اطلاعات جدیدی از تراشه‌های ۵ نانومتری کوالکام و مدیاتک فاش شد

جمعه ۲۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
در گزارش تحلیلی ارائه‌شده توضیح داده می‌شود که دو شرکت کوالکام و مدیاتک، تراشه‌ای مبتنی بر فرایند تولید ۵ نانومتری را برای سال ۲۰۲۱ در نظر گرفته‌اند.
تبلیغات

گزارش متعلق به یک بانک سرمایه‌گذاری روی محصولات نسل بعدی دو شرکت مدیاتک و کوالکام در فضای مجازی قرار گرفته است که برنامه‌ی آن‌ها برای تولید محصولات آینده را به‌همراه دارد.

کاربری در ویبو (شبکه اجتماعی شبیه به توییتر در چین) تصویر و اطلاعاتی را منتشر کرده است که اگر صحت داشته باشند، شرکت کوالکام در نظر دارد مانند نسل فعلی، تراشه‌ای بالارده به‌همراه تراشه‌ای میان‌رده پریمیوم عرضه کند. جانشین تراشه اسنپدراگون ۸۶۵ گویا اسنپدراگون 875G نام دارد که در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۱ به‌همراه گوشی‌ها و تبلت‌های پرچم‌دار روانه بازار می‌شود.

اسنپدراگون ۸۷۵ جی براساس فرایند تولید ۵ نانومتری EUV شرکت سامسونگ ساخته می‌شود؛ اما پیش‌تر شایعات از تولید انبوه این تراشه توسط شرکت تایوانی TSMC خبر می‌دادند. درکنار تراشه پرچم‌دار اسنپدراگون ۸۷۵ جی، تراشه اسنپدراگون ۷۳۵ جی نیز با فرایند لیتوگرافی ۵ نانومتری ساخته خواهد شد که در حقیقت جانشین اسنپدراگون ۷۲۵ است و محصولات میان‌رده‌ی پریمیوم را هدف قرار می‌دهد.

بااین‌حال، دو محصول ذکرشده تنها تراشه‌های در دست ساخت کوالکام نیستند و گویا در بازه زمانی مشابه یعنی سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۱ تراشه اسنپدراگون ۴۳۵ جی برای استفاده در محصولات پایین‌رده عرضه خواهد شد.

برنامه تولید محصولات کوالکام / Qualcomm مدیاتک / Mediatek

در گزارش‌های بانک سرمایه‌گذاری تنها به محصولات کوالکام اشاره نشده است؛ بلکه شاهد اطلاعاتی از محصولات شرکت مدیاتک نیز هستیم. مدیاتک در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۰ در نظر دارد تراشه‌ی دایمنسیتی ۶۰۰ را برای استفاده در محصولات میان‌رده عرضه کند که براساس فرایند تولید ۷ نانومتری ساخته شده است. در همین بازه زمانی نیز تراشه دایمنسیتی ۴۰۰ برای استفاده در محصولات پایین‌رده به تولید انبوه خواهد رسید.

نکته‌ی جالب در مورد تراشه دایمنسیتی ۴۰۰ نوع فرایند تولید آن است که ۶ نانومتری خواهد بود. بر همین اساس، شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه دایمنستی ۴۰۰ درواقع براساس ترکیب المان‌های فرایند تولید ۵ و ۷ نانومتری به تولید انبوه می‌رسد.

مدیاتک گویا روی تراشه پرچم‌دار نیز فعالیت دارد و در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۱ می‌خواهد تراشه‌ای ۵ نانومتری سازگار با ارتباطات ۵ جی را روانه بازار کند. در هر صورت باید صبر کرد و دید که غول‌های فناوری چه سورپرایزهایی را برایمان در نظر گرفته‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات