گزارش مالی AMD منتشر شد؛ بالاترین درآمد فصلی در ۱۴ سال گذشته

شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
AMD گزارش مالی سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۹ را منتشر کرد که از رکوردشکنی این غول سازنده‌ی پردازنده به‌لطف فروش درخورتوجه پردازنده‌های رایزن حکایت می‌کند.
تبلیغات

گزارش مالی فصل گذشته‌ی AMD منتشر شد. لیزا سو، مدیرعامل این شرکت، در کنفرانسی به نکات مهمی درباره‌ی فروش و درآمد AMD اشاره و به‌نوعی بر رشد خارق‌العاده‌ی آن در سال‌های اخیر تأکید کرد. به‌علاوه، او به‌نوعی شرکتش را بازیگر بازار حرفه‌ای‌ها نامید که از این‌ به‌بعد، فقط به تأمین محصولات پایین‌رده نمی‌اندیشد.

یک هفته پیش، اینتل در گزارش مالی خود به کمبود پردازنده در بازار اشاره کرد. دراین‌زمینه، خبرنگاران از لیزا سو پرسیدند: برنامه‌ای برای ورود جدی به بخش پایین‌رده‌ی بازار کامپیوترهای شخصی دارد؟ مدیرعامل AMD با پذیرش تقاضای فراوان بازار در بخش پایین‌رده، آن بخش را برای کسب‌وکار و رشد درآمدی خود آن‌چنان مناسب ندید.

AMD در گزارش مالی سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۹ به سود ۱۲۰ میلیون دلاری اشاره می‌کند که درمقایسه‌با بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته رشد تقریبا چهاربرابری را نشان می‌دهد. در این مدت، درآمد شرکت مذکور به ۱/۸ میلیارد دلار رسید که طبق ادعای شرکت، از فصل چهارم سال ۲۰۰۵، بیشترین درآمد بوده است. در آن دوران، پردازنده‌های Athlon 64 X2 موجب درآمدزایی فراوان AMD شده بودند.

پیش‌بینی و چشم‌اندازی که AMD در پایان گزارش مالی خود منتشر کرد، به‌نوعی غیرمنتظره به‌نظر می‌رسید. آن‌ها درمقایسه‌با سال گذشته، رشد ۴۸ درصدی درآمد را در فصل چهارم پیش‌بینی کردند که تا ۲/۱ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. AMD از فروش پردازنده‌های رایزن و سری سرور اپیک و محصولات گرافیکی رادئون به‌عنوان موتورهای محرک درآمدی یاد می‌کند.

داستان و روند کنونی AMD تعریف ساده‌ای دارد. بخش Computing and Graphics این شرکت با قدرت و سرعت زیاد در تمامی حوزه‌های بازار حرکت کند و با افزایش ۳۶ درصدی درمقایسه‌با سال گذشته، درآمد خود را به ۱/۲۸ میلیارد دلار رساند. در این دوره، فروش پردازنده‌های دسکتاپ پردازنده‌های موبایل را در سایه قرار داد؛ اما هر دو رشد مناسبی تجربه کردند. لیزا سو با اشاره به کاهش نسبی فروش پردازنده‌های گرافیکی، دلیل آن را کاهش فروش در پردازنده‌های گرافیکی مرکز داده بیان کرد. البته مدیرعامل AMD اعتقاد دارد روند فروش در فصل چهارم اصلاح خواهد شد.

AMD رایزن 9 3900X / AMD Ryzen 9 3900X

بخش دیگری از کسب‌وکار AMD به‌نام Enterprise, Embedded and Semi-Custom در دوره‌ی گذشته رشد چندان مناسبی نکرد. کاهش فروش ۲۷ درصدی و ثبت آمار ۵۲۵ میلیون دلاری برای این بخش گزارش شد. AMD در بخشی از گزارش به افزایش فروش سری سرور اپیک اشاره کرد؛ اما رکود کنونی بازار در وضعیت پیش‌بینی‌های فنی کنسول‌های بازی ایکس‌باکس و پلی‌استیشن، مصرف‌کنندگان را در حالت انتظار نگه داشته است. روند مذکور به‌نوعی سرعت رشد کل کسب‌وکار را کاهش داد. سو می‌گوید در یک سال آتی که کنسول‌ها به‌صورت رسمی به بازار عرضه شوند، شرکتش پیشرفت چشمگیری در بخش تراشه‌های نیمه‌اختصاصی پیش‌بینی می‌کند.

پاتریک مورهد، تحلیلگر ارشد Moor Insights، درباره‌ی آمار درآمدی AMD در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۹ می‌گوید:

AMD درآمد درخورتوجهی در فصل سوم سال ۲۰۱۹ ثبت کرد و رکورد درآمد را از سال ۲۰۰۵ و رکورد حاشیه‌ی سود را از سال ۲۰۱۲ به این سو شکست. می‌توان ادعا کرد AMD عملکرد پررونقی دارد.

AMD با تمرکز بسیار روی بازار پرچم‌داران و محصولات حرفه‌ای فعالیت می‌کند

شاید تقاضای مشتریان برای محصولات رده‌بالا و پرچم‌دار را بتوان کلید موفقیت این روزهای AMD دانست. سو می‌گوید در بخش مشتریان، بیشترین تقاضا برای پردازنده‌های رایزن ۷ و ۹ ارائه می‌شود. در بخش کسب‌وکار پردازنده‌ی اپیک نیز افزایش تقاضا برای محصولات پرچم‌دار با حاشیه‌ی سود چشمگیر را شاهد هستیم. پردازنده‌های ۴۸ و ۶۴ هسته‌ای تقاضای خرید زیادی دارند. حرکت به‌سمت تولید محصولات ۷ نانومتری نیز با سرعت مناسبی پیش می‌رود و خطوط تولید محصولات اصلی شرکت در حال تغییر به آن روش تولید هستند.

حرکت بعدی AMD در مسیر تولید نسل سوم پردازنده‌های تردریپر و Ryzen 3950X دیده می‌شود. اگرچه رویکرد شرکت در این بخش کمی کُند به‌نظر می‌رسد، به‌هرحال نشان‌دهنده‌ی تقاضای مشتریان برای محصولات حرفه‌ای‌تر است؛ تقاضایی که افزایش درآمد AMD را به‌همراه دارد. مشکلات تولیدی یکی از دلایل تأخیر در عرضه‌ی 3950X بوده‌اند؛ ولی لیزا سو در صحبت‌هایش به‌طور مستقیم و جزئی به آن‌ها اشاره‌ای نکرد. به‌هرحال اکنون مسئله‌ی کمبود تولید و عرضه‌ی پردازنده، بیشتر در کسب‌وکار اینتل دیده می‌شود، نه AMD.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات