ناکامی پردازنده‌های سری 3000 رایزن در دستیابی به فرکانس بوست تعریف‌شده [همراه با جوابیه AMD]

شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
درحالی‌که ادعاهایی مبنی‌بر دست‌نیافتن پردازنده‌های سری رایزن ۳۰۰۰ به فرکانس بوست مطرح‌ شده، نظرسنجی دیگری این ادعاها را تأیید کرده است.
تبلیغات

روی‌هم‌رفته، این روزها AMD دوران خوشی را سپری می‌کند؛ به‌گونه‌ای که توانسته به‌لطف پردازنده‌های سری رایزن ۳۰۰۰ خود، پس از یک دهه، اینتل را در بازار پردازنده پشت‌سر بگذارد. بااین‌حال، نکته‌ی منفی این تراشه‌ها ناکامی در دستیابی به حداکثر فرکانسی است که AMD در تبلیغات خود وعده داده‌ بود؛ مشکلی که درحال‌حاضر با نظرسنجی‌ای که اخیرا منتشر‌ شده، در‌هم‌آمیخته و شدت گرفته است. در این نظرسنجی که سایت Der8auer، فعال درزمینه‌ی اورکلاک تراشه‌ها، انجام داده‌ است، پاسخ‌های بیش از ۲,۷۰۰ کاربر درباره‌ی جزئیات مربوط‌ به بازدهی پردازه‌های نسل‌ سوم رایزن، گردآوری شده‌ که نتایج درخورتوجهی را نشان می‌دهد.

نکته‌ی نگران‌کننده‌ی نظرسنجی مذکور مربوط‌ به اعداد و ارقام است؛ موضوعی که تنها ۵.۶ درصد از دارندگان پردازنده‌های رایزن 9 3900X توانسته‌اند به سرعت کلاک بوست این تراشه دست یابند. همان‌گونه‌ که در گزارش درگاه خبری Tomshardware آمده‌ است، درحالی‌که AMD پیش‌تر تأیید کرده‌ بود تنها یک هسته در هر پردازنده می‌توانند به بیشترین فرکانس تبلیغ‌شده دست یابد، نتایج خلاف این موضوع را نشان می‌دهند. درواقع، تعدادی از پردازنده‌های رایزن ۳۰۰۰ در هیچ‌کدام از هسته‌ها، به بیشترین سرعت پردازشی اشاره‌شده‌ی AMD دست نیافتند. البته، حداکثر سرعت آن دسته از تراشه‌هایی که موفق شدند به این نقطه دست یابند، ناپایدار و لحظه‌ای بود.

۴۰ درصد از کاربرانی که در این نظرسنجی شرکت کردند، پردازنده‌ی رایزن 7 3700X را خریده‌ بودند و ۲۶ درصد از آن‌ها نیز از تراشه‌ی 3900X استفاده می‌کردند و ۲۱ درصد نیز در کامپیوترهای شخصی خود پردازنده‌ی رایزن 5 3600 را به‌کار می‌بردند. همان‌گونه که مشاهده می‌کنید، این سه تراشه بیشترین استفاده را در میان شرکت‌کنندگان داشتند.

ryzen

با درنظر‌گرفتن آمار مربوط‌ به پردازنده‌ی رایزن 7 3700X که رایج‌ترین تراشه میان افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی بود، سایت Der8auer نتیجه‌‌گیری کرد تنها ۱۴.۷ درصد از تراشه‌های یادشده در فرکانس بوست ۴.۴ گیگاهرتزی کار می‌کنند که AMD قبلا ادعا کرده‌ بود. شایان‌ ذکر است فقط ۱.۸ درصد از آن‌ها به سرعت‌های بالاتری از فرکانس بوست دست یافتند. نتایج این معنی را می‌دهند که بیشتر شرکت‌کنندگان، یعنی ۸۵.۳ درصد، روی هیچ‌کدام از هسته‌ها به‌هیچ‌وجه به سرعت کلاک بوست نرسیدند.

همان‌گونه که پیش‌تر اشاره کردیم، تراشه‌های رایزن 9 3900X عملکرد بسیار بدتری داشتند و تنها ۵.۶ درصد از آن‌ها توانستند وعده‌ی فرکانس بوست ۴.۶ گیگاهرتزی را برآورده کنند یا فرکانس بیشتری از این میزان داشته‌ باشند. نتایج نظرسنجی در کاربرانی که از پردازنده‌ی رایزن 5 3600 استفاده می‌کردند، به ادعاهای AMD نزدیک‌تر بود. بیش از ۴۵.۲ درصد از پردازنده‌های این افراد به فرکانس بوست ۴.۲ گیگاهرتزی دست یافتند و تعداد اندکی از این تراشه‌ها نیز فرکانس بیشتری از حداکثر فرکانس پردازشی تجربه کردند. در این نظرسنجی، پردازنده‌های رایزن 5 3600 در بهترین حالت فرکانس ۴.۳ گیگاهرتزی داشتند.

به‌طور کلی، آماری که این نظرسنجی ارائه می‌دهد، نتایج ایده‌آلی برای AMD نیست و با توجه به آن، به‌راحتی می‌توان گفت تعداد زیادی از تراشه‌های نسل سوم رایزن موجود در بازار فرکانس بوستی ادعاشده‌ی AMD را نخواهند داشت. ممکن است بسیاری از کاربران فرکانسی نزدیک به فرکانس بوست را تجربه کنند؛ اما بر‌اساس مشاهدات وب‌سایت Der8auer، این میزان کافی نیست.

این وب‌سایت فرکانس‌های اشاره‌شده‌ی کاربران را نقاط اوج سرعت پردازشی می‌داند که پایداری لازم را ندارند. بنابراین، حتی اگر بیشترین فرکانس پردازنده‌ای به میزان ۰.۰۲۵ گیگاهرتز بیشتر از فرکانس بوست باشد، با احتساب ناپایداری آن، نمی‌توان گفت این تراشه به فرکانس بوستی ادعا‌شده‌ی AMD نزدیک شده‌ است. همچنین، می‌توان این‌گونه استدلال کرد که با توجه‌ به تبلیغات AMD درزمینه‌ی سرعت بوست این تراشه‌ها و انتظار کاربران با درنظرگرفتنِ اظهار‌ات رسمی این شرکت، صرف نزدیک‌بودن به فرکانس بوست، اصلا کافی نیست.

ryzen

سؤالی که پیش می‌آید این است‌ که امکان دارد در این نظرسنجی اشتباهاتی شده‌ باشد؟ وب‌سایت Der8auer جزئیات مربوط‌ به روش‌های سنجش اعتبار این نظرسنجی را با ارائه‌ی ویدئویی در صفحه‌ی یوتوب خود منتشر کرده‌ است که نشان می‌دهد این وب‌سایت تدابیر امنیتی لازم را برای نادیده‌گرفتن نتایج جعلی یا نتایج به‌‌دست‌آمده از سیستم‌هایی اندیشیده شده است که با نصب این پردازنده‌ها به هر دلیلی ناسازگاری دارند. یکی از این ناسازگاری‌ها می‌تواند براثر فعال‌بودن گزینه‌ی Precision Boost Overdrive رخ دهد. این گزینه مکانیزمی برای افزایش کارایی پردازنده و اورکلاک آن، به‌واسطه‌ی اعمال فشار بر سایر قطعات سیستم است که در برخی از تراشه‌های AMD تعبیه شده‌ است.

این وب‌سایت درادامه‌ی ویدئو‌یی که در کانال یوتوب خود گذاشته، اشاره می‌کند به‌ این دلیل از نسخه‌ی R15 نرم‌افزار آزمایش سرعت Cinebench در این نظرسنجی استفاده شده که AMD استفاده از این نرم‌افزار را قبلا توصیه کرده‌ بود. درادامه‌ی ویدئو، این وب‌سایت قبول می‌کند تمامی اِلِمان‌های لازم در این نظرسنجی مدنظر قرار نگرفته‌اند. واضح است نتایج این نظرسنجی از سیستم‌های مختلف و متنوعی به‌دست آمده و مشخص نیست این سیستم‌ها کدام نسخه از ویندوز ۱۰ را داشته‌اند؛ البته AMD معمولا میان نسخه‌های مختلف تفاوت قائل می‌شود.

این سایت در ویدئو خود می‌گوید اگر قرار باشد AMD بین نسخه‌های مختلف ویندوز ۱۰ تفاوتی قائل باشد، باید نسخه‌ی خاصی از این ویندوز را برای دستیابی به فرکانس بوست یادشده معرفی می‌کرد یا در‌صورتی‌که از نسخه‌های دیگرِ ویندوز ۱۰ یا ویندوزهای متفاوتی استفاده‌ می‌شود، اختلاف ایجاد‌شده در فرکانس بوست را برجسته می‌کرد.

احتمالا یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در این نظرسنجی که سایت Der8auer و AMD هر دو در‌باره‌اش اتفاق‌نظر دارند، این حقیقت است که بیشتر کاربران شرکت‌کننده در این نظرسنجی از خرید پردازنده‌ی ۳۰۰۰ رایزن ناراضی بودند و برای ابراز گلایه در این نظرسنجی حضور یافتند. به‌احتمال زیاد عامل ذکرشده، باعث تغییر نتایج به‌گونه‌ای شده است که فرکانس بوست پردازنده‌های جدید رایزن را کمتر از میزان واقعی نشان دهد. البته در‌مقابل، سایت Der8auer این دیدگاه را مطرح می‌کند که شاید طرفداران AMD از روی اشتیاق دیدگاه‌های مثبت خود را در نتایج اعمال کرده‌ باشند. البته حقیقت این است که در نطرسنجی مذکور، کاربران ناراضی بیشتر از طرفداران AMD تمایل به ابراز نظر داشته‌اند؛ اما چنین عاملی به‌تنهایی نمی‌تواند نتایج را آن‌گونه که پیش‌تر دیدیم، به‌صورت گسترده تغییر دهد.

ryzen

AMD سوم سپتامبر، دربرابر ادعاهای مطرح‌شده درباره‌ی تفاوت در فرکانس بوست واقعی و تبلیغ‌شده واکنش نشان داد و بیانیه‌ای صادر کرد. همان‌گونه که در بیانیه آمده‌ است، AMD با بررسی نقصی که پیش‌تر اشاره‌ و به کاهش فرکانس بوست پردازنده‌های رایزن ۳۰۰۰ این شرکت منجر شده‌ بود، قرار است به‌روز‌رسانی بایوس جدیدی برای شرکای این شرکت درزمینه‌ی تولید مادربرد منتشر کند که مشکل یادشده را حل خواهد کرد. این به‌روز‌رسانی دهم سپتامبر منتشر خواهد شد. از‌آنجاکه تولیدکنندگان مادربورد باید بایوس‌های ویژه‌ی مادربرد خود را داشته‌ باشند، به‌احتمال‌ زیاد در تاریخ معین‌، بایوس جدید دردسترس کاربران نهایی و مشتریان نخواهد‌ بود. خوشبختانه این به‌روز‌رسانی فقط برای مادربردهای جدید X570 نیست و برای تمامی مادربوردهایی منتشر خواهد شد که قابلیت پشتیبانی از پردازنده‌های سری ۳۰۰۰ رایزن را دارند. به‌لطف این به‌روز‌رسانی، کاربرانی که پردازنده‌های جدید AMD را خریده‌اند یا قصد خرید آن را دارند، فرکانس بوستی که این شرکت پیش‌تر وعده داده‌ بود، در دنیای واقعی تجربه خواهند کرد. متن بیانیه را درادامه مشاهده می‌کنید:

AMD از جوّ شدیدی که پردازنده‌های نسل سوم رایزن در میان علاقه‌مندان به کامپیوتر و جامعه‌ی گیمینگ ایجاد کرده، بسیار خرسند است. ما از نزدیک بازخورد جامعه را درباره‌ی محصولاتمان رصد می‌کنیم و متوجه هستیم که برخی از کاربران پردازنده‌های نسل سوم رایزن، سرعت کلاک بوست را کمتر از میزان موردانتظار گزارش داده‌اند. درحالی‌که فرکانس بوست پردازنده‌ها به بسیاری از متغیرها، ازجمله بار کاری پردازنده و نحوه‌ی طراحی سیستم و سیستم‌ خنک‌کننده بستگی دارد، بازخورد مشتریانمان را بررسی و مشکلی در فرم‌ویرمان شناسایی کرده‌ایم که در برخی شرایط فرکانس بوست را کاهش می‌داد. ما در‌ حال آماده‌کردن به‌روز‌رسانی بایوس برای شرکای تولیدکننده‌ی مادربرد خود هستیم که مشکل پیش‌آمده را حل خواهد کرد و شامل بهینه‌سازی‌های برای افزایش عملکرد بوست نیز خواهد‌ بود. دهم سپتامبر به‌روز‌رسانی را ارائه خواهیم کرد که قابلیت‌های بایوس را افزایش خواهد داد.

در جدول زیر، مشخصات مربوط‌به پردازنده‌های ذکر‌شده و دیگر پردازنده‌های سری رایزن ۳۰۰۰ را مشاهده می‌کنید:

نام پردازنده

بیشترین تعداد هسته‌ها و رشته‌ها

بیشترین توان طراحی حرارتی TDP

فرکانس پایه

فرکانس بوست

تعداد مسیر PCIe 4.00 در پردازنده و PCH

حافظه‌ی کش

قیمت

رایزن 5 3500

۶/۶

۶۵ وات

۳.۶ گیگاهرتز

۴.۱ گیگاهرتز

۴۰

۳۵ مگابایت

   ۱۴۹ دلار(؟)

رایزن 5 3600

۶/۱۲

۶۵ وات

۳.۶ گیگاهرتز

۴.۲ گیگاهرتز

۴۰

۳۵ مگابایت

   ۱۹۹ دلار

رایزن 5 3600X

۶/۱۲

۹۵ وات

۳.۸ گیگاهرتز

۴.۴ گیگاهرتز

۴۰

۳۵ مگابایت

   ۲۴۹ دلار

ر

ایزن 7 3700

۸/۱۶

۶۵ وات

مشخص نیست

مشخص نیست

۴۰

۳۶ مگابایت

   ۲۷۹ دلار(؟)

رایزن 7 3700X

۸/۱۶

۶۵ وات

۳.۶ گیگاهرتز

۴.۴ گیگاهرتز

۴۰

۳۶ مگابایت

   ۳۲۹ دلار

رایزن 7 3800X

۸/۱۶

۱۰۵ وات

۳.۹ گیگاهرتز

۴.۵ گیگاهرتز

۴۰

۳۶ مگابایت

۳۹۹ دلار

رایزن 9 3900

۱۲/۲۴

۶۵ وات

۴.۱ گیگاهرتز

۴.۳ گیگاهرتز

۴۰

۷۰ مگابایت

۴۹۹ دلار(؟)

رایزن 9 3900X

۱۲/۲۴

۱۰۵ وات

۳.۸ گیگاهرتز

۴.۶ گیگاهرتز

۴۰

۷۰ مگابایت

۴۹۹ دلار

رایزن9 3950X

۱۶/۳۲

۱۰۵ وات

۳.۵ گیگاهرتز

۴.۷ گیگاهرتز

۴۰

۷۲ مگابایت

۷۴۹ دلار

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات