پادکست: دوم زومیت : ربات های قاتل و لزوم بازنگری در قوانین

یک‌شنبه ۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
دانشمندان بارها نسبت به ظهور ربات‌های فوق‌پیشرفته‌ای هشدار داده‌اند که روزی در انجام هر کاری از جمله قتل و جنایت از ما انسان‌ها جلو می‌زنند.
تبلیغات

با وجودی که هنوز سال‌ها یا دهه‌ها با ساخت و توسعه‌ی ربات‌های کاملا خودمختاری فاصله داریم که مانند ما انسان‌ها عمل کنند، اما با پیشرفت هرچه بیشتر هوش مصنوعی در سال‌های اخیر، ساخت چنین ربات‌های پیشرفته‌ای مجهز به این فناوری هم‌اکنون از هر زمان دیگری به دنیای واقعی نزدیک‌تر شده است. به همین دلیل دانشمندان نگران پتانسیل‌ ربات‌های آینده هستند و برای این ترس خود دلایل محکمی دارند. حداقل، در دنیای علمی‌تخیلی‌ها حق با دانشمندان است

آن‌طور که در علمی‌تخیلی‌ها دیده‌ایم، ربات‌ها هم می‌توانند مانند ما انسان‌ها مرتکب انواع و اقسام جرم شوند و همچون انسان‌ها به یاغیان جامعه‌ی خود بدل شوند. شاید تصور بسیاری از ما از این دست ربات‌ها بیشتر در همان حوزه‌ی علمی‌تخیلی‌ها مانده باشد؛ اما بر کسی پوشیده نیست که روزی ربات‌ها، مانند ما انسان‌ها قادر به تصمیم‌گیری، تفکر، درک و قبول مسئولیت خواهند بود و قطعا مرتکب جرایم مختلف نیز می‌شوند.

 بنابراین، آیا تا به‌حال به این فکر کرده‌اید که در صورت ارتکاب هر نوع جرمی توسط ربات‌ها، مجریان قانون و قانون‌گذاران باید چه برخوردی با آن‌ها داشته باشند؟ آیا ربات‌ها هم می‌توانند مانند ما انسان‌ها مجازات شوند؟ اگر این‌طور است، چه نوع مجازاتی می‌تواند مناسب یک ربات باشد؟ آیا باید قوانین مدونی وضع شود تا مسئولیت کیفری یک جرم بر عهده‌ی ربات باشد یا اصولا می‌توان از همین قوانین کنونی برای ربات‌ها هم استفاده کرد؟ آیا اساسا می‌توان یک ربات را مجرم شناخت؟ یا نه؛ سازنده‌‌ی ربات باید پاسخگو باشد؟ آیا ربات‌ها می‌توانند از جرم خود ابراز ندامت و پشیمانی کنند؟ این سوالات و بسیاری دیگر، از همین حالا، زنگ خطر را در گوش دانشمندان و فعالان حوزه‌ی هوش مصنوعی به صدا در آورده‌اند. در این قسمت از پادکست زومیت به این موضوع جذاب می‌پردازیم. همراه ما باشید.

پادکست زومیت را از پلتفرم‌های مختلف بشنوید

اپل پادکستگوگل پادکستاسپاتیفایشنوتو

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات