سامسونگ تراشه‌ جدید مبتنی بر هوش مصنوعی بایدو را می‌سازد

پنج‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
برای نخستین بار، سامسونگ و بایدو وارد همکاری مشترکی با یکدیگر می‌شوند. سامسونگ، تراشه‌ی مبتنی بر هوش مصنوعی جدید بایدو را اوایل سال آینده به بازار عرضه می‌‌کند.
تبلیغات

براساس آخرین اخبار، سامسونگ الکترونیکس به‌منظور تولید تراشه‌ی جدید هوش مصنوعی جدید بایدو به‌نام Kunlun برای رایانش ابری تا رایانش مرزی (‌یا رایانش اج)، همکاری مشترکی را با بایدو برای نخستین بار آغاز کرده و انتظار می‌رود تولید انبوه تراشه‌ی جدید از اوایل سال آینده میلادی آغاز شود. 

این نخستین باری است که غول فناوری کره جنوبی با بایدو چینی همکاری می‌‌کند. تراشه‌ی جدید Kunlun مبتنی بر معماری پردازنده‌ی عصبی XPU بایدو برای رایانش ابری، رایانش مرزی و هوش مصنوعی با فرایند ۱۴ نانومتری سامسونگ ساخته خواهد شد.

Baidu AI chip

سامسونگ برای تولید تراشه‌ی جدید از تراشه‌ی I-CubeTM یا (interposed-cube) استفاده می‌کند. I-Cube، سیستم روی تراشه (SoC) و حافظه‌ی پهنای باند بالا (HBM) را روی اینترپوزر سیلیکونی به‌صورت یکپارچه ارائه می‌دهد تا پکیج واحدی برای افزایش قدرت انتقال الکتریسیته ایجاد کند. این امر باعث می‌شود برای دراختیار داشتن این فناوری فضای کمتری در دستگاه‌ها اشغال شود. 

براساس اعلام سامسونگ و بایدو، تراشه‌ی جدید Kunlun از حافظه با پهنای باند ۵۱۲ Gbps بهره می‌برد و حداکثر ۲۶۰ ترا عملیات در ثانیه را با ۱۵۰ وات ارائه می‌دهد. همچنین تراشه‌ی جدید از Ernie، چارچوب پردازش زبان طبیعی بایدو استفاده می‌کند. تراشه‌ی Kunlun به Ernie این امکان را می‌دهد تا زبان را سه برابر سریع‌تر از پردازنده‌های گرافیکی معمولی پردازش کند.

بایدو با کمک تراشه‌ی جدید می‌تواند حجم کار بزرگی را بر هوش مصنوعی مانند رتبه‌بندی جست‌وجو، تشخیص گفتار، پردازش تصویر، یادگیری عمیق و رانندگی خودران پشتیبانی کند. سامسونگ قصد دارد تراشه‌های تولیدی خود را به تراشه‌های محاسباتی با کارایی بالاتری که برای رایانش ابری و رایانش مرزی کاربرد دارند، توسعه دهد. در ماه آوریل نیز کره‌ای‌ها فرایند تولید نیمه هادی ۵ نانومتری را با استفاده از فناوری (EUV) توسعه دادند. 

همچنین، اوایل سال جاری غول فناوری کره جنوبی اعلام کرد که تا سال ۲۰۳۰ میلادی، ۱۲۰ میلیارد دلار روی تراشه‌های منطقی سرمایه‌گذاری خواهد کرد تا بتواند در بازار جهانی از سایر شرکت‌ها پیشی بگیرد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات