AMD عملکرد پردازنده های سری ذن را بالاتر از Broadwell-E اینتل می‌ داند

جمعه ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
کمپانی AMD عرضه‌ی پردازنده‌های سری Zen را رسما تا ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی به تاخیر انداخت. پیش از این انتظار می‌رفت اِی اِم دی این پردازنده‌ها را در سه ماهه‌ی سوم یا چهارم سال جاری میلادی مبتنی بر لیتوگرافی ۱۴ نانومتری و فرآیند FinFET تولید خواهد کرد. حال این کمپانی مدعی شده که قدرت پردازنده‌های سری ذن از سری Broadwell-E اینتل بیشتر است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

ای ام دی رسما عرضه‌ی پردازنده‌های سری ذن خود را تا ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی به تاخیر انداخت، در حالی که انتظار می‌رفت این کمپانی پردازنده‌های مورد نظر را طی سه ماهه‌ی سوم یا چهارم سال جاری میلادی مبتنی بر لیتوگرافی ۱۴ نانومتری و فرآیند تولید FinFET راهی بازار کند.

AMD در جریان برگزاری کنفرانسی در شهر سن فرانسیسکو جزئیات بیشتری از پردازنده‌های سری ذن را در قالب اسلاید‌هایی ارائه کرد. برای مثال می‌توان به پردازنده‌ی Summit Ridge از سری ذن اشاره کرد که یک نمونه‌ی ۸ هسته‌ای با ۱۶ ترد پردازشی است که به گفته‌ی ای ام دی موفق شده تا پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای و ۱۶ تردی برادول-ای را که احتمالا Core i7-6900L است، از نظر قدرت پردازشی پشت سر بگذارد.

ای ام دی همچنین از ترکیب دو پردازنده ویندوز سرور پرده برداشت که از ۳۲ هسته‌ و ۶۴ ترد پردازشی بهره می‌برد. پردازنده‌ی مورد نظر Naples از سری ذن بوده و برای مشتریان تجاری در نظر گرفته شده است. ای ام دی جزئیاتی از عملکرد این پردازنده ارائه نکرده است.

از نظر معماری مورد استفاده در پردازنده‌های ذن، ای ام دی تمام سیاست‌های اشتباه خود در خصوص هسته‌های پردازشی Bulldozer را رفع کرده تا محصول جدیدش با اقبال کاربران روبرو شود. ای ام دی در سری جدید پردازنده‌های خود از Simultaneous Multithreading یا مولتی تردینگ همزمان به جای Clustered Multithreading استفاده کرده است. مولتی تردینگ همزمان متدی است که توسط اینتل در پردازنده‌هایش مورد استفاده قرار گرفته و تاثیر زیادی در عملکرد بهینه‌ی پردازنده‌ها دارد. در مولتی تردینگ همزمان هر یک از تردها می‌توانند بصورت مستقل از منابع پردازنده برای عملکرد بهتر استفاده کنند. همچنین ای ام دی در پردازنده‌های سری زن سیستم کش را نیز بهبود بخشیده است. حافظه‌ی کش کند پردازنده‌های سری بولدوزر را باید اصلی‌ترین برای عملکرد پایین این پردازنده‌ها خواند.

ای‌ ام دی در مراسم امروز تلویحا به این نکته اشاره کرد که پردازنده‌های دسکتاپ سری ذن از حافظه‌های ۸ مگابایتی L3 بهره خواهند برد که در کنار حافظه‌ی کش یکپارچه‌ی L2 و حافظه‌ی L1 برای دستورات و دیتا قرار خواهد داشت.

ای ام دی پیش از این به این نکته اشاره کرده بود که پردازنده‌های سری ذن از نظر اجرای دستورات در هر کلاک پردازنده با افزایش ۴۰ درصدی در مقایسه با Excavator، آخرین نسل از هسته‌های سری بولدوزر همراه خواهند شد.

ای ام دی همچنین به این موضوع اشاره کرد که بهبودهایی را نیز در پردازنده‌های سری ذن ایجاد می‌کند تا از نظر مصرف انرژی نیز شاهد بهبود باشیم. ای ام دی هنوز فرکانس پردازشی پردازنده‌های سری ذن را اعلام نکرده، اما بنچمارک‌های افشا شده از پردازنده مجهز به ۸ هسته‌ با ۱۶ ترد پردازشی نشان از فرکانس ۲.۸ گیگاهرتزی در حالت عادی و ۳.۲ گیگاهرتزی در حالت توربو دارد. با توجه به اینکه نمونه‌های اولیه و مهندسی معمولا فرکانس‌های پایین‌تری از نمونه‌های تجاری راهی شده به بازار دارند، از این‌رو نتایج به دست آمده بسیار جالب توجه به نظر می‌رسد.

پردازنده سری ذن اینتل

پردازنده‌های سری ذن را باید تنها پردازنده‌های مبتنی بر معماری x86 ای ام دی در بازار خواند، بطوریکه سری پردازنده‌های موبایل این کمپانی شامل Bobcat، Jaguar و Puma در کنار سری پردازنده‌های دسکتاپ شامل Bulldozer، Piledriver و Excavator دیگر کنار گذاشته خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات