اکسینوس 990 تراشه پرچمدار سامسونگ برای سال ۲۰۲۰ نخواهد بود

یک‌شنبه ۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۱
مطالعه 4 دقیقه
اخبار فاش‌شده نشان می‌دهند که اکسینوس ۹۹۰ تراشه‌ی پرچم‌دار ۲۰۲۰ سامسونگ به‌شمار نمی‌آید و بنابراین کره‌ای‌ها نمی‌خواهند از آن در گلکسی اس ۱۱ استفاده کنند.
تبلیغات

به‌طور معمول تا پیش از فرا رسیدن تاریخ رونمایی رسمی گوشی‌های هوشمند، جزئیات زیادی از مشخصات فنی آن‌ها از طریق رسانه‌های مختلف فاش می‌شود، اما تاکنون شاهد انتشار جزئیات زیادی درمورد پرچم‌دار بعدی سامسونگ که فعلا از آن با نام گلکسی اس ۱۱ (Galaxy S11) یاد می‌کنیم، نبوده‌ایم. بااین‌حال به‌نظر می‌رسد که افشای جزئیات مربوط به این گوشی کم‌کم آغاز می‌شود. 

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که کاربران درمورد گلکسی اس ۱۱ سامسونگ مطرح می‌کنند، تراشه‌ی استفاده‌شده در آن است. اگر پیگیر اخبار بوده باشید، می‌دانید که مدتی پیش بنچمارک منتسب به مدل جدید تراشه‌های رده‌بالای کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸۶۵ فاش شد تا به‌صورت غیررسمی تولید این تراشه را تأیید کند. در ضمن سامسونگ چند روز پیش با برگزاری کنفرانسی ویژه به‌صورت رسمی از تراشه‌ی جدیدش با نام اکسینوس ۹۹۰ (Exynos 990) پرده‌برداری کرد. 

سامسونگ گلکسی اس ۱۰ / Samsung Galaxy S10

با نگاهی به مشخصات فنی اکسینوس ۹۹۰ متوجه می‌شویم که این سیستم-روی-چیپ، تراشه‌ای قدرتمند به‌شمار می‌آید؛ مدل جدید اکسینوس از دوربین‌های مجهز به حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی و همچنین نمایشگر با نرخ نوسازی (رفرش ریت) ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. بنابراین منطقی بود که انتظار داشته باشیم، کره‌ای‌ها بخواهند از تراشه‌ی موردبحث به‌عنوان قلب تپنده‌ی پرچم‌دار بعدی‌شان یعنی گلکسی اس ۱۱ و حتی شاید گلکسی نوت ۱۱ استفاده کنند. اخیرا یکی از افشاگران حوزه‌ی فناوری در توییتر مدعی شده است که سامسونگ چنین قصدی ندارد و اکسینوس ۹۹۰ قرار نیست در گلکسی اس ۱۱ حضور داشته باشد.

در توییت موردبحث آمده است:

اطلاعات جدیدی فاش شده است و جزئیات بیشتر به‌زودی از راه می‌رسد؛ اکسینوس ۹۹۰، سیستم-روی-چیپ پرچم‌دار سامسونگ در سال ۲۰۲۰ به‌شمار نمی‌آید.

مکس وین‌بچ، یکی از افشاگران مشخصات مربوط به گوشی‌های هوشمند است که پیش‌تر توانسته بود به‌درستی، بهره‌‌مندی گلکسی نوت ۱۰ سامسونگ را از تراشه‌ی اکسینوس ۹۸۲۵ فاش کند. براساس ادعای جدید او، سامسونگ نمی‌خواهد در پرچم‌دار بعدی خانواده‌ی گلکسی S از تراشه‌ی اکسینوس ۹۹۰ استفاده کند. وین‌بچ می‌گوید که اکسینوس ۹۹۰، تراشه‌ی پرچم‌دار سامسونگ برای سال ۲۰۲۰ میلادی به‌شمار نمی‌آید. این یعنی احتمالا کره‌ای‌ها تراشه‌ی قدرتمندتری در دست ساخت دارند و می‌خواهند در آینده‌ای نزدیک از آن پرده‌برداری کنند. ادعای مطرح‌شده از سوی مکس وین‌بچ می‌تواند تاحدی منطقی باشد.

سامسونگ در اوایل سال جاری میلادی، تراشه‌ی اکسینوس ۹۸۲۰ را برای گوشی‌های گلکسی S10e، گلکسی S10 و گلکسی S10 پلاس معرفی کرد. احتمالا سامسونگ قصد دارد رویکردی مشابه سال پیش را برای امسال نیز اتخاذ کند و اوایل سال ۲۰۲۰ به‌صورت رسمی از جدیدترین تراشه‌اش که همان تراشه‌ی پرچم‌دار خانواده‌ی اکسینوس است، پرده‌برداری کند. احتمالا در همان زمان جزئیات بیشتری نیز درمورد مشخصات فنی گلکسی اس ۱۱ منتشر خواهد شد.

صفحه‌ی توییتر آیس یونیورس که سابقه‌ی درخشانی در زمینه‌ی افشای مشخصات گوشی‌‌ها دارد نیز به مباحث اخیر درمورد اکسینوس جدید ملحق شده است. این صفحه‌ی توییتر می‌گوید، اکسینوس ۹۹۰ به‌عنوان مدل جدید اکسینوس ۹۸۰، به روند نام‌گذاری تراشه‌های سامسونگ پای‌بند بوده است؛ اما نباید فراموش کنید که اکسینوس ۹۸۰ را باید یک سیستم-روی-چیپ میان‌رده به‌شمار آورد که بیشتر برای رقابت با تراشه‌ای نظیر کرین ۸۱۰ هواوی روانه‌ی بازار شده است. با درنظرگرفتن همین توضیح، آیس یونیورس احتمال می‌دهد که سامسونگ از اکسینوس ۹۹۰ در سری جدید گوشی‌‌های خانواده‌ی گلکسی A استفاده کند.

اکسینوس ۹۹۰ با اتکا به لیتوگرافی ۷ نانومتری تولید شده است و از فناوری 5G هم پشتیبانی می‌کند؛‌ بنابراین به‌طور کلی تراشه‌ی توانمندی به‌شمار می‌آید. ادعای مطرح‌شده از سوی مکس وین‌بچ نشان می‌دهد که سامسونگ قصد دارد پشتیبانی از فناوری 5G را به گوشی‌های میان‌رده هم بیاورد تا نقش مهمی در همه‌گیر‌تر شدن این فناوری داشته باشد. برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند که سامسونگ قصد دارد گلکسی اس ۱۱ را به تراشه‌ی معرفی‌نشده‌ی اکسینوس ۹۸۳۰ مجهز کند. البته در حال حاضر زود است که بخواهیم درمورد مشخصات فنی دقیق اس ۱۱ اظهارنظر کنیم.

اکسینوس

براساس آنچه تاکنون از رسانه‌های مختلف شنیده‌ایم، سامسونگ قصد دارد از دوربینی بسیار قدرتمند در گلکسی اس ۱۱ استفاده کند؛ درواقع پرچم‌دار بعدی سامسونگ تمرکز ویژه‌ای روی قابلیت‌های تصویربرداری خواهد داشت. شایعه‌ها می‌گویند که گلکسی اس ۱۱ قرار است به دوربینی با پشتیبانی از زوم اپتیکال ۵ برابری مجهز شود. در ضمن در اس ۱۱، سطح بیشتری از نمایشگر گوشی توانایی تشخیص اثر انگشت کاربر را خواهد داشت. افزون بر موارد یادشده، گفته می‌شود که سامسونگ در گلکسی اس ۱۱ از نمایشگر طویل‌تری استفاده کرده است.

دیدگاه شما کاربران زومیت دراین‌زمینه چیست؟

قیمت به‌روز، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان و آگاهانه‌ی انواع گوشی سامسونگ نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید؛ مقایسه‌ی مشخصات فنی انواع گوشی‌های سری S، J، M و A سامسونگ و گالری تصاویر رسمی این محصولات همگی در بخش محصولات در دسترس شما خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات