نخستین مک‌های مبتنی‌بر آرم احتمالا در قالب مک بوک پرو و آی مک عرضه می‌شوند

دوشنبه ۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مینگ‌چی کو اعتقاد دارد که اپل برای مهاجرت به پردازنده‌های آرم، ابتدا سراغ آی‌مک و مک‌بوک پرو خواهد رفت. خبر مهاجرت به پردازنده‌های آرم احتمالا امشب اعلام می‌شود.
تبلیغات

پس از ماه‌ها انتظار، اپل سرانجام امشب ساعت ۲۱:۳۰ به‌وقت تهران نطق اصلی کنفرانس توسعه‌دهندگان جهانی موسوم‌به WWDC 2020 را برگزار خواهد کرد. این کنفرانس که به‌طور معمول روی نرم‌افزار تمرکز ویژه‌ای دارد، جزو مهم‌ترین کنفرانس‌های اپل در طول هر سال به‌حساب می‌آید و اخبار مهمی در خلال برگزاری آن اعلام می‌شوند.

براساس ادعای بسیاری از تحلیلگران و افشاگران، اپل امشب مهاجرت از پردازنده‌های اینتل به پردازنده‌های آرم را اعلام خواهد کرد. مینگ‌چی کو یکی از تحلیلگران نام‌آشنا است که به‌تازگی در یادداشتی جدید به ارائه‌ی پیش‌بینی‌های خود درمورد مک‌های مبتنی‌بر پردازنده‌ی آرم که توسط خود اپل طراحی می‌شوند پرداخته است. 

تحلیلگر مذکور می‌گوید آخرین محصول جدید خانواده‌ی مک که مجهز به تراشه‌ی اینتل خواهد بود، قرار است iMac با طراحی جدید باشد. در این آی‌مک که مجهز به صفحه‌نمایش ۲۴ اینچ خواهد بود از حاشیه‌هایی باریک‌تر استفاده خواهد شد. مینگ‌چی کو می‌گوید عرضه‌ی آی‌مک موردبحث برای سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی تعیین شده است، اما اپل قصد دارد در سه‌ماهه‌ی نخست سال آینده‌ی میلادی همین محصول را با پردازنده‌ی آرم دردسترس قرار دهد.

از قرار معلوم نخستین مک مبتنی‌بر آرم، مک‌بوک پرو ۱۳ اینچ خواهد بود که احتمالا در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۰ یا سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۲۱ روانه‌ی بازار خواهد شد. کو می‌گوید فرم فاکتور مک‌بوک پرو ۱۳ اینچ جدید قرار است مشابه نسل فعلی باشد. درکنار این‌ها طبق ادعای کو، اپل به‌هنگام معرفی مدل آرم لپ‌تاپ مک‌بوک پرو ۱۳ اینچ، تولید مدل مجهز به پردازنده‌ اینتل را متوقف خواهد کرد. البته درحال‌حاضر مشخص نیست که اپل قصد دارد چنین رویکردی را برای آی‌مک هم در پیش بگیرد یا خیر. کو همچنین اعتقاد دارد که اپل می‌خواهد روند تولید مک‌بوک جدیدی را با طراحی تغییریافته و پردازنده‌ی آرم، در اواسط ۲۰۲۱ آغاز کند. 

مینگ‌چی کو می‌گوید مهاجرت کامل اپل از اینتل به آرم در بازه‌ی زمانی ۱۲ تا ۱۸ ماهه انجام خواهد گرفت. این یعنی در یک تا یک و نیم سال آینده هیچ محصولی را در خانواده‌ی مک نخواهیم دید که به تراشه‌ی آرم مجهز نباشد. این تحلیلگر همچنین پیش‌بینی کرده است رایانه‌های مک مجهز به آرم ازلحاظ قدرت پردازشی به‌میزان ۵۰ تا ۱۰۰ درصد درصد عملکردی بهتر نسبت‌به مدل‌های فعلی دارای پردازنده‌ اینتل ازخود نشان دهند.

البته قدرت عملکرد نهایی به تراشه‌هایی بستگی دارد که اپل در محصولاتش قرار می‌دهد. درواقع در برخی محصولات خانواده‌ی مک، قدرت پردازشی حرف اول را می‌زند؛ اما در مدل‌های دیگر می‌توان از تراشه‌هایی کم‌قدرت‌تر هم استفاده کرد. بهره‌مندی از تراشه‌ی آرم همچنین عمر باتری بهتر برای مک‌بوک‌ها به‌همراه خواهد آورد. انتظار داریم این رایانه‌ها بتوانند ضمن ارائه‌ی قدرت مشابه مدل‌های مجهز به اینتل، عمر باتری بسیار بهتری داشته باشند یا اینکه مدل‌های آرم با همان عمر باتری مدل‌های اینتل همراه شوند، اما قدرت‌شان بسیار بیشتر باشد. 

انتخاب مک‌بوک پرو و آی‌مک به‌عنوان نخستین دستگاه‌هایی که به پردازنده‌ی آرم مهاجرت می‌کنند، ریشه در سنت‌های اپل دارد. این نخستین باری نیست که اپل تصمیم می‌گیرد نسل پردازنده‌هایش را به‌طور کلی عوض کند. در جریان برگزاری WWDC ۲۰۰۵ اپل اعلام کرد که قصد دارد برای دستیابی به قدرت پردازشی بیشتر، تراشه‌های پاور‌پی‌سی (PowerPC) را کنار بگذارد و به استفاده از تراشه‌های اینتل روی بیاورد. سپس در ژانویه‌ی ۲۰۰۶ بود که نخستین مک‌های مجهز به پردازنده‌ی اینتل عرضه شدند. این دستگاه‌ها شامل یک آی‌مک با پردازنده‌ی Core Duo و یک لپ‌تاپ مک‌بوک پرو بودند.

اپل در جریان برگزاری WWDC امسال، محصولات مجهز به پردازنده‌ی آرم را به‌نمایش نخواهد گذاشت. به‌جای این کار، اهالی کوپرتینو احتمالا نسخه‌ی آزمایشی این محصولات را دراختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهند تا این افراد روند بهینه‌سازی اپلیکیشن‌های خود را برای آرم آغاز کنند. در هر صورت در جریان برگزاری WWDC امسال احتمالا اخبار مهمی در این زمینه اعلام خواهد شد. زومیت به‌رسم هر سال، امسال نیز پوششی جامع از WWDC ارائه می‌دهد. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات