اطلاعات جدیدی از پردازنده‌ های تردریپر لو رفت

جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
پردازنده‌های تردریپر AMD به یکی از مباحث داغ در صنعت ساخت پردازنده‌ها تبدیل شده‌اند. این پردازنده‌ها از ماژول‌های چند تراشه‌ای برای بهبود کارایی استفاده می‌کنند.
تبلیغات

پردازنده‌های تردریپر و EPYC شرکت ای‌ام‌دی به یکی از تاپیک‌های داغ اصحاب رسانه‌ها تبدیل شده‌اند. این پردازنده‌ها از ماژول‌های چند تراشه‌ای استفاده می‌کنند که موافقان و مخالفان زیادی دارد. این ماژول‌های چند تراشه‌ای از دو تراشه‌ی هشت هسته‌ای با معماری ذن تشکیل شده و توسط «Infinity Fabric» به هم متصل شده‌اند. برای رسیدن به معماری حافظه‌ی چهار کاناله، تردریپر کنترلر حافظه‌ی دو کاناله‌ی موجود در هر تراشه را روی اینفینیتی فابریک قرار داده است، همچنین هر ۳۲ خط PCIe موجود در هر تراشه را فعال کرده است تا به ۶۴ خط PCIe در پردازنده‌ی تردریپر دست پیدا کند. تمامی پردازنده‌های تردریپر، از ماژول‌های رم ECC نیز پشتیبانی می‌کنند. ای‌ام‌دی وعده داده است که از این ویژگی را در مادربوردهایی که توسط شرکای تجاری این شرکت ارائه خواهد شد، استفاده شود.

Cores

Threads

Base clock

Four-core

boost clock

XFR

boost range

PCIe 3.0 lanes

from CPU

Memory

channels

Price

Ryzen Threadripper

1950X

16

32

3.4 GHz

4.0 GHz

200 MHz

64

4

$999

Ryzen Threadripper

1920X

12

24

3.5 GHz

$799

Ryzen Threadripper

1900X

 

 

3.8 GHz

$549

۴ خط PCIe به چیپست X399 اختصاص یافته است و ۶۰ خط باقی‌مانده به منظور استفاده در درگاه‌های PCIe و M.2 در اختیار سازندگان مادربورد قرار گرفته است. دو تراشه‌ی استفاده شده در پردازنده‌ی تردریپر به صورت مورب قرار گرفته‌اند تا گرما را به صورت گسترده‌تری پخش کنند.

threadripper 1950x

چندی پیش ای‌ام‌دی فرکانس و تعداد هسته‌های ۲ پردازنده‌ی بالارده‌ی تردریپر را منتشر کرده بود. قدرتمندترین پردازنده‌ی این خانواده که 1950X نام دارد، دارای ۱۶ هسته‌ و ۳۲ ترد است. ای‌ام‌دی ادعا می‌کند که برای پردازنده‌های تردریپر از تراشه‌هایی با کیفیت بالا (گلچین از ۲ درصد با کیفیت) استفاده می‌کند. این به معنی XFR با فرکانس ۲۰۰ مگاهرتزی است. یعنی پردازنده در پردازش‌هایی که به ترد‌های کمتری نیاز دارد، به جای فرکانس بوست ۴ گیگاهرتز در فرکانس ۴.۲ گیگاهرتز کار می‌کند. 

این پردازنده‌ها برای اورکلاکرها یک معمای جدید محسوب می‌شود که در حال حل کردن آن هستند. جیمز پریور که از اعضای تیم قرمز است، ادعا می‌کند که توانسته با ولتاژ ۱.۳۲۵ ولت به‌جای ولتاژ ۱.۴ رایزن 1800X، به فرکانس ۴ گیگاهرتز برای تمامی هسته‌ها برسد.

cinebench threadripper

تیم حرفه‌ای اورکلاک کمپانی ای‌ام‌دی، توانسته‌اند 1950X را با استفاده از نیتروژن مایع تا فرکانس ۵.۲ گیگاهرتز اورکلاک کنند. این پردازنده با استفاده از این فرکانس و روی تمامی هسته‌ها در نرم‌افزار Cinebench به امتیاز ۴۱۸۸ دست یافته که ۲۰۰۰ امتیاز بیشتر از پردازنده‌ی  Core i9-7900X است.

threadripper 1920x

پردازنده‌ی 1920X با ۱۲ هسته و ۲۴ ترد و قیمت ۷۹۹ دلار ، دومین پردازنده‌ی این خانواده است. پردازنده‌ی 1920X همانند برادر بزرگتر خود در فرکانس بوست ۴ گیگاهرتز فعالیت می‌کند، فرکانس پایه‌ی این پردازنده‌ ۳.۵ گیگاهرتز است که ۰.۱ گیگاهرتز بیشتر از 1950X است. همانند پردازنده‌ی 1950X، این پردازنده از XFR با فرکانس ۲۰۰ مگاهرتزی در پردازش‌هایی که به ترد کمتری نیاز دارند، پشتیبانی می‌کند. 

threadripper 1900X

برای کسانی که به گذرگاه حافظه‌ی ۴ کاناله نیاز دارند، ای‌ام‌دی پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای و ۱۶ ترد 1900X را معرفی کرده است. این پردازنده دارای فرکانس پایه‌ی ۳.۸ گیگاهرتز و فرکانس بوست ۴ گیگاهرتز است؛ همانند سایر پردازنده‌های این خانواده از XFR با فرکانس ۲۰۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند. در مقایسه با پردازنده‌ی رایزن 1800X، فرکانس پایه‌ی این پردازنده، ۲۰۰ مگاهرتز بیشتر است و محدوده‌ی XFR آن ۱۰۰ مگاهرتز بیشتر است، پهنای‌باند حافظه‌ی بیشتری دارد و از ۶۴ خط PCIe پشتیبانی می‌کند. پردازنده‌ی 1900X پنجاه دلار بیشتر از 1800X قیمت داشته و برای کسانی که به دنبال فرکانس پایه‌ی بالاتر و پتانسیل اورکلاک بیشتری هستند (با استفاده از پلتفرم X399) انتخاب مناسبی است.

threadripper 1950x

ای‌ام‌دی اطلاعات بیشتری مانند مقدار کش را اعلام نکرده است؛ ولی با توجه به این‌که پردازنده‌ی کامل ۸ هسته‌ای ذن دارای ۴ مگابایت کش سطح ۲ و ۱۶ مگابایت کش سطح ۳ است، می‌توان حدس‌هایی در مورد پردازنده‌های تردریپر زد. سوال بزرگ در نحوه‌ی پیکربندی کوچکترین پردازنده‌ی این خانواده است و راه‌کار ای‌ام‌دی برای انجام این کار جالب خواهد بود.

جدال کارایی پردازنده‌ها

برای مقایسه‌ی کارایی پردازنده‌های دو شرکت رقیب، تنها پردازنده‌‌ی موجود اینتل برای تست و مقایسه‌ی کارایی ، پردازنده‌ی 7900X با ۱۰ هسته و ۲۰ ترد است. این پردازنده ۹۹۹ دلار قیمت دارد و حداقل از نظر قیمتی گزینه‌ی مناسبی برای مقایسه با پردازنده‌ی 1950X است.

Threadripper prformance

با توجه به نتایجی که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، پردازنده‌ی ای‌ام‌دی به راحتی رقیب اینتلی خود را شکست داده است. به نظر می‌رسد حداقل در پردازش‌های سنگین که نیاز به ترد‌های زیادی دارد، 1950X حرف اول را می‌زند. پردازنده‌ی Core i9-7980XE اینتل دارای ۱۸ هسته و ۳۶ ترد خواهد بود؛ ولی طبق آخرین اخبار، قیمت آن ۲۰۰۰ دلار است. بنابراین به نظر می رسد پردازنده‌ی ای‌ام‌دی، حداقل از نظر کارایی به قیمت، حرف اول را بزند.

Threadripper prformance

پردازنده‌ی 1920X هم در رقابت با 7900X ، بهتر عمل کرده است و با توجه به قیمت ۷۹۹ دلاری این پردازنده، انتخاب خوبی برای کسانی که با پردازش‌های سنگین سروکار دارند به شمار می‌رود.

Threadripper prformance

با توجه به سیاست‌های جدید کمپانی ای‌ام‌دی در معماری ذن که منجر به کاهش توان مصرفی پردازنده نسبت به نسل‌های قبلی شده است، پردازنده‌های تردریپر در نسبت کارایی به مصرف نیز ۲۹ درصد عملکرد بهتری دارد.

در بازی‌های کامپیوتری، ای‌ام‌دی نتایجی را نشان داد (اما اجازه‌ی انتشار آن را نداد) که در رزولوشن ۱۹۲۰x۱۰۸۰ و ۲۵۶۰x۱۴۴۰، نزدیک به پردازنده‌های Core-i9 عمل کرده بود. البته با توجه به هزینه‌ی زیاد، این پردازنده و پلتفرم‌، انتخاب مناسبی برای بازی‌بازها نیست. ولی اگر می‌خواهید پردازش‌های سنگین را در کنار انجام بازی داشته باشید، تردریپر یک انتخاب هوشمندانه به شمار می‌رود.

ملاحظات بسته‌بندی و پلتفرم

هر پردازنده‌ی تردریپر در یک بسته‌بندی بزرگ و بدون خنک‌کننده ارائه خواهد شد. در عوض، پردازنده‌های تردریپر در کنار براکتی برای خنک‌کننده‌های اخیر شرکت Asetek عرضه می‌شوند. این براکت، دست خریداران سیستم‌های تردریپر را برای استفاده از طیف وسیعی از خنک‌کننده‌ها باز نگه می‌دارد.

threadripper box

شرکت ای‌ام‌دی، خنک‌کننده‌ی مایع را بهترین انتخاب برای پردازنده‌های تردریپر می‌داند. با این حال برخی از شرکت‌ها اقدام به تولید خنک‌کننده‌های بادی برای این پردازنده‌ها کرده‌‌اند. این شرکت، ادعا می‌کند که هنگام عرضه‌ی پردازنده‌ها، خنک‌کننده‌هایی از شرکت Arctic و کولرمستر در دسترس خواهد بود. خنک‌کننده‌های ناکوتا نیز اواخر امسال به فروش خواهند رسید.

threadripper coolers

با توجه به طراحی چند تراشه‌ای پردازنده‌های تردریپر و کنترلر حافظه‌ی توزیع شده، ای‌ام‌دی دو نوع چینش حافظه با کارایی‌های مختلف را پیشنهاد می‌کند. در نوع توزیعی، دسترسی حافظه به صورت یکنواخت و میانگین تاخیر آن بیشتر است. ولی ای‌ام‌دی پس از انجام تست‌های متوالی به این نتیجه رسیده است که برخی از بازی‌ها به تاخیر حافظه حساس هستند. در این گونه موارد، دسترسی به حافظه به صورت محلی انجام می‌گیرد و هر یک از حافظه‌های محلی با تاخیر کمتری کار خود را انجام می‌دهند.

یکی دیگر از مسائل موجود، هماهنگی یا عدم هماهنگی برنامه‌های مختلف با تعداد ترد‌های زیاد موجود در پردازنده است. برای این مساله، کمپانی ای‌ام‌دی دو حالت «Creator Mode» و «Game Mode» را در نظر گرفته است. در حالت «Creator Mode»، تمامی هسته‌ها و تردها کار عادی خود را انجام می‌دهند. ولی برای برنامه‌هایی که به صورت بهینه با تمامی ۳۲ ترد موجود کار نمی‌کنند، حالت «Game Mode» در نظر گرفته شده است. در این حالت، هر دو تراشه فعال هستند ولی فقط ۸ هسته و ۱۶ ترد برای انجام پردازش به کار می‌روند. در حالت «Game Mode» دسترسی به حافظه به صورت محلی است تا همانطور که قبلا گفته شد، با کاهش تاخیر به افزایش سرعت اجرای بازی‌ها کمک کند. ای‌ام‌دی افزایش کارایی را در این حالت، حدود ۵ درصد اعلام کرده است و استفاده از آن را برای کارهای ورک‌استیشن مناسب نمی‌داند (به دلیل غیر فعال شدن تعدادی از هسته‌ها).

x399 platform

مادربورد‌های X399 توسط هر ۴ کمپانی بزرگ سازنده‌ی مادربورد یعنی Asus, Gigabyte, ASRock, MSI عرضه خواهند شد. البته اطلاعات کاملی از چیپ‌های X399 در دسترس نیست.

threadripper spec

تردریپر 1950X و 1920X در تاریخ ۱۰ آگوست و پردازنده‌ی 1900X در ۳۱ آگوست به بازار عرضه می‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات