر آرم خود برای کامپیوترهای مک با TSMC همکاری می‌کند. شرکت تایوانی در اظهارنظری عنوان کرد با وجود برنامه‌ی اولیه برای عرضه‌ی اولین کامپیوترهای مک مجهز به اپل سیلیکون تا پیش از انتهای سال جاری، تولید انبوه پردازنده‌ها از نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۱ اوج می‌گیرد.

اپل قبلا گفته بود که مهاجرت کامل از پردازنده‌های اینتل به آرم، دو سال طول خواهد کشید. البته کوپرتینویی‌ها هیچ‌ نقشه‌ی راه یا برنامه‌‌ی زمانی جزئی درباره‌ی مدل‌ها و زمان عرضه‌ی کامپیوترهای مجهز به اپل سیلیکون ارائه نکرده‌اند. مینگ چی کو، تحلیل‌گر مشهور اپل، قبلا گفته بود که اولین مک‌های مجهز به اپل سیلیکون، مک‌ بوک پرو 13 اینچی و یک نسخه‌ی بازطراحی شده از آی‌مک ۲۴ اینچی خواهند بود. او بعدا گفت که شاید در پایان سال جاری، یک نمونه مک ‌بوک ایر جدید هم معرفی شود که البته پیش‌‌بینی خود را تا ابتدای سال ۲۰۲۱ افزایش داد.

اگر اولین کامپیوترهای مک مجهز به اپل سیلیکون، در انتهای سال جاری به بازار عرضه شوند، باتوجه‌به دوره‌ی دو ساله (طبق ادعای اپل)، همه‌ی محصولات در همه‌ی خانواده‌ها باید تا سال ۲۰۲۲ شاهد عرضه‌ی نسخه‌ای مجهز به پردازنده‌ جدید باشند. دراین‌صورت کامپیوتر مک پرو مجهز به اپل سیلیکون نیز تا آن زمان معرفی می‌شود.

اخبار جدید TSMC پیرامون تولید انبوه اپل سیلیکون، با گزارش این شرکت پیرامون وضعیت کنونی و ماه‌های پیش‌روی خودش نیز همراه بود. تایوانی‌ها گزارش مالی مناسبی را برای فصل دوم ۲۰۲۰ منتشر کردند که سهم عمده‌ی آن به‌خاطر افزایش تقاضا برای زیرساخت‌های 5G و محصولات دسته‌ی HPC (پردازش فوق قدرتمند) به دست آمد. همین دو دسته، تقاضای پایین دیگر حوزه‌ها را جبران کردند.

غول تایوانی دنیای تراشه با تکیه بر رشد قابل‌توجه در فصل دوم ۲۰۲۰، پیش‌بینی‌های بلندپروازانه‌تری برای ماه‌های پیش‌رو ارائه می‌کند. آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که فروش سالانه نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته باشد. برخی منابع نزدیک به زنجیره‌ی تأمین، تخمین می‌زنند که تحویل ویفر در TSMC در فصل سوم سال جاری با رشد دو رقمی همراه خواهد بود.

افزایش فروش و تولیدی که TSMC برای اپل سیلیکون در سال آینده پیش‌بینی می‌کند، یعنی تقاضا برای این لپ‌تاپ‌های جدید را در زمان مذکور، بالا تخمین زده است. درباره‌ی محصولاتی که در سال آینده، احتمالا منجر به افزایش تقاضا خواهند شد، می‌توان تاحدودی به تحلیل‌های کو اعتماد کرد. او می‌گوید مدل‌های ۱۴ و ۱۶ اینچی مک‌‌بوک‌پرو در سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه خواهند شد. او همچنین تغییر طراحی در مدل‌های مذکور را تاحدودی تأیید کرده بود.

تغییر مسیر اپل از پردازنده‌ اینتل به آرم، صرف‌نظر از زمان عرضه‌ی محصولات جدید و نقشه‌ی راه شرکت برای طراحی و عرضه‌ی آن‌ها، تأثیر عمیقی روی بازار کامپیوترهای شخصی خواهد داشت. از زمان رسمی شدن خبر مهاجرت اپل تاکنون، تحلیل‌های متعددی منتشر شده‌اند که حتی برخی آینده‌ی ویندوز و مایکروسافت را هم تحت تأثیر حرکت و تصمیم اخیر اپل می‌دانند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات