کوالکام تراشه ۷ نانومتری با پشتیبانی از شبکه 5G عرضه می‌کند

پنج‌شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
کوالکام در تلاش است تراشه‌ی اسنپدراگون با طراحی لیتوگرافی ۷ نانومتری و قابلیت اتصال به شبکه‌ی 5G را قبل از پایان سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه کند.
تبلیغات

کوالکام در حال توسعه‌ی نسل بعدی مودم‌های 5G است و قصد دارد تراشه‌ی اسنپدراگون با طراحی لیتوگرافی ۷ نانومتری را برای گوشی‌های هوشمند با قابلیت اتصال به شبکه‌ی 5G به بازار عرضه کند.

براساس اعلام جدید، کوالکام در حال توسعه‌ی سیستم روی تراشه‌ی جدیدی است که با فرآیند سریع‌تر و کارآمدتر طراحی لیتوگرافی ۷ نانومتری تولید می‌شود. اگر بخواهید اطلاعات دقیق‌تری از مشخصات فنی این تراشه‌ی جدید در اختیار داشته باشید، باید تا سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۸ منتظر بمانید. مهرماه سال ۱۳۹۶، کوالکام اولین تراشه 5G را با نام X50 در یک گوشی هوشمند رونمایی کرد. البته گوشی هوشمندی که کوالکام، تراشه‌ی 5G‌ را روی آن تست کرد، فروشی نبود. بلکه تنها برای نمایش دادن توانمندی کوالکام در تولید تراشه‌ی 5G استفاده شده بود. در آن زمان مطرح شد که اولین تراشه‌ی 5G‌ کوالکام سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه خواهد شد. خبرهای جدید نیز، ابتدای سال ۲۰۱۹ را نزدیک‌ترین زمان ممکن برای معرفی تراشه‌ی جدید مطرح کرده‌اند. ابتدای سال ۲۰۱۹، با تاریخ عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند پرچمدار اندرویدی مقارن می‌شود.

5G

البته تاریخ‌های مطرح‌شده، ممکن است تغییر کنند. پیشتر گفته شده بود که Qualcomm طراحی و تولید تراشه‌ی 5G‌ را تسریع کرده و به‌همین دلیل ممکن است اواخر سال ۲۰۱۸ شاهد رونمایی تراشه‌‌ی جدید 5G با طراحی لیتوگرافی 7 نانومتری باشیم که احتمال آن می‌رود در گوشی‌های آیفون جدید، به‌کار برده شود.

یکی از موضوعات مهم در مورد تراشه‌ی نسل جدید 5G کوالکام، شرکت سازنده‌ی تراشه است. پیشتر گفته شده بود که کوالکام با سامسونگ وارد مذاکره شده است تا تولید تراشه‌ی جدید را به کره‌ای واگذار کند. در آن زمان مطرح شد که سامسونگ و کوالکام برای ساخت تراشه‌ی 5G هفت نانومتری همکاری می‌کنند. ولی به‌نظر می‌رسد کوالکام مجددا تغییر استراتژی داده است و تولید نسل جدید تراشه‌های خود را به شرکت TSMC‌ واگذار خواهد کرد. شرکت TSMC، ساخت تراشه‌‌های 7 نانومتری را ماه‌ها زودتر از سامسونگ آغاز کرده است و می‌تواند مودم 5G را نیز تولید کند. اگر کوالکام بخواهد تراشه‌ی جدید خود را زودتر به بازار عرضه کند، باید جلوی هرگونه تاخیری را بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات