TSMC برای Bitmain و Canaan تراشه‌ های پنج نانومتری ASIC تولید می‌ کند

شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
شرکت تولید تراشه‌ی TSMC در سال جاری خط پنج‌نانومتری خود را به تولید انبوه می‌رساند و برای شرکت‌های Bitmain و Canaan نیز تراشه تولید می‌کند.
تبلیغات

شرکت‌های تولیدکننده‌ی تجهیزات معدن‌کاوی بیت‌کوین اولین مشتریان تراشه‌های پنج‌نانومتری TSMC خواهند بود. بیت‌مین (Bitmain) و کانان (Canaan) که سابقه‌ای طولانی در تولید دستگاه‌های ASIC دارند، به‌محض راه‌‌افتادن خط‌تولید شرکت تایوانی، از تراشه‌های آن‌ها بهره خواهند برد. بیت‌مین اولین تراشه‌های پنج‌نانومتری خود را دسامبر گذشته دریافت کرد. شرکت TSMC تراشه‌های مذکور را به‌صورت آزمایشی تولید کرده بود. شرکت Canaan نیز اولین سفارش خود را در فصل اول سال جاری دریافت خواهد کرد.

شرکت Canaan اکنون به‌عنوان دومین تولیدکننده‌ی تراشه‌های معدن‌کاوری رمزارز در جهان شناخته می‌شود. آن‌ها تنها تولیدکننده‌ای هستند که به‌صورت هم‌زمان با TSMC و سامسونگ همکاری می‌کنند. TSMC نیز روند مناسبی در تولید تراشه‌های پنج‌نانومتری دارد و تقریبا به وضعیت ثبات رسیده است. بازدهی تولید آن‌ها اکنون در تولید تراشه‌های آزمایشی، ۸۰ درصد بیان می‌شود که پیشرفت ۷ تا ۱۵ درصدی را درمقایسه‌با تراشه‌های هفت‌نانومتری نشان می‌دهد.

در فرایندهای تولید ASIC،‌ اصطلاحی به‌نام tape-out وجود دارد که تولیدکنندگان در آن، فتومسک را با استفاده از فایل‌های الکترونیکی CAD برای ASIC تولید می‌کنند. این مرحله از فرایند تولید برخی اوقات به‌نام Pattern Generation یا PG شناخته می‌شود. طراحان در چنین مرحله‌ای، دیتابیس نهایی تولید برای ASIC را شرح می‌دهند. فرایندی که پیش از آماده‌شدن طراحی برای tape-out نیاز است، طولانی و پیچیده تفسیر می‌شود.

TSMC 5nm

توضیحات گفته‌شده نشان می‌دهد تولید انبوه تراشه‌های موردنیاز برای شرکت‌های مذکور، احتمالا به ۱۲ ماه زمان نیاز خواهد داشت. تراشه‌های پنج‌نانومتری که برای Bitmain و Canaan ساخته می‌شوند، درمقایسه‌با تراشه‌هایی که TSMC برای شرکت‌هایی همچون اپل و دیگر شرکت‌های بزرگ در برنامه دارد، بیش از کاربردی‌بودن، نمادین محسوب می‌شوند. به‌هرحال در گذشته نیز، هر دو شرکت ازلحاظ ظرفیت تولید خسارت‌هایی را از TSMC متحمل شده‌اند.

تراشه‌های پنج‌نانومتری ازلحاظ قدرت مصرفی و کارایی و سطح تراشه درمقایسه‌با فرایند کنونی هفت‌نانومتری بازدهی بهتری دارند. TSMC ادعا می‌کند با بهره‌‌مندی از EUV، افزایش چگالی منطقی را به میزان ۱/۸۴ برابر تجربه کرده است. به‌علاوه، شرکت تایوانی می‌گوید فرایندهای پنج‌نانومتری آتی ازلحاظ بازدهی تولید نیز درمقایسه‌با فرایندهای هفت‌نانومتری بهتر هستند. درنهایت، شایان ذکر است فرایند پنج‌نانومتری در نیمه‌ی اول سال جاری به تولید انبوه می‌رسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات