پردازنده UNISOC T7520 برای گوشی‌های هوشمند 5G معرفی شد

پنج‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
شرکت UNISOC تراشه‌ی جدید ۶ نانومتری هشت هسته‌ای مجهز به مودم 5G معرفی کرد که با استفاده از فرایند EUV تولید می‌شود.
تبلیغات

شرکت UNISOC که قبلا به‌نام Spreadtrum Semicondudtor شناخته می‌شد، اولین پردازنده‌ی موبایلی مجهز به مودم 5G خود را معرفی کرد. پردازند‌ی جدید موسوم به T7520 همچنین یکی از اولین محصولات جهان محسوب می‌شود که با استفاده از فناوری ۶ نانومتری TSMC توسعه یافته است. شرکت تایوانی برای ساخت در روش ۶ نانومتری، از لیتوگرافی فوق فرابنفش (EUV) در لایه‌های متعدد بهره می‌برد.

پردازنده‌ی T7520 از چهار هسته‌ی قدرتمند Arm Cortex-A76 به‌همراه چهار هسته‌ی کم‌مصرف Arm Cortex-A55 بهره می‌برد. به‌علاوه، محصول جدید UNISOC مجهز به پردازنده‌ی گرافیکی Arm Mali-G57 خواهد بود که موتور نمایشگر آن، از چند نمایشگر با رزولوشن 4K و +HDR10 پشتیبانی می‌کند. شرکت سازنده در محصول جدید خود از واحد پردازش طبیعی (NPU) بهینه بهره می‌برد که ۵۰ درصد نرخ TOPS-per-Watt بهتر نسبت به NPU نسل قبل دارد.

شرکت UNISOC در پردازنده‌ی جدید خود از پردازش‌گر تصویر (ISP) چهارهسته‌ای استفاده کرده که از حسگرهای تا ۱۰۰ مگاپیکسل و کارایی‌های چنددوربینی پشتیبانی می‌کند. از قابلیت‌های دیگر می‌توان به آخرین نسخه از پردازنده‌ی Secure Element شرکت سازنده اشاره کرد که از اکثر الگوریتم‌های رمزنگاری پشتیبانی می‌کند. چنین پردازنده‌ای، وظایف با نیاز پردازشی بالا مانند تماس‌های ویدئویی رمزنگاری‌شده را با سرعت مناسبی انجام می‌دهد.

از قابلیت‌های کلیدی پردازنده‌ی جدید UNISOC T7520 می‌توان به مودم داخلی با پشتیبانی از همه‌ی شبکه‌ها تا 5G اشاره کرد. این مودم از ساختار ادغام اپراتور 5G NR TDD+FDD هم پشتیبانی می‌کند. به‌علاوه، فرایندهای جدا کردن آپ‌لینک و داون‌لینک نیز در مودم داخلی پشتیبانی می‌شوند که پوشش آن را افزایش می‌دهند. مودم داخلی T7520 از آپلینک تا ۳/۲۵ گیگابیت‌برثانیه پشتیبانی می‌کند.

ادغام‌پذیری در سطح بالا در پردازنده‌ی جدید UNISOC به این دلیل انجام شد که پردازنده‌های مجهز به قابلیت‌های اساسی توسعه یابد و تولیدکننده‌ها بتوانند گوشی‌های 5G مقرون‌به‌صرفه‌تری تولید کنند. گوشی‌های ارزان‌قیمت‌تر، نرخ به‌کارگیری فناوری را افزایش می‌دهند که به‌مرور موجب توسعه‌ی بهتر آن نیز می‌شود. به‌علاوه، بهره‌گیری از فناوری ۶ نانومتری TSMC موسوم به N6 به UNISOC امکان می‌دهد که پردازنده را با قیمتی پایین‌تر نسبت به تراشه‌های تولیدشده براساس روش‌های دیگر، تولید کند.

شرکت UNISOC هیچ اطلاعاتی از زمان عرضه و فروش پردازنده‌ی T7520 منتشر نکرد. البته می‌توان پیش‌بینی کرد که محصول، در سال جاری برای استفاده در گوشی‌های هوشمند به‌دست تولیدکننده‌ها برسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات