هر آنچه باید درباره پردازنده ۲۸ هسته‌ای ۵ گیگاهرتزی اینتل بدانید

شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
اینتل در جریان نطق اصلی خود در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۸، به مناسبت چهلمین سالگرد تولید پردازنده‌های X86، از دو پردازنده جدید رونمایی کرد.
تبلیغات

شرکت اینتل امسال نیز در نمایشگاه کامپیوتکس حضور یافت؛ اما دو غافلگیری بزرگ هم برای کاربران داشت. این شرکت در جریان نطق اصلی خود در کامپیوتکس ۲۰۱۸، به مناسبت چهلمین سالگرد تولید پردازنده‌های X86، از دو پردازنده جدید رونمایی کرد. یکی از آن‌ها با نام Core i7-8086K شناخته می‌شود که یک پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای با فرکانس پردازشی ۵ گیگاهرتز است. در کنار این پردازنده، اینتل از یک پردازنده‌ی جدید ۲۸ هسته‌ای با فرکانس پردازشی ۵ گیگاهرتز نیز رونمایی کرد که طرفداران را شگفت‌زده کرد.

اینتل خیلی سطحی این پردازنده را رونمایی کرد و اطلاعات چندانی در اختیار طرفداران قرار نداد. گرگوری براینت، معاون ارشد اینتل و مدیر کلاینت کامپیوتینگ گروپ، فقط اعلام کرد که این پردازنده‌ی جدید در سه‌ماهه آخر سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه می‌شود.

کاربران می‌خواهند بدانند آیا این پردازنده اورکلاک شده است؟ از چه سیستم خنک‌کننده‌ای برای آن استفاده شده است؟ کدام پلتفرم آن را اجرا کرده است؟ کدام مادربرد از آن پشتیبانی کرده است؟ آیا از معماری خاصی در ساخت آن استفاده شده است؟ گره پردازشی آن چگونه است؟ مصرف برق آن چقدر است؟ برای آن‌که به این پرسش‌ها پاسخ داده شود، یکی از مقامات اینتل به‌صورت خصوصی توضیحاتی ارائه کرده است که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

آیا پردازنده اورکلاک شده است؟

نماینده‌ی اینتل تأیید کرده که این پردازنده اورکلاک شده است. او می‌گوید روی صحنه نیز به موضوع اورکلاک بودن پردازنده اشاره شده است؛ اما با وجود این، حضار تأیید کرده‌اند که گرگوری براینت چنین چیزی روی صحنه اعلام نکرده است. نکته‌ی عجیب این است که اینتل خیلی سریع این پردازنده را معرفی کرد و تلاش می‌کرد از آن عبور کند.

intel

کاربران می‌گویند امیدوار بوده‌اند که گرگوری براینت مدت‌زمان بیشتری به این پردازنده اختصاص می‌داد و توضیحات کاملی ارائه می‌کرد تا آن‌چه مورد نیاز است برای کاربران روشن شود؛ اما متأسفانه این‌چنین نشد. حتی عکاسان به زحمت توانستند تصاویری از اسلایدها ثبت کنند. تا به این‌جا پی بردیم که پردازنده ۲۸ هسته‌ای اینتل، اورکلاک شده است.

از چه سیستم خنک‌کننده‌ای استفاده شده است؟

نماینده‌ی اینتل تأیید کرد که سیستم خنک‌کننده‌ی مورد استفاده برای این پردازنده، چیلِر آب خنک است که حرارت را بر اساس حالت جذبی می‌زداید. اینتل روز پس از کنفرانس، این سیستم خنک‌کننده را به نمایش گذاشت؛ اما گویا به دلیل یک‌ سری محدودیت‌ها، امکان نشان دادن سیستم خنک‌کننده در نطق اصلی کنفرانس وجود نداشت. اینتل در سال‌های گذشته سیستم خنک‌کننده را به همراه معرفی پردازنده، به حضار نشان می‌داد؛ اما امسال این‌چنین نشد.

intel

پیش از آن‌که کنفرانس برگزار شود، ذکر شده بود که این یک کنفرانس کاملاً فنی و تخصصی است؛ بنابراین باید توضیحات نیز به‌طور کامل ارائه می‌شدند؛ اما بنابر دلایلی نامعلوم، حضار شاهد یک کنفرانس تخصصی نبودند.

روی کدام پلتفرم اجرا شد؟

اینتل مستقیماً به این پرسش، پاسخ نداد؛ اما با توجه به چیزی که به نمایش گذاشته بود، حضار به‌سادگی می‌توانستند بفهمند که این پردازنده روی سوکت سرور LGA 3647 قرار گرفته است. هنوز مشخص نیست چرا این مجموعه به‌عنوان یک سیستم ورک‌استیشن قدرتمند معرفی شد. اینتل اعلام کرد که فقط درصد خاصی از بازار، مشتری این پردازنده خواهند بود که چندان بی‌دلیل نیست.

intel

اینتل به‌خوبی می‌داند که تنها درصد خاصی از مشتریان حاضر هستند برای تجربه‌ی بهترین عملکرد، هر مبلغی پرداخت کنند؛ بنابراین بر کسی پوشیده نیست که این پردازنده نیز برای آن دسته‌ی خاص از مشتریان است. شاید به همین دلیل است که اینتل مانور زیادی روی این پردازنده نداد.

کدام مادربرد از آن پشتیبانی می‌کند؟

در جریان نطق اصلی کنفرانس، اینتل اعلام کرد که با دو شرکت ایسوس و گیگابایت به‌صورت مشترک وارد مذاکره شده است تا آن‌ها محصولی تولید کنند که بتواند از این پردازنده‌ی ۲۸ هسته‌ای پشتیبانی کند؛ اما اعلام نکرد که در جریان کنفرانس پردازنده ۵ گیگاهرتزی روی کدام مادربرد قرار گرفته است. با توجه به پرس‌وجوهای انجام‌شده از دو شرکت ایسوس و گیگابایت، مشخص شد که مادربردهای گیگابایت به نقطه‌ی پشتیبانی از فرکانس ۵ گیگاهرتز رسیده‌اند و گیگابایت این موضوع را تأیید کرد؛ اما گفت اینتل قصد ندارد از شرکتی که توانسته است این مادربرد را تولید کند، مستقیماً نام ببرد؛ زیرا هنوز خود گیگابایت نیز رسماً این خبر را به کاربران اعلام نکرده است.

در آن سوی ماجرا، ایسوس قرار دارد که هنوز هیچ توضیحی در مورد مادربردهای جدید خود ارائه نداده است. اینتل پس از معرفی پردازنده، آن را از روی این مادربرد برداشت؛ اما پیش از آن‌که این کار را انجام دهد، ویدیوهایی از بنچمارک پردازنده روی اینترنت منتشر شد.

از کدام معماری استفاده می‌کند؟ در مورد گره پردازش چطور؟

تنها چیزی که نماینده‌ی اینتل تأیید کرده این است که پردازنده ۲۸ هسته‌ای جدید بر پایه یکی از گره‌های ۱۴ نانومتری ساخته شده. بسیاری از افراد گمان می‌کردند که این گره ۱۰ نانومتری است؛ اما حالا مشخص شده که این‌گونه نیست و گره پردازش آن ۱۴ نانومتری است. اینتل هنوز اطلاعات بیشتری ارائه نکرده است؛ اما به نظر می‌رسد به‌زودی گره ۱۰ نانومتری نیز مورد استفاده قرار بگیرد. نکته جالب این است که این پردازنده‌ی جدید همچون پردازنده‌های ۲۸ هسته‌ای زئون پلاتینیوم ۸۱۷۶ و زئون پلاتینیوم ۸۱۸۰، از سری Skylake-X است و بر پایه‌ی پلتفرم جدید Cascade Lake نیست. اینتل قول داده که تا اواخر سال جاری، پردازنده‌هایی بر پایه Cascade Lake-X‌ معرفی کند.

intel

شرکای تجاری تولیدکننده‌ی مادربرد، می‌گویند برنامه HEDT (رایانه‌های بالارده) شرکت اینتل و محصولاتی که در سایه‌ی آن تولید می‌شوند، ممکن است یک تجارت مکارانه باشد. این شرکا می‌گویند در حال حاضر ترجیح می‌دهند به‌جای آن‌که روی نسخه به‌روزشده‌ی مادربرد X299 تمرکز کنند همچنان روی نسخه‌ی فعلی مادربردهای سری X299 خود کار کنند تا این‌که ایتل برنامه‌های خود را در مورد HEDT اعلام کند.

مصرف برق پردازنده چقدر است؟

این هم یکی از مواردی است که اینتل اطلاعات چندانی در مورد آن به کاربران نداده است. حالا که مشخص شده فرکانس ۵ گیگاهرتزی این پردازنده حاصل اورکلاک است، می‌توان نتیجه گرفت خود پردازنده با کلاک به‌مراتب کم‌تری کار می‌کند و این یعنی توان طراحی حرارتی (TDP)، برای پردازنده کم‌تر از چیزی است که انتظار می‌رفت. به‌عنوان مثال، پردازنده‌ی زئون پلاتینیوم ۸۱۸۰ فرکانس پایه ۲.۵ گیگاهرتزی دارد و در حالت توربو این فرکانس برای توان طراحی حرارتی ۲۰۵ وات به ۳.۸ گیگاهرتز می‌رسد. ما می‌دانیم سوکت LGA 3647 طبق آن‌چه اینتل اعلام کرده است، می‌تواند از توان طراحی حرارتی ۲۶۵ وات نیز پشتیبانی کند؛ بنابراین فرکانس پردازنده‌ی ۲۸ هسته‌ای جدید اینتل، در بهترین حالت بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ مگاهرتز بیشتر از حالت توربوی پلاتینیوم است.

توان طراحی حرارتی این پردازنده احتمالاً ۲۶۵ وات است

اینتل پیش‌تر دمای مربوط به بدنه و سنسورهای دیجیتال پردازنده ۸۱۸۰ را برای توان طراحی حرارتی ۲۰۵ واتی اعلام کرده بود که به نظر می‌رسید کمی بالاتر از استانداردهای حال حاضر برای چیپ‌های سازمانی است. این اطلاعات نشان می‌دهند که توان طراحی حرارتی پردازنده‌ی ۲۸ هسته‌ای جدید اینتل به احتمال بسیار زیاد ۲۶۵ وات خواهد بود که بسیار زیاد است (اما همچنان از انتظارات پایین‌تر است) و نشان می‌دهد پردازنده بسیار گران‌قیمت خواهد بود.

Intel 28-core Processor

کاربرانی که در اورکلاک کردن پردازنده تخصص دارند و در کنفرانس اینتل حضور داشتند، به‌خوبی می‌دانند که برق مصرفی پردازنده‌ی جدید چقدر خواهد بود. پیش‌تر، پردازنده‌ی ۱۸ هسته‌ای Core i9-7980 با فرکانس پردازشی ۴.۹ گیگاهرتز در حالت اورکلاک، به منبع تغذیه ۱۰۰۰ واتی نیاز داشت. با انجام یک محاسبه‌ی ساده می‌توان فهمید که برق مصرفی این پردازنده‌ی ۲۸ هسته‌ای با فرکانس ۵ گیگاهرتز به‌مراتب بیشتر است. سیستمی که در جریان کنفرانس مورد استفاده قرار گرفت، منبع تغذیه ۱۶۰۰ واتی و گرافیک کم‌مصرف داشت.

اینتل چه کاری باید انجام دهد؟

اینتل امسال یکی از نامفهوم‌ترین کنفرانس‌های خود را برگزار کرد؛ به گونه‌ای که بسیاری از اطلاعات مهم مربوط به این پردازنده‌ی ۲۸ هسته‌ای، در اختیار کاربران قرار نگرفت. همچنین هیچ اطلاعاتی در مورد سیستم‌هایی که این پردازنده روی آن‌ها قرار گرفته بود نیز ارائه نشد و همین موضوع باعث شد گمانه‌زنی‌های بسیار زیادی میان کاربران به‌ وجود آید. داخل سیستم‌ها نشان داده نشد و دستگاه‌های خنک‌کننده‌ نیز مخفی ماندند. اینتل روی صحنه از فرکانس ۵ گیگاهرتزی صحبت کرد ولی هیچ‌گاه نگفت که این فرکانس حاصل اورکلاک است. این نکته‌ی مهمی است و اگر کاربر آن را متوجه نشود دچار اشتباه می‌شود. نماینده‌ی اینتل می‌گوید خیلی خوب توضیح داده نشد؛ اما واقعیت این است که اصلاً توضیح داده نشد.

بهترین کاری که اینتل باید انجام دهد این است که به‌صورت جداگانه تمام داستان مربوط به این پردازنده را تعریف کند و آن‌چیزی که همگان باید بدانند نشان دهد. اجازه بدهد پژوهشگران و بررسی‌کنندگان به سیستم‌ها دسترسی یابند تا اطلاعات خود را کامل کنند. معرفی یک پردازنده‌ی ۲۸ هسته‌ای ۵ گیگاهرتزی یکی از مهم‌ترین اتفاقات در علم مهندسی طراحی پردازنده است و باید بیش از این مورد توجه قرار گیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات