تجهیزات ضروری عکاسی برای تازه‌کار‌ها

شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 16 دقیقه
دوربین عکاسی، لنز، بند رودوشی، محافظ لنز رمریدر
تجهیزات ضروری برای شروع عکاسی از دوربین گرفته تا کارت حافظه را شامل می‌شود که همگی آن‌ها زنجیروار به‌یکدیگر وابسته هستند.
تبلیغات

عکاسی امروزه با توجه به در دسترس بودن دوربین در گوشی هوشمند، انواع اپلیکیشن‌های ویرایش و بهبود و تمام تجهیزات ضروری عکاسی، تبدیل به یکی از سرگرمی‌هایی شده است که اکثر افراد خود را به آن مشغول می‌کنند. محال ممکن است که در مکانی وارد شوید و در آنجا کسی مشغول به عکاسی نباشد. آنچه در عکس‌برداری اهمیت دارد یافتن سوژه جذاب یا حتی ساختن سوژه است که ذهن خلاق می‌تواند آن را به‌راحتی فراهم کند.

به تعبیری نوشتن مقدمه‌ای برای آشنایی با عکاسی بی‌شباهت به نوشتن مقدمه‌ای برای آشنایی با کلمات نیست، زیرا به‌همان اندازه می‌تواند شگفت‌انگیز یا ساده در نظر گرفته شود. درواقع، به تعریف متخصصان، عکاسی، «هنر گرفتن نور با دوربین به‌وسیله حسگر دیجیتال (یا در گذشته نگاتیو فیلم) است» تا به‌وسیله‌ی آن عکس را به‌ تصویر بکشید. بنابراین، برای گرفتن نور نیاز به تجهیزات ضروری عکاسی دارید که می‌توان با توجه به هدف عکاس و محیط کاری او متفاوت باشد.

عکاسی در حال حاضر یکی از پردرآمدترین مشاغل است و علاوه‌بر بخش سرگرمی، بخش تخصصی نیز دارد که فعالیت در هرکدام از این بخش‌ها تأثیر مستقیمی روی انتخاب و خرید تجهیزات عکاسی خواهد گذاشت.

دوربین عکاسی

هر کار و هنری نیاز به مجموعه‌ای از تجهیزات دارد که بدون آن‌ها نمی‌توان ذره‌ای در آن کار فعالیت داشت. مثلاً یک نقاش را درنظر بگیرید، نیاز به بوم نقاشی، قلم‌مو، پالت و ابزار دیگری دارد تا بتواند ایده‌های خود را به تصویر بکشد. عکاسی نیز مانند هر کار دیگری نیاز به تجهیزات خاصی دارد. اما بهترین تجهیزات عکاسی برای شروع چیست؟

در این مقاله قصد داریم به بخش غیرتخصصی عکاسی و مراحل ابتدایی آن برای تازه‌کارها بپردازیم و ببینیم که بهترین تجیزات عکاسی برای شروع شامل چه مواردی می‌شود. مثل همیشه با زومیت همراه باشید.

پیش‌از هرچیز اشاره به این نکته ضرورت دارد که در بین عکاسان حرفه‌ای لزوماً داشتن بهترین تجهیزات از یک فرد عکاس بهتری نمی‌سازد؛ بلکه مهارت و هنر و خلاقیت آن فرد در گرفتن نور در ابعاد عکس است که او را تبدیل به عکاس حرفه‌ای می‌کند.

بنابراین، مهم‌ترین مسئله این است که تجهیزاتی را که در اختیار دارید به‌خوبی بشناسید و در بهترین حالت از آن‌ها بهره‌مند شوید و آن‌ها را به‌ کار بگیرید. البته، داشتن حداقل تجهیزات اولیه برای به‌دست آوردن نتایج عالی امری ضروری خواهد بود؛ اما بدون شک تضمین‌کننده نیست.

تجهیزات ضروری عکاسی

برای شروع فعالیت در عکاسی چه به‌عنوان حرفه و شغل، چه برای سرگرمی و تفریح، نیازی به تهیه تجهیزات گران نیست؛ اما حداقل باید به‌ فکر خرید یک دوربین و لنز باشید. عکاس معروف آمریکایی، چِیس جارویس، می‌گوید: بهترین دوربین، دوربینی است که همراه دارید.» پس، این معیار را به‌ خاطر بسپارید که بهترین دوربین، دوربینی است که بتوانید آن را همراه خود حمل کنید.

همان‌طور که خرید تجهیزات عکاسی پیش‌نیاز عکاسی کردن است، خرید تجهیزات نیز مستلزم این است که قبل‌ از خرید آن ویژگی‌ها و توانایی‌های دوربین و لنزی که درنظر دارید را ارزیابی کنید و به محض اینکه متوجه شدید به دنبال چه چیزی هستید، برای مقایسه بین گزینه‌های موجود با توجه به بودجه خود وقت بگذارید.

دوربین درحال عکاسی از منظره غروب

از سویی دیگر، افراد زیادی بر این عقیده باور دارند که گوشی هوشمند برای عکاسی در اکثر اوقات کفایت می‌کند و نیازی نمی‌بینند که دوربین جداگانه‌ای برای عکاسی خریداری کنند. شاید عجیب به‌نظر برسد؛ اما آن‌ها اشتباه نمی‌کنند. برای بیشتر مردم با توجه به داشتن ماهیت سرگرمی عکاسی، خرید دوربین جدا زیاده‌روی به حساب می‌آید.

اما اگر دوربین گوشی هوشمند شما نمی‌تواند عکس‌های خوبی ثبت کند یا اینکه برای هدفی خاص مثل عکاسی در حیات وحش یا محیط ورزشی می‌خواهید آماده شوید، بهتر است که دوربین مجزایی برای عکاسی تهیه کنید.

دوربین گوشی هوشمند نیز مزیت‌های خود را دارد که شما را از خرید برخی تجهیزات دیگر بی‌نیاز می‌کند. برای مثال، دوربین گوشی هوشمند می‌تواند سریع‌تر و آسان‌تر مورد استفاده قرار بگیرد و ادغام آن‌ها با شبکه‌های اجتماعی نیز نقطه قوت بزرگی به‌حساب می‌آید.

افزون‌براین، امروزه با وجود تراشه‌های مجهز به هوش مصنوعی در گوشی، می‌توان بخشی از تنظیمات را بدون دخالت و با کمک هوش مصنوعی انجام داد. بنابراین، شاید بد نباشد که به فهرست بهترین گوشی‌های هوشمند مناسب عکاسی نگاهی بیندازید.

دوربین

اگر قصد دارید به‌صورت جدی وارد دنیای جذاب عکاسی شوید، حتی اگر گوشی‌تان دوربین خوبی داشته باشد که قابلیت تنظیمات دستی را نیز ارائه کند، خرید دوربین اولین قدم است.

دوربین کانن Canon EOS R8 از نمای جلو در میان برگ ها

انتخاب بهترین دوربین برای شروع عکاسی به‌خصوص در نخستین روزهای جست‌وجو برای تجهیزات عکاسی می‌تواند بسیار گیج‌کننده باشد. انواع دوربین یا قیمت‌های متفاوت وجود دارد؛ بنابراین، قبل از انتخاب دوربین باید اطلاعات زیادی راجع‌به آن‌ها جمع‌آوری کنید تا بتوانید برای خرید دوربین اقدام کنید.

در انتخاب بهترین دوربین عکاسی یکی از مهم‌ترین معیارهایی که باید مدنظر قرارداد این است: همیشه دوربینی را انتخاب کنید که استفاده از آن برای شما راحت باشد.

قطعاً دوربینی نمی‌خواهید که آنچنان ساده باشد که شما را به چالش نکشد و البته، دوربینی که به‌شدت برای شما پیچیده باشد باعث می‌شود پس‌ از مدتی هرگز سراغ آن نروید. از سویی دیگر، ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که نیاز باشد سریع از سوژه عکاسی کنید؛ بنابراین، اگر کار با دوربین برای شما راحت نباشد می‌تواند باعث از دست دادن سوژه شود.

دیگر موضوعی که در همان ابتدای امر باید برای خرید دوربین عکاسی درنظر بگیرید تلاش برای درک تفاوت دوربین DSLR و دوربین بدون آینه (Mirrorless) خواهد بود. دوربین‌های DSLR آینه‌ی مکانیکی دارند که نور را از لنز به منظره‌یاب منعکس می‌کند؛ درنتیجه عکاس می‌تواند دقیقاً آنچه که لنز می‌بیند، مشاهده کند.

اما دوربین‌های بدون آینه جمع‌وجور و کامپکت هستند که باعث می‌شود سبک‌تر از دوربین DSLR باشند و به‌علت نبود آینه، نمای دیجیتالی از آنچه لنز می‌بیند را به نمایش درمی‌آورند. انتخاب دوربین مناسب بدون شک مهم‌ترین بخش خرید تجهیزات عکاسی است، زیرا پس‌ از آن انتخاب سایر تجهیزات حتی کیف نیز متأثر از آن خواهند بود.

درحالی که گوشی هوشمند یا دوربین‌های خانگی برای شروع عکاسی و به چالش کشیدن خلاقیت و ذوق هنری می‌توانند نقش کمک‌کننده‌ای ایفا کنند، داشتن اشراف به محدودیت‌های آن‌ها اهمیت بالایی دارد تا بدانید از دوربین مخصوص عکاسی چه انتظاراتی داشته باشید و گزینه‌های پیش‌روی خود را محدودتر کنید تا بدین ترتیب انتخاب بهتری داشته باشید.

کانن EOS 850D

برای مثال دوربین کانن EOS Rebel T8i که با نام EOS 850D نیز شناخته می‌شود یکی از دوربین‌های میان‌رده DSLR عالی برای تازه‌کارها به شمار می‌رود و حتی می‌تواند برای حرفه‌ای‌ها نقش یک دوربین مقرون‌به‌صرفه را ایفا کند.

دوربین کانن EOS 850D

محدوده تنظیم ISO (حساسیت) در این دوربین بین ۱۰۰ تا ۲۵٬۶۰۰ قرار می‌گیرد که می‌توان آن را تا ۵۱٬۲۰۰ نیز افزایش داد. اغلب افراد در فارسی ISO را «ایزو» می‌خوانند که تلفظ فرانسوی آن است؛ اما در تلفظ انگلیسی «آی‌اس‌او» تلفظ می‌شود. بنابراین، با هر تلفظی که راحتید آن را به‌کار ببرید. دوربین کانن EOS 850D نمایشگر ۳ اینچی چرخان دارد که می‌تواند کار با آن را به‌شدت آسان کند.

علاوه‌براین، منظره‌یاب اپتیکال و حداکثر نرخ عکاسی پیاپی ۷٫۵ فریم‌برثانیه و فیلم‌برداری با کیفیت 4K نیز در این دوربین کانن ارائه می‌شود که آن را به گزینه‌ای عالی برای تازه‌کاران تبدیل می‌کند. از دیگر قابلیت‌های کانن EOS 850D می‌توان به لرزشگیر دیجیتالی ویدئو و Anti Flicker اشاره کرد. با‌این‌همه، این دوربین درمیان مواردی قرار می‌گیرد که اندکی در پشتیبانی از لنز محدودیت دارد.

نیکون Z50

دوربین نیکون Z50

دوربین نیکون Z50 نیز نمونه دیگری از دوربین‌های مناسب عکاسان تازه‌وارد از نوع بدون آینه است. این دوربین ISO بین ۱۰۰ تا ۵۱٬۵۰۰ دارد که می‌تواند تا ۲۰۴٬۸۰۰ نیز افزایش یابد. نمایشگر چرخان ۳٫۲ اینچی و منظره‌یاب الکترونیکی از دیگر قابلیت‌های این دوربین به‌شمار می‌رود. با این دوربین نیکون امکان عکاسی پیاپی ۱۱ فریم‌برثانیه خواهید داشت و می‌تواند ویدئوهایی با کیفیت 4K ضبط کند. سایر ویژگی‌های آن شامل Animal Eye EF Tracking و Eye Tracking Focus می‌شود که برای عکاسی از سوژه‌های متحرک کاربرد دارند.

لنز

دیگر مورد مهمی که باید در تجهیزات عکاسی برای تازه‌کارها در نظر گرفت، انتخاب و خرید لنز خوب است. درواقع، از جهتی می‌توان گفت انتخاب لنز اهمیت به‌مراتب بیشتری نسبت‌ به بدنه دوربین دارد، زیرا این لنز است که به نور اجازه می‌دهد به حسگر دوربین برسد. بنابراین، در خرید لنز دوربین بهتر است کمی ولخرجی کنید و لنز بهتری تهیه کنید. اما، فراموش نکنید که بدنه دوربین شما ممکن است همه‌ی لنزها را پشتیبانی نکند و شاید مجبور شوید در خرید بدنه نیز ولخرجی کنید.

لنز Fujinon GF 20–35mm f/4 R WR فوجی فیلم

در این مرحله اهمیت انتخاب دوربین با قابلیت تعویض لنز و پشتیبانی از لنزهای مختلف اهمیتش مشخص می‌شود. زیرا خرید دوربین عکاسی با لنز قابل تعویض این امکان را فراهم می‌کند که در سناریوها و موقعیت‌های مختلف بتوانید لنز را مطابق با نیاز تغییر دهید و عکس‌های بهتری ثبت کنید.

بنابراین اگر می‌خواهید هزینه زیادی روی دستتان نماند و با قدم‌های شمرده وارد دنیای عکاسی شوید، پیش‌از هرچیز باید هدف خود را از عکاسی مشخص کنید، زیرا انتخاب لنز دوربین کاملاً وابسته به نوع محتوایی دارد که می‌خواهید تولید کنید.

به‌طور کلی انواع لنز را می‌توان براساس فاصله کانونی به سه دسته تقسیم کرد: لنزهای پرایم (ثابت)، لنزهای زوم، لنزهای عریض.

صحبت درباره فاصله کانونی بسیار مفصل است اما به‌طور خلاصه به فاصله میان مرکز نوری (Optical Center) و حسگر دوربین (Image Sensor) هنگامی که لنز روی بی‌نهایت فوکوس باشد، فاصله کانونی گفته می‌شود. فاصله کانونی هر لنز مشخص‌کننده اندازه میدان دید دوربین و منظره‌ای است که می‌تواند ثبت کند. بدین ترتیب، هرچه فاصله کانونی بیشتر باشد، میدان دید کاهش خواهد یافت و امکان زوم بیشتر روی سوژه فراهم می‌شود.

لنز پرایم یا ثابت به دسته‌ای از لنزها گفته می‌شود که فاصله کانونی آن ثابت است. این دسته از لنزها توانایی زوم خوبی ندارند؛ اما تصویر شارپ‌تری دارند و سبک‌تر از سایر لنزها هستند و اغلب قیمت کمتری دارند.

اما لنزهای زوم بیشتر از یک فاصله کانونی دارند و همان‌طور که از نامش می‌توان فهمید، امکان زوم بهتری فراهم می‌کنند. به‌ این دسته از لنزها لنز متغیر نیز می‌گویند.

لنزهای عریض یا واید نیز گویا هستند و امکان ثبت زاویه دید بیشتر را فراهم می‌کنند. این دسته از لنز‌ها فاصله کانونی کوتاه و زاویه دید عریض دارند. برخلافه لنز زوم، لنز واید به شما امکان می‌دهد که به سوژه نزدیک باشید و در عین حال زاویه دید بیشتری را پوشش دهید تا صحنه اطراف سوژه به‌طور وسیع‌تر در عکس ثبت شود.

پیشنهاد ما برای انتخاب لنز برای شروع عکاسی، لنزهای پرایم هستند که می‌توانید لنز نیکون 50mm f/1.8D یا لنز کانن EF 50mm f/1.8 را خریداری کنید. این دو لنز تقریباً قابلیت‌های مشابهی دارند با این تفاوت که لنز کانن مجهز به موتور بی‌صدای فوکوس خودکار است و به همین دلیل اندکی از لنز نیکون گران‌تر عرضه می‌شود.

فلش اکسترنال

خرید فلش اکسترنال شاید برای تازه‌کاران آنچنان ضروری به‌نظر نرسد؛ اما می‌تواند عامل تعیین‌کننده‌ای در ارتقای سطح عکاسی شما باشد. در وهله اول، شاید کارکرد فلش را به تأمین نور و روشن‌تر کردن سوژه در محیط‌های کم‌نور و تاریک تقلیل بدهیم؛ اما مهارت نورپردازی در عکاسی فقط محدود به روشن‌ترکردن محیط نمی‌شود.

فلش اکسترنال FL-900R المپوس

بنابراین، همان‌طور که پیش‌تر گفته شد عکاسی هنر گرفتن نور است. پس با کمک فلش و چاشنی خلاقیت می‌توان نور را بیشتر به بازی گرفت و نتایج جالب‌تری به‌دست آورد.

برای خرید فلش اکسترنال معیارهای مهمی را باید در نظر گرفت، برای مثال، یکی از این معیارها امکان استفاده از فلش بدون اتصال مستقیم و سوارشدن بر دوربین است. همچنین، شاید بخواهید فلش اکسترنال شما امکان دیفیوز‌کردن و کاهش زاویه شدید نور فلش را نیز ارائه دهد.

با‌این‌حال، برندهای مطرحی که برای خرید تجهیزات عکاسی معمولاً پیشنهاد می‌شوند و قیمت بصرفه‌تری دارند شامل Nissin، Hahnel و Yongnuo می‌شوند. برای مثال، فلش‌های Nissin i60A و Yomhnuo YN568EX III می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند. فلش یانگنو فقط با دوربین‌های کانن و نیکون سازگاری دارد درحالی که Nissin علاوه‌بر آن دو با سونی و Pentax نیز سازگار است. ازطرفی دیگر، فلش Nissin امکان تنظیم زوم، بانس و حالت فلش ثانویه را نیز ارائه می‌کند.

البته، ممکن است این محصولات در بازار دردسترس نباشد بنابراین برای جایگزین می‌توانید فلش دوربین گودکس V860IIN TTL و فلاش دوربین نایس فوتو NE-630C را تهیه کنید که به‌ترتیب با دوربین‌های نیکون و کانن سازگاری دارند.

رفلکتور

رفلکتور دیگر وسیله‌ای است که باید در بین تجهیزات عکاسی برای تازه‌کاران قرار بگیرد. درواقع، این ابزار به‌همراه فلش اکسترنال دوربین می‌تواند در محیط‌های باز و به‌خصوص برای عکاسی پرتره کارآمد باشد. البته، فراموش نکنید که عکاسی هنر است و شاید خلاقیت شما در مسیری باشد که از هر ابزاری استفاده دیگری بکنید تا اثر هنری خود را خلق کنید.

رفلکتور قیمت ارزانی دارد و حمل‌ونقل آن به لطف فنرهای موجود در آن بسیار آسان است؛ بنابراین، گول ظاهر بزرگ آن را در زمانی که باز است نخورید. کاربری رفلکتور در بازتاب و منعکس‌کردن نور است تا با کمک آن نور را به هر سمتی که می‌خواهید هدایت کنید. رفلکتور غالباً در رنگ سفید بیشترین کاربرد را دارد؛ اما در رنگ‌های دیگر نیز با توجه به نیاز می‌توان آن‌ را خریداری کرد.

علاوه‌بر پرتره، در عکاسی از محصولات، غذاها، جواهرات، گل و هر سوژه دیگری از رفلکتور کمک گرفت تا نتیجه‌ی بهتری به‌دست آورد. از دیگر کاربردهای رفلکتور می‌توان به کاهش تراکم سایه‌های تیز اشاره کرد. پیشنهاد ما تهیه رفلکتور ۵ لایه ۱۱۰ سانتی‌متری است.

کارت حافظه

کارت حافظه نیز یکی دیگر از ملزومات برای عکاسی است. اغلب کارت حافظه با دوربین ارائه می‌شود؛ اما ممکن است مدل دوربینی که خریداری می‌کنید کارت حافظه نداشته باشد یا از سویی دیگر، ظرفیت آن کم باشد؛ بنابراین، درنظر بگیرید که به کارت حافظه‌ای با حداقل ظرفیت ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت نیاز خواهید داشت.

اما کارت حافظه مناسب دوربین باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد. جدای از ظرفیت کارت حافظه که با توجه به نیاز شما می‌تواند متفاوت باشد، سرعت کارت حافظه می‌تواند در صرفه‌جویی زمان به شما کمک کند و زمان کمتری را بین هر عکس برای ذخیره صرف کند؛ همچنین، در زمان ضبط ویدئو نیز بسیار کارآمد خواهد بود.

انواع مختلفی از کارت حافظه وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید:

  • کارت حافظه SDHC یا کارت‌های ظرفیت بالا با ایمنی دیجیتال که مناسب عکاسی و تصویربرداری با کیفیت بسیار بالا هستند و بین ۴ تا ۶۴ گیگابایت ظرفیت دارند.
  • کارت حافظه SDXC یا کارت‌های با ظرفیت توسعه‌یافته و ایمنی دیجیتال که ظرفیتشان از ۶۴ گیگابایت شروع می‌شود و تا ۲ ترابایت نیز ارائه می‌شوند.
  • کارت‌ها microSDHC یا microSDXC که نمونه‌های میکرو کارت‌های حافظه قبلی هستند.
  • کارت‌های حافظه CompactFlash که اغلب توسط حرفه‌ای ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و ظرفیت‌های بیشتری و سرعت بالاتری نسبت به کارت‌های حافظه SD ارائه می‌کنند.
  • کارت حافظه CFast نسل بعدی کارت حافظه CompactFlash است که اتصال SATA III را با سرعت نگارش و خوانش سریع‌تر پشتیبانی می‌کند.
  • کارت حافظه XQD دردرجه اول با دوربین‌های حرفه‌ای نیکون و سونی استفاده می‌شوند و ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتر و سرعت بیشتری نسبت‌ به کارت‌های CompactFlash یا SD در اختیارتان قرار می‌دهد.
  • کارت حافظه CFexpress آخرین نسل از کارت‌های حافظه CompactFlash به‌حساب می‌آیند که به‌گونه‌ای طراحی شدند تا با جدیدترین فایل‌های عکس و ویدئو با رزولوشن بالا سازگاری داشته باشند.

با توجه به اینکه تک‌تک تجهیزات عکاسی که انتخاب می‌کنید مانند زنجیره‌ای به یکدیگر متصل هستند؛ پس جای تعجبی نیست که نوع کارت حافظه به نوع دوربین و نوع محتوای مدنظر شما وابسته باشد. با‌ این تفاسیر، پیشنهاد ما برای تازه‌واردان به دنیای عکاسی می‌تواند کارت حافظه سن دیسک microSDXC با ظرفیت 64 گیگابایت مدل Ultra کلاس 10 و سامسونگ microSDXC با ظرفیت 64 گیگابایت مدل Evo Plus کلاس 10 باشد.

کیف دوربین

خرید کیف دوربین پیچیدگی خاصی ندارد زیرا بیشتر از هرچیز سلیقه شخصی در آن دخیل است و تقریباً با در نظر داشتن استاندارد ایمنی تجهیزات دوربین عکاسی، ممکن است هر فردی با توجه به معیارهای ظاهری مدلی را بپسندد. البته، اگر بخواهید در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید کاملاً واضح است که نباید به‌دنبال کیف تجملی باشید و بیشتر به استانداردها و راحتی آن توجه کنید.

کیف دوربین با دوربین لنز باتری لپ تاپ

اما، اساسی‌ترین وظیفه‌ای که کیف دوربین عکاسی به‌دوش می‌کشد، محافظت از تجهیزات گران قیمت است، پس خیلی درگیر ظاهر آن نشوید. مانند کیف‌های لپ‌تاپ، کیف دوربین نیز علاوه‌بر تسهیل حمل آن، احتمال آسیب به آن را نیز کاهش می‌دهند؛ درنتیجه، داخل آن باید ضربه‌گیر و پدهای محافظ ملموس باشند تا احتمال آسیب به حداقل برسد.

دیگر بخش مهمی که درباره کیف دوربین باید مدنظر قرارداد میزان فضایی است که ارائه می‌کند. برای مثال، اگر یک دوربین و لنز و فلش اکسترنال و باتری دارید، باید مطمئن شوید که برای حمل تمام این‌ها فضای مجزایی تعبیه شده است تا دچار مشکل نشوید. همان‌طور که می‌توان حدس زد کیف دوربین نیز به نوع دوربین وابسته است.

افزون‌براین، نوع عکاسی شما می‌تواند بر انتخاب کیف دوربین اثرگذار باشد. اگر عکاسی مناظر طبیعی آن چیزی است که در سر دارید باید کیف دوربین کوله پشتی تهیه کنید تا علاوه‌بر فضای کافی و محافظت‌شده و ضد‌آب بودن، دست‌وپاگیر نباشد و در مسیرهای صعب‌العبور خاطر شما را آسوده کند.

کیف دوربین با دوربین لنز باتری لپ تاپ

از طرفی، اگر عکاسی پرتره می‌کنید و یا تجهیزات زیادی به‌همراه دارید و لازم است چندین لنز و بدنه دوربین را با خود حمل کنید نمونه‌های کیف‌های چرخ‌دار در بازار وجود دارند که می‌توانید طبق تجهیزات خود خریداری کنید. کیف‌های جمع‌وجور سفری نیز دردسترس هستند که با توجه به نیاز می‌توان آن‌ها را تهیه کرد.

با‌این‌حال، کیف دوربین عکاسی برای شروع می‌تواند از نمونه‌های ساده‌تر و جمع‌وجورتر انتخاب شود که پیشنهاد ما کیف LowePro Flipside 400 AW III و کیف Think Tank TurnStyle 20 V2.0 خواهد بود.

سه‌پایه

سه‌پایه دیگر لوازم جانبی است که باید در شروع عکاسی حرفه‌ای آن را تهیه کنید. البته، خرید این ابزار نیز مانند هر بخش دیگر براساس نیاز شما سنجیده می‌شود، برای مثال، اگر عکاسی پرتره می‌کنید و جنب‌وجوش زیادی حین عکاسی دارید خرید سه‌پایه را می‌توانید به زمان بعد موکول کنید.

چند سه پایه دوربین

اما، برای عکاسی مناظر، عکاسی در محیط کم‌نور، عکاسی از آسمان، عکاسی با سرعت پایین شاتر، عکاسی در مهمانی‌های خانوادگی، عکاسی از خودتان، حتی گاهی عکاسی پرتره ثابت در استدیوها، به سه‌پایه عکاسی نیاز پیدا خواهید کرد. کارکرد سه‌پایه برای حفظ زاویه و فوکوس دوربین است؛ اما می‌تواند جنبه‌ی محافظتی و ایمنی نیز داشته باشد.

استانداردهایی که برای خرید سه‌پایه در نظر بگیرید شامل، ثبات و پایداری آن، وزن سبک و قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ می‌شود. هرچند ممکن است یکی از این سه عامل برای شما بیشتر اهمیت داشته باشد که در این صورت قطعاً باید بیشتر به آن توجه کنید. پیشنهاد ما برای سه‌پایه عکاسی مناسب تازه‌کارها مدل‌های Joby JB01507 Gorillapod 3K و Manfrotto Compact Action Tripod است. همچنین، سه پایه‌های MeFoto از برند بنرو در بازار ایران مورد توجه قرار گرفتند.

باتری

با اینکه دوربین همراه با باتری و شارژر خریداری می‌شود؛ اما همچنان باید به‌عنوان یک عکاس، باتری ذخیره به‌عنوان پشتیبان نیز داشته باشید که هرگز بدون باتری نمانید. تصور اینکه همه‌ی شرایط آماده باشد و شما در محل عکاسی باشید، زمان طلایی نیز بهترین دید را از سوژه فراهم کند؛ اما هشدار تمام شدن باتری را دریافت کنید و باتری ذخیره نداشته باشید، رنج‌آور است.

باتری دوربین DSLR

اکثر عکاسان حرفه‌ای، چند باتری و چند شارژر دارند تا همیشه احساس آمادگی داشته باشند. اما چه باتری‌ای باید برای دوربین خریداری کنید؟

به‌طور قاطع می‌توان گفت بهترین نوع باتری، باتری‌های مشابه برند تولیدکننده دوربینتان است که بهترین عملکرد را ارائه می‌کنند؛ اما باتری‌های برندهای دیگر و شرکت‌های ثالث نیز می‌توانند نیاز شما را برآورده کنند و درعین حال قیمت کمتری داشته باشند.

بهترین کار این است که تحقیق کنید و نظرات متخصصان و کاربرانی که نمونه‌های مختلف را آزمایش کردند، بررسی کنید تا گزینه‌ی خوبی را متناسب با دوربینتان انتخاب کنید. اما اگر فرصت این کار را ندارید پیشنهاد ما طبق بررسی بازار و نظرات کاربران متعدد در باتری‌های کانن LP-E6N و کانن LP-E17 خلاصه می‌شود که از شهرت خوبی بین مصرف‌کنندگان بهره‌مند می‌برند.

فیلتر

فیلتر در عکاسی شاید در ابتدای امر بی‌استفاده به‌نظر بیاید و با دیدن قیمت‌های بالای برخی مدل‌های آن شوکه شوید؛ اما کاربرد فیلترها بسیار ظریف و جزئی است که آن را فراتر از فقط یک شیشه با برش دایره‌ای خواهد کرد. فیلتر به شما اجازه می‌دهند نوری را که توسط دوربین گرفته می‌شود، پیش‌ از رسیدن به حسگر، دستکاری کنید.

انواع فیلتر دوربین عکاسی

این وسیله می‌تواند عکس‌های شما را در سطح دیگری وارد کند؛ اما آنچنان ضروری نیست که در همان آغاز کار وارد دنیای تخصصی فیلترها شوید. تنها فیلتر عکاسی مناسب تازه‌کارها فیلترهای ساده به‌عنوان محافظ است.

فیلترها انواع پیشرفته دارند از جمله نوعی که مناسب کاهش نور است یا نوعی که می‌تواند از انعکاس نورهای بازتابی جلوگیری کند. اما، آنچه برای شروع عکاسی لازم است فیلترهای ساده در نقش محافظ هستند تا از بروز لکه و خط‌وخش روی عدسی جلوگیری کند.

علاوه‌براین، دیگر فاکتوری که باید در انتخاب فیلتر درنظر گرفت امکان حذف اشعه‌ی فرابنفش (UV) است. بنابراین، چنین فیلتری بدون اثرگذاری روی دیگر عناصر عکس فقط اشعه فرابنفش را حذف و از عدسی مراقبت می‌کند.

جمع‌بندی

خرید تجهیزات عکاسی برای شروع می‌تواند گسترده‌تر باشد و هزینه‌ی بیشتری روی دست شما بگذارد؛ اما در این مقاله سعی بر این بود که تجهیزات ضروری عکاسی برای تازه‌کاران معرفی شود. دیگر ابزار و دستگاه‌هایی که می‌تواند در امر عکاسی به شما کمک کنند شامل لپ‌تاپ، مموری ریدر و حتی نرم‌افزارهایی نظیر فتوشاپ و سایر برنامه‌های ویرایش عکس می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات