برنامه‌ی اینتل برای عرضه‌ی نسل نهم پردازنده هایش در سال ۲۰۱۸ لو رفت

جمعه ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس اسلایدهایی که یک منبع چینی منتشر کرده است اینتل قرار است تا پایان سال از چند تراشه‌ی جدید و بهینه شده رونمایی کند.
تبلیغات

وبسایت چینی XFastest چند اسلاید منتسب به اینتل را به عنوان نقشه‌ی راه این شرکت منتشر کرده است که ادامه‌ی برنامه‌های اینتل برای عرضه‌ی پردازنده‌های سال ۲۰۱۸ و تا حدودی ۲۰۱۹ را نشان می‌دهد. هرچند اسلایدهای ذکر شده می‌توانند جعلی باشند، اما با شایعات اخیر در مورد پردازنده‌های نسل نهم اینتل که قرار است در چند ماه آینده عرضه شوند کاملا مطابقت و همخوانی دارند. نقشه‌ی راه منتشرشده نشان می‌دهد که Core i7-9900K ،Core i7-9700K ،Core i7-9600K و Core i5-9400 در در سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری عرضه خواهند شد.

می‌توان گفت این تراشه‌ها از لحاظ طراحی بیشتر از اینکه نسل نهم واقعی که Ice Lake نام دارد باشند، شبیه به نسخه‌های بهینه شده‌ی تراشه‌های نسل هشتم اینتل برای دسکتاپ با نام Coffee Lake-S هستند. البته این موضوع در مورد اینتل تازگی ندارد و این شرکت نسل هشتم را نیز بر اساس طراحی نسل هفتم تولید کرد و البته به جای دسکتاپ در لپ‌تاپ‌های سبک و باریک به کار بست.

پردازنده‌ی Core i9-9900K احتمالا به هشت هسته با فرکانس پردازشی پایه‌ی ۳.۶ گیگاهرتز و ۱۶ ریسمان مجهز خواهد بود. سرعت پردازش این مدل در حالت شتاب‌یافته تا ۵ گیگاهرتز افزایش می‌یابد. همزمان، مدل Core i7-9700K دارای هشت هسته و فناوری فراریسمانی خواهد بود. سرعت پردازش پایه‌ی این تراشه ۳.۶ گیگاهرتز خواهد بود که در حالت شتاب‌یافته تا ۴.۹ گیگاهرتز افزایش می‌یابد.

تراشه‌ی دسکتاپ اینتل

در سوی دیگر پردازنده‌ی Core i5-9600K احتمالا شش هسته‌ای و فاقد فراریسمانی خواهد بود و سرعت پردازش پایه‌ی ۳.۷ گیگاهرتزی و شتاب‌یافته‌ی ۴.۸ گیگاهرتزی خواهد داشت. Core i9-9400 نیز شش هسته‌‌ای و فاقد فراریسمانی است. فرکانس پردازشی پایه‌ی این تراشه ۲.۹ گیگاهرتز است که در حالت توربو به ۴.۱ گیگاهرتز افزایش می‌یابد.

همان‌طور که احتمالا در جریان هستید، پسوند K به این معنی است که تراشه آنلاک بوده و امکان اورکلاک سرعت آن وجود دارد. مدل‌های Core i9-9900K، i7-9700K و i5-9600K به ۹۵ وات برق و  مدل لاک‌شده‌ی i5-9400 تنها به ۶۵ وات برق نیاز خواهند داشت.

در خصوص سه‌ماهه‌ی اول و دوم سال ۲۰۱۹ فعلا برنامه‌ی مشخصی وجود ندارد و تنها تراشه‌هایی بی نام و نشان که احتمالا مبتنی بر نسل هشتم کافی لیک اس ریفرش خواهند بود در نقشه‌ی راه دیده می‌شوند. بر اساس اسلایدهای یادشده، اینتل احتمالا یک تراشه‌ی Core i9 و Core i7 دیگر، دو تراشه‌ی Core i5 و چهار پردازنده‌ی Core i3 را عرضه خواهد کرد.

با اینکه اینتل در گزارش مالی اخیر خود آمار متزلزلی از خود به جای گذاشت، مدیران این شرکت کاملا از تراشه‌های ۱۴ نانومتری خود رضایت دارند و در نقشه‌ی راه خود تا اواسط ۲۰۱۹ آن‌ها را جای داده‌اند. پردازنده‌های نسل هفتم اینتل موسوم به کبی لیک که در سال ۲۰۱۶ معرفی شدند مبتنی بر لیتوگرافی +14nm بودند؛ در حالی که تراشه‌های فعلی از فرآیند ساخت ++14nm بهره می‌برند. انتظار می‌رود تراشه‌های این شرکت در سال ۲۰۱۹ از بازنگری سوم یعنی +++14nm بهره‌مند شوند. گفته می‌شود تراشه‌های اینتل با فرآیند ساخت ۱۰ نانومتری تا پایان سال ۲۰۱۹ به تولید انبوه نخواهند رسید.

اینتل برای رقابت با AMD که تراشه‌های هشت هسته‌ای خود را در سال ۲۰۱۷ معرفی کرد، نیاز مبرم به عرضه‌ی پردازنده‌ی هشت هسته‌ای دارد. تنها تراشه‌ی هشت هسته‌ای اینتل که سال گذشته معرفی شد Core i7-7820X بود که هشت هسته و ۱۶ ریسمان را در خود جای داده بود و دارای فرکانس پایه‌ی ۳.۶ گیگاهرتر و فرکانس شتاب‌یافته‌ی ۴.۳ گیگاهرتز بود که در حال حاضر با قیمت ۴۰۰ دلار به فروش می‌رسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات