پردازنده AMD رایزن تردریپر 3990X در بنچمارک گیک‌بنچ پردازنده‌های HEDT را شکست داد

پنج‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
پردازنده‌ی AMD رایزن تردریپر 3990X در بنچمارک گیک‌بنچ، تمامی پردازنده‌های استفاده‌شده در کامپیوترهای دسکتاپ پرچم‌دار ازجمله اپیک 7742 را شکست داد.
تبلیغات

پردازنده‌ AMD رایزن تردریپر 3990X با ۶۴ هسته‌ی پردازشی هنگام عرضه‌ بهترین تراشه‌ای خواهد بود که ارزش هزینه‌ی پرداخت‌شده برای آن را دارد. بنچمارک‌های جدیدی از این پردازنده منتشر شده است و این‌بار عملکرد تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای رایزن تردریپر 3990X را در بنچمارک‌های گیک‌بنچ ۵ نشان می‌دهد. در این بنچمارک، تراشه‌ی یادشده از تمامی پردازنده‌های به‌کاررفته در کامپیوترهای دسکتاپ پرچم‌دار (HEDT) و حتی تراشه‌ی اپیک 7742 خود AMD عملکرد بهتری دارد.

پیش‌تر، بنچمارک‌های منتشرشده از پردازنده‌ی رایزن تردریپر 3990X نشان می‌داد با اینکه قیمت این تراشه یک‌چهارم پردازنده‌ی اینتل زئون پلاتینیوم 8280 است، عملکردی دوبرابر قوی‌تر از همتای اینتلی خود به‌ کاربران ارائه می‌دهد. اکنون جدیدترین بنچمارک‌ها منتشر شده است و تأیید می‌کند تراشه‌ی جدید AMD مدت زیادی اینتل را به‌زانو درخواهد آورد؛ مگر اینکه تیم آبی بتواند راهش را به بازار HEDT با محصولی قدرتمندتر بازکند. البته در این مقطع زمانی، ارائه‌ی محصولی برتر از اینتل، چندان محتمل به‌نظر نمی‌رسد.

AMD رایزن تردریپر ٰ3990X

تراشه‌ی رایزن تردریپر 3990X در رویداد CES 2020 به‌ جهانیان معرفی شد و همان‌طورکه انتظار می‌رفت، از ۶۴ هسته‌ی پردازشی و ۱۲۸ رشته برخوردار است. چنین مشخصاتی تردریپر 3990X را به هیولایی واقعی تبدیل‌ می‌کند. تعداد هسته‌ها و رشته‌ها در تراشه‌ی یادشده به‌طرز شگفت‌آوری آن‌گونه پرشمار هستند که پیش‌از‌این در پلتفرم‌های HEDT سابقه نداشته است؛ اما AMD قصد دارد گام بلندی در این پلتفرم بردارد و تراشه‌ی غول‌پیکر جدیدش را به مادربردهای خانواده‌ی TRX40 اضافه کند.

تصویری‌ که AMD منتشر کرده است، تأیید می‌کند این پردازنده در‌مجموع از ۲۸۸ مگابایت حافظه‌ی کش و بیش‌ از ۱۲۸ مسیر نسل چهارمی PCIe و توان طراحی حرارتی ۲۸۰ واتی بهره می‌برد. این توان طراحی حرارتی برای پردازنده‌ای ۶۴ هسته‌ای به‌طرز عجیبی ناچیز است. فرکانس پردازشی پایه در رایزن تردریپر 3990X درحدود ۲/۹ گیگاهرتز و کلاک بوست در عملکرد تک‌هسته‌ای ۴/۳ گیگاهرتز خواهد بود. سرعت کلاک پایه در تراشه‌ی یادشده درمقایسه‌با پردازنده‌ی ۳۲ هسته‌ای تردریپر 2990WX تقریبا ۱۰۰ مگاهرتز کمتر است؛ اما فرکانس پردازشی بوست در تردریپر 3990X درمقایسه‌با نسل قبلی از این پردازنده، ۱۰۰ مگاهرتز بیشتر است.

نام پردازنده

تعداد هسته‌ها

تعداد رشته‌های پردازشی

کلاک پایه

کلاک بوست

حافظه‌ی کش

توان طراحی حرارتی

قیمت

تاریخ عرضه

رایزن تردریپر

3990X/WX

۶۴

۱۲۸

۲/۹ گیگاهرتز

۴/۳ گیگاهرتز

۲۸۸ مگابایت

۲۸۰ وات

۴۰۰۰ دلار

۷ فوریه ۲۰۲۰

(۱۸ بهمن ۱۳۹۸)

رایزن

تردریپر

3980X/WX

۴۸

۹۶

نامعلوم

نامعلوم

نامعلوم

۲۸۰ وات

۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار

۲۰۲۰

رایزن تردریپر

 3970X/WX

۳۲

۶۴

۳/۷ گیگاهرتز

۴/۵ گیگاهرتز

۱۴۴ مگابایت

۲۸۰ وات

۲۰۰۰ دلار

۲۵ نوامبر ۲۰۱۹

(۴ آذر ۱۳۹۸)

رایزن تردریپر

 3960X

۲۴

۴۸

۳/۸ گیگاهرتز

۴/۵ گیگاهرتز

۱۴۴ مگابایت

۲۸۰ وات

۱۴۰۰ دلار

۲۵ نوامبر ۲۰۱۹

(۴ آذر ۱۳۹۸)

در جدیدترین مجموعه از بنچمارک‌هایی که حساب کاربری TUM_APISAK در توییتر منتشر کرده است، تراشه‌ی جدید AMD هنگام انجام آزمای، روی مادربرد‌ پرچم‌دار ROG ZENITH II Extreme ایسوس سوار بوده و از حافظه‌ی رم ۲۵۶ گیگابایتی از نوع DDR4 بهره می‌برد. تراشه‌ی تردریپر 3990X در آزمایش انجام‌شده، هم در فرکانس پایه و هم کلاک بوست روی پلتفرمی برپایه‌ی لینوکس کار می‌کرده است. پردازنده‌ی غول‌آسای نسل سوم رایزن تردریپر با ۶۴ هسته‌ی پردازشی در عملکرد تک‌هسته‌ای ۱،۳۵۷ امتیاز و در زمان فعال‌بودن تمامی هسته‌ها ۳۳،۸۲۵ امتیاز کسب کرده است.

در مقام مقایسه، تراشه‌ی AMD رایزن تردریپر 3970X در عملکرد تک‌هسته‌ای درحدود ۱،۲۰۰ امتیاز و هنگام فعال‌بودن تمامی هسته‌ها ۲۵،۵۰۰ امتیاز کسب کرده بود. پردازنده‌ی رایزن تردریپر 2990WX نیز در حالت تک‌هسته‌ای ۱،۱۰۰ امتیاز و هنگام فعال‌بودن تمام هسته‌ها ۱۶،۰۰۰ امتیاز به‌دست آورده است. همچنین، تراشه‌ی ۶۴ هسته‌ای اپیک 7742 با معماری Zen 2 پیش‌تر در عملکرد تک‌هسته‌ای امتیاز ۱،۰۰۰ و در عملکرد چندهسته‌ای هم‌زمان، ۱۵،۰۰۰ امتیاز کسب کرده است. از سمت تیم آبی نیز، تراشه‌های زئون W-3175X و Core i9-10980XE اینتل در حالت تک‌هسته‌ای به‌ترتیب ۱،۱۰۰ و ۱،۲۰۰ امتیاز و هنگام فعال‌بودن تمامی هسته‌ها به‌ترتیب ۲۲،۰۰۰ و ۱۷،۰۰۰ امتیاز به‌دست آورد‌ه‌اند.

AMD رایزن تردریپر ٰ3990X
AMD رایزن تردریپر ٰ3990X
AMD رایزن تردریپر ٰ3990X
AMD رایزن تردریپر ٰ3990X

یکی‌ از دلایل امتیاز ناامید‌کننده در تراشه‌ی ۶۴ هسته‌ای اپیک 7742 با وجود معماری Zen 2 مشابه‌با رایزن تردریپر 3990X، بهینه‌سازی‌های ضعیف برای بنچمارک گیک‌بنچ در پلتفرم‌های لینوکس است. دلیل عمده‌ی دیگر ماهیت سرورمحور تراشه‌ی مذکور برای فعالیت بی‌وقفه و پایدار است که سبب‌ شده از تراشه‌های دیگر سرعت کلاک کمتری داشته باشد. در همین‌ حال، پردازنده‌های تردریپر ماهیت بازتری دارند و کلاک پایه و بوست بیشتری‌ ارائه می‌دهند.

همچنین، بنچمارک یادشده برای پردازنده‌هایی با ۳۲ یا تعداد بیشتری هسته‌ی پردازشی کاملا بهینه‌سازی نشده است؛ اما فارغ‌ از چنین مسئله‌ای، تردریپر 3990X با بیش از ۳۰،۰۰۰ امتیاز، تمامی پردازنده‌ها را در آزمایش‌های چندهسته‌ای شکست داد. در آزمایش مربوط‌ به عملکرد تک‌هسته‌ای نیز، تراشه‌ی جدید AMD امتیازی بیشتر از تمامی پردازنده‌ها به‌دست آورد. در این شاخص، امتیاز تردریپر 3990X حتی چشمگیرتر از نتایج مربوط‌ به عملکرد چندهسته‌ای این پردازنده است.

پیش‌تر، نتایجی مشابه در بارهای کاری بهینه‌سازی‌شده که از مزیت‌های موجود در تمامی ۳۲ یا ۶۴ هسته استفاده می‌کنند، برای پردازنده‌های سری تردریپر AMD ثبت شده است. این تراشه‌ها بدون هیچ تلاشی در هر رقابتی برنده می‌شوند. همچنین، بازده بیشتر در لیتوگرافی هفت‌نانومتری مزیت AMD در فروش درخورتوجه تراشه‌های سری اپیک درمقایسه‌با همتایانشان از خانواده‌ی زئون است. چنین موضوعی درباره‌ی تراشه‌های سری تردریپر نیز می‌تواند صادق باشد؛ پردازنده‌هایی که حالا سازندگان ایستگاه‌های کاری متقاضیانش هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات