سامسونگ از پردازنده اکسینوس 9810 رونمایی کرد

جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
سامسونگ به‌صورت رسمی از تراشه پرچم‌دار اکسینوس ۹۸۱۰ رونمایی کرده است که از مودمی با سرعت ۱.۲ گیگابیت بر ثانیه بهره می‌گیرد.
تبلیغات

سامسونگ از سیستم‌ روی‌ چیپ (SOC) جدید اکسینوس ۹۸۱۰ به‌صورت رسمی رونمایی کرد. تراشه‌ی جدید کره‌ای‌ها، از نسل سوم هسته‏‌های پردازشی اختصاصی سامسونگ استفاده می‌کند. در رابطه با هسته‏‌های پردازشی M3 سامسونگ که در چیپ‏‌ست جدید اکسینوس به‌ کار گرفته شده است، اطلاعات چندانی وجود ندارد.

بر اساس اعلام رسمی سامسونگ، واحد پردازش گرافیکی (GPU) نیز در چیپ‏ست جدید اکسینوس ۹۸۱۰ ارتقاء پیدا کرده است؛ با وجود عدم ارائه جزئیات بیشتر، احتمال می‌رود واحد پردازش گرافیکی Mali-G72 برای تراشه‌‏ی اکسینوس ۹۸۱۰ سامسونگ استفاده شود. نسل قبل پرچم‌دار پردازنده‌های سامسونگ، یعنی اکسینوس ۸۸۹۵ که در گوشی‌های گلکسی اس ۸، گلکسی اس ۸ پلاس و گلکسی نوت ۸ به کار گرفته شده است؛ از واحد پردازش گرافیکی Mali-G71 بهره می‌گیرد.

اکسینوس 9810

سامسونگ مدعی شده است که چیپ‌ست پرچم‌دار جدید این شرکت بر مبنای نسل دوم لیتوگرافی ۱۰ نانومتری ساخته می‌شود؛ به همین جهت، سیستم روی چیپ جدید سامسونگ بر پایه معماری ۷ نانومتری طراحی نشده است. اکسینوس ۹۸۱۰ از مودم LTE سامسونگ با سرعت ۱.۲ گیگابیت بر ثانیه بهره می‌گیرد. مودم جدید LTE Cat.18 سامسونگ با فناوری 6CA، می‌تواند یک فیلم فول اچ‌دی را در طی ۱۰ ثانیه دانلود کند.

وب‌سایت فون‌آرنا در توضیحات مربوط به چیپ‌ست جدید اکسینوس ۹۸۱۰، اعلام کرده است که احتمالاً گوشی‌های گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس به این تراشه مجهز می‌شوند. باید اشاره کرد که مانند سال گذشته، احتمالاً پرچم‌داران جدید سامسونگ در دو مدل راهی بازار خواهند شد؛ یک مدل به چیپ‌ست اسنپدراگون ۸۴۵ کوالکام و مدل‌ دیگر برای عرضه‌ی جهانی، با تراشه اکسینوس ۹۸۱۰. مدل‌های مجهز به تراشه اسنپدراگون ۸۴۵ کوالکام از گوشی‌های پرچمدار گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس سامسونگ، احتمالاً طبق روند پیشین تنها در ایالات متحده عرضه خواهند شد.

اکسینوس 9810

البته بد نیست اشاره کنیم که در شایعات گذشته به عرضه اکسینوس ۹۸۱۰ با لیتوگرافی ۸ نانومتری اشاره شده بود؛ اما به‌‍ نظر می‌رسد که این موضوع صحت ندارد. با توجه به اینکه تولید گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس به احتمال زیاد در ماه آینده آغاز خواهد شد و سامسونگ ممکن است پرچم‌داران جدید خود را زودتر از انتظار عرضه کند؛ بعید نیست چیپ‌ست اکسینوس ۹۸۱۰ با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری قدرت پردازشی آن‌ را تأمین کند. به همین جهت، نباید انتظار داشته باشید مدل دیگری از تراشه اکسینوس ۹۸۱۰ توسط سامسونگ معرفی شود.

در ایالات متحده که سامسونگ گوشی‌های پرچم‌دار ۲۰۱۸ خود را با چیپ‏ست اسنپدراگون ۸۴۵ کوالکام عرضه می‌کند، انتظار داریم سیستم روی چیپ‌ (SoC) مورد استفاده در آن‌ها، بر مبنای لیتوگرافی ۷ نانومتری توسعه بیابد. البته باید اشاره کرد که تشخیص تفاوت میان معماری تراشه اکسینوس ۹۸۱۰ و اسنپدراگون ۸۴۵ برای کاربران چندان ساده نخواهد بود؛ با این وجود، باید دید تراشه پرچم‌دار جدید سامسونگ چه عمکلردی در آزمون‌های مختلف از خود به جای خواهد گذاشت.

اکسینوس 9810

سامسونگ به همراه تراشه‌ی اکسینوس ۹۸۱۰، سنسور Isocell Slim 2X27 را به نمایش گذاشته شده است که در ماه اکتبر معرفی شد. سنسور دوربین جدید سامسونگ، یک حسگر ۲۴ مگاپیکسلی است که پیکسل‌هایی به اندازه ۰.۹ میکرومتر به همراه دارد و با ترکیب پیکسل‌های مختلف، عملکرد قابل‌ قبولی در شرایط نوری نامناسب خواهد داشت.

کره‌ای‌ها همچنین حافظه‌ی رم ۱۶ گیگابایتی جدیدی از نوع GDDR6 معرفی کرده‌اند که دو برابر حافظه بیشتری نسبت به چیپ‌های حافظه قدیمی‌تر ارائه می‌دهد و با ولتاژ کم‌تری کار می‌کند. همچنین، حافظه‌ی SSD جدید سامسونگ با رابط NVMe و ۸ ترابایت حافظه معرفی شده است که می‌تواند نیم پتابایت داده‌ را در طی یک ثانیه انتقال دهد. واضح است که این حافظه SSD برای استفاده در دیتاسنتر کاربرد خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات