رشد 330 درصدی سهام AMD پس از معرفی معماری پردازنده های ZEN در هفته گذشته

یک‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پس از آنکه AMD‌ در ابتدای سال جاری از پردازنده‌های ZEN رونمایی کرد، سهام این کمپانی شاهد رشدی کم اما مداوم بود. پس از آنکه AMD‌ جزئیات بیشتری از معماری پردازنده‌های ذن را طی مراسمی در هفته گذشته ارائه کرد، شتاب رشد ارزش سهام AMD بیشتر شد، بطوری که این کمپانی طی سال جاری در مجموع شاهد رشد ۳۳۰ درصدی سهام بود. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

ای‌ام‌دی هفته‌ی گذشته جزئیات بیشتری از معماری پردازنده‌های سری ذن خود ارائه کرد. همین موضوع باعث شده تا شتاب رشد ارزش سهام این کمپانی افزایش پیدا کند. ارائه‌ی توضیحات بیشتر در خصوص معماری پردازنده‌های سری ZEN‌ که به گفته‌ی AMD می‌تواند پردازنده‌ی سری Broadwell-E اینتل را نیز پشت سر گذارد، باعث شده تا سهامداران رویکرد مثبتی را در قبال موفقیت‌های آینده‌ی این کمپانی که در مسیر احیا شدن حرکت می‌کند، داشته باشند. سهام AMD امروز شاهد افزایش ۱۱ درصدی بود که در مجموع میزان رشد ارزش سهام این کمپانی در سال جاری را به ۳۳۰ درصد افزایش داده است.

رشد سهام ای‌ام‌دی از ماه آوریل سال جاری شروع شد. این رشد به دلیل سیاست جدید AMD بود، چرا که این کمپانی اعلام کرد در ازای دریافت ۲۹۳ میلیون دلار گواهی استفاده از فناوری خود را در اختیار یک کمپانی چینی که توسط دولت پشتیبانی می‌شود، قرار خواهد داد. مبلغ ۲۹۳ میلیون دلاری این قرارداد فقط برای سال جاری است. این موضوع باعث شد تا ای‌ام‌دی بزرگ‌ترین رشد ارزش سهام خود را در طول ۳۵ سال اخیر شاهد باشد. خبر خوش بعدی برای سهامداران AMD بازگشت به سوددهی در سه ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی بود که چشم انداز روشنی را برای این کمپانی رقم زد.

کنسرسیوم Tianjin Haiguang Technology Investment Co یک کمپانی مشتمل بر کمپانی‌های خصوصی و دولتی چینی است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به آکادمی علوم چین اشاره کرد. AMD‌ نیز معماری تراشه‌های سرور خود را در اختیار این کمپانی قرار داده تا از آن برای تولید تراشه‌های بومی چینی استفاده کنند.

این کمپانی چینی در حال حاضر فعالیت‌های خود را روی تولید و طراحی تراشه‌های سرور متمرکز کرده است، اما با توجه به اینکه سری پردازنده‌های ZEN شامل تمام تراشه‌های سرور، دسکتاپ و موبایل می شود، از این رو به نظر می‌رسد AMD معماری هسته‌های ذن را نیز در اختیار چینی‌ها قرار خواهد داد. AMD جزئیات بیشتری را از توافق خود با کمپانی چینی منتشر نکرده که این موضوع می‌تواند به دلیل پیشگیری از ایجاد تنش بین با اینتل به منظور به اشتراک گذاشتن معماری x86 باشد.

از جمله‌ی تراشه‌های سری ذن می‌توان به پردازنده‌های سری Summit Ridge برای دسکتاپ اشاره کرد که باید آن‌ها را رقیبی جدی برای محصولات اینتل خواند، اما اینتل رقیبی نیست که بتوان به راحتی آن را کنار زد، بطوریکه سهم بالای این کمپانی باعث شده تا اینتل بتواند به راحتی پردازنده‌های گران قیمت خود نظیر Core i7 6950X را با برچسب قیمت ۱۷۴۳ دلاری به فروش برساند.

AMD‌ علاوه بر تولید پردازنده‌های جدید گوشه چشمی نیز به بازار پردازنده‌های گرافیکی دارد. از جمله‌ی محصولات این کمپانی در بازار میان‌رده و پایین‌رده می‌توان به پردازنده‌های گرافیکی پولاریس اشاره کرد. با توجه به قیمت پایین این پردازنده‌های گرافیکی، AMD در نظر دارد تا سهم خود را بیش از پیش افزایش دهد. در صورتی که این کمپانی چنین سیاستی را نیز در حوزه‌ی پردازنده‌های سری ذن بکار بگیرد، می‌تواند اینتل را وادار به تجدید نظر در سیاست‌های قیمت‌گذاری خود کند.

به طور حتم قدرت گرفتن AMD و بازگشت این کمپانی به بازار کاملا به نفع کاربران و مشتریان این پردازنده‌ها است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات