تراشه دایمنسیتی 1000 پلاس مدیاتک با پشتیبانی از نمایشگر ۱۴۴ هرتز معرفی شد

پنج‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
مدیاتک رسما تراشه‌‌ی پرچم‌دار جدیدی با عنوان دایمنسیتی ۱۰۰۰ پلاس را معرفی کرد که می‌تواند از صفحه‌نمایش ۱۴۴ هرتزی پشتیبانی کند.
تبلیغات

مدیاتک با برگزاری کنفرانسی آنلاین رسما مدل بهبودیافته‌ی تراشه‌ی پرچم‌دار 5G خود را معرفی کرد تا در گوشی‌های پرچم‌دار استفاده شود. مدیاتک تراشه‌ی جدیدش را دایمنسیتی ۱۰۰۰ پلاس (+MediaTek Dimensity 1000) می‌نامد. همان‌طورکه از نام دایمنسیتی ۱۰۰۰ پلاس برداشت می‌شود، با اتکا بر دایمنسیتی ۱۰۰۰ ساخته شده و عملا تفاوت‌های چندانی با آن ندارد. بااین‌حال، مدل پلاس بهبودهایی یافته است تا عملکرد بهتری، به‌ویژه هنگام اجرای بازی‌ها، داشته باشد. تفاوت‌های بین دایمنسیتی ۱۰۰۰ پلاس و مدل معمولی همچون تفاوت‌های بین اسنپدراگون ۸۵۵ پلاس کوالکام و مدل معمولی این تراشه است. 

براساس اعلام رسمی، مدیاتک دایمنسیتی ۱۰۰۰ پلاس استفاده از صفحه‌نمایش دارای نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز و حداکثر وضوح +1080p و نسبت تصویر ۲۱:۹ را در گوشی‌های هوشمند امکان‌پذیر می‌کند. اصلی‌ترین تفاوت این تراشه با مدل معمولی‌اش به همین موضوع برمی‌گردد. دایمنسیتی ۱۰۰۰ معمولی از صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتز با وضوح مشابه یا صفحه‌نمایش ۹۰ هرتز با وضوح QHD پلاس پشتیبانی می‌کند.

دایمنسیتی ۱۰۰۰ پلاس به نوعی موتور پردازشی خاص با عنوان MiraEngine مجهز است که روی نمایش بهتر محتوای بصری SDR و تبدیل آن به محتوای +HDR10 تمرکز دارد. مدیاتک می‌گوید تراشه‌ی جدید از نوعی فناوری خاص به‌نام UltraSave برخوردار است تا مودم 5G به‌کاررفته در آن انرژی کمتری مصرف کند. 

دایمنسیتی ۱۰۰۰ پلاس به‌ترتیب سرعت دانلود و آپلود حداکثر ۴/۷ و ۲/۵ گیگابیت‌بر‌ثانیه ارائه می‌دهد

مودمی که در دایمنسیتی ۱۰۰۰ پلاس به‌کار رفته، دو حالت کارکرد ویژه دارد که با اتکا بر آن‌ها، می‌تواند پهنای باند کم یا زیاد را ارائه دهد. براساس گفته‌های مدیاتک، تراشه به‌صورت پویا و با اتکا بر نیاز اپلیکیشن‌ها بین این دو حالت جابه‌جا می‌شود. این فناوری خاص ۳۲ درصد مصرف انرژی کمتر را به‌دنبال دارد که عددی درخورتوجه به‌شمار می‌آید. هنگامی‌که مودم 5G تراشه‌ی مدیاتک بیشترین پهنای باند در توانش را ارائه دهد، می‌تواند دو لینک 5G با امواج دارای فرکانس زیر ۶ گیگاهرتز (sub-6GHz) را درکنار یکدیگر قرار دهد؛ بدین‌ترتیب، مودم دایمنسیتی ۱۰۰۰ پلاس خواهد توانست به‌ترتیب سرعت دانلود و آپلود ۴/۷ و ۲/۵ گیگابیت‌بر‌ثانیه ارائه دهد. 

به‌علاوه در گوشی‌های دو سیم‌کارته‌ی مجهز به تراشه‌ی جدید مدیاتک، امکان استفاده از اینترنت 5G روی هر دو سیم‌کارت فراهم می‌شود. این مودم از فناوری VoNR (مخفف Voice over New Radio) پشتیبانی می‌کند و براساس کیفیت اتصال می‌تواند به‌صورت پویا بین حالت‌های 4G و 5G جابه‌جا شود.

در دایمنسیتی ۱۰۰۰ پلاس، از موتور پردازشی دیگری با عنوان HyperEngine 2.0 استفاده شده. موتور هایپرانجین ۲ مسئول عملکرد کلی تراشه است و فرکانس پردازشی پردازنده‌ی مرکزی (CPU) و پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) را تعیین می‌کند. موتور یادشده حتی توانایی مدیریت رم دستگاه را نیز دارد. هایپرانجین ۲ از این طریق سعی می‌کند بهترین تجربه‌ی پردازشی ممکن را از گوشی به کاربر ارائه دهد و تمامی اتصالات بی‌سیم از 5G گرفته تا بلوتوث را کنترل کند و با اتکا بر توانایی‌های هوش مصنوعی می‌تواند کیفیت تصاویر را بهبود بخشد. 

تراشه‌ی پرچم‌دار جدید مدیاتک با اتکا بر لیتوگرافی هفت‌نانومتری ساخته شده است

دایمنسیتی ۱۰۰۰ پلاس درمقایسه‌با مدل معمولی خود میزان تأخیر وای‌فای و بلوتوث را کمتر می‌کند و با بهره‌مندی از فناوری خاصی تضمین می‌دهد اتصالات بی‌سیم به‌یک‌باره قطع نشوند. چنین قابلیتی اهمیتی ویژه دارد؛ زیرا بدون شک کسانی که از گوشی‌های مجهز به این تراشه استفاده کنند، ممکن است ازطریق کنترلر بلوتوثی یا هدفون بلوتوثی بازی کنند.

آیکو (iQOO) یکی از زیرشاخه‌های شرکت ویوو به‌شمار می‌آید که در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرده است روی گوشی هوشمند مجهز به تراشه‌ی دایمنسیتی ۱۰۰۰ پلاس کار می‌کند. در‌حال‌حاضر، مشخصات رسمی این گوشی را نمی‌دانیم؛ ولی از حضور صفحه‌نمایش ۱۴۴ هرتز و فناوری 5G در آن اطمینان داریم.

دایمنسیتی ۱۰۰۰ پلاس همچون مدل معمولی با اتکا بر لیتوگرافی هفت‌نانومتری تولید شده است و از چهار هسته‌ی کورتکس A77 و چهار هسته‌ی کورتکس A55 بهره می‌گیرد. در این تراشه، پردازنده‌ی Mali-G77 MP9 پردازش‌های گرافیکی را عهده‌دار است. درضمن همان‌طور‌که اشاره کردیم، دایمنسیتی ۱۰۰۰ پلاس می‌تواند حافظه‌ی رم را نیز مدیریت کند و براساس اعلام رسمی، در حالت چهارکاناله از رم LPDDR4X پشتیبانی می‌کند. ناگفته نماند مدیاتک پیش‌تر در اوایل سال جاری میلادی مدل دیگری از دایمنسیتی ۱۰۰۰ را با پسوند L معرفی کرده بود. دایمنسیتی ۱۰۰۰ ال درمقایسه‌با مدل معمولی هسته‌هایی با فرکانس پردازشی ضعیف‌تر دارد. 

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی تراشه‌ی جدید مدیاتک چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات