مایکروسافت با فشار اروپا چه تغییراتی در ویندوز ۱۱ اعمال کرده است؟

دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
تسکبار ویندوز ۱۱ - مایکروسافت سرفیس پرو ۷
مایکروسافت سرانجام به‌روزرسانی جدید ویندوز ۱۱ را برای اعمال تغییرات منطبق با قانون DMA اروپا منتشر کرد.
تبلیغات

در نوامبر ۲۰۲۳ (آبان و آذر ۱۴۰۲)، مایکروسافت اعلام کرد که تغییراتی را در ویندوز اعمال می‌کند تا با قانون بازارهای دیجیتال (DMA) اتحادیه‌ی اروپا سازگار شود. این شرکت اکنون چند بازبینی را در ویندوز، بینگ، داده‌های کاربری و لینکدین به اجرا درآورده است.

مایکروسافت در ابتدا تغییرات DMA را به‌صورت پیش‌نمایش منتشر کرده بود، اما اکنون انتشار عمومی آن‌ها را برای تمام کاربران خود در منطقه‌ی اقتصادی اروپا شروع کرده است. این اصلاحات تا آوریل ۲۰۲۴ (فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳) از طریق به‌روزرسانی ویندوز به‌صورت خودکار نصب خواهند شد.

ویندوز از قبل با بسیاری از بندهای DMA سازگار بوده است

بر اساس بیانیه‌ی مایکروسافت، ویندوز پیش از این با برخی از الزامات اصلی DMA سازگار بوده است. به‌عنوان مثال طبق قانون مذکور، کاربران باید بتوانند نرم‌افزارها و فروشگاه‌های نرم‌افزار را بدون نیاز به دخالت و کسب اجازه از مایکروسافت نصب کنند.

سیستم‌عامل ویندوز همواره این امکان را فراهم کرده و هیچ‌گاه مانع نصب نرم‌افزارها از منابع مختلف نشده است.

قانون DMA می‌گوید توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و توزیع‌کنندگان باید قادر باشند روابط تجاری مستقیمی برای انجام پرداخت‌ها، تبلیغات، احراز هویت و اشتراک‌گذاری داده‌ها با مشتریان خود برقرار کنند؛ ویندوز این امکان را نیز فراهم می‌کند.

تغییرات ویندوز به‌طور کلی شامل سه مورد می‌شوند:

  • مرورگر اج و موتور جست‌وجوی بینگ اکنون می‌توانند از طریق روش‌های استانداردِ قابل انجام برای کاربر معمولی، از ویندوز حذف شوند.
  • امکان استفاده از نرم‌افزارهای جست‌وجوی وب متفرقه در باکس جست‌وجوی تسکبار ویندوز فراهم شده و دستورالعمل‌های مربوطه ارائه شده است تا مردم بتوانند به‌همان روشی که بینگ عمل می‌کند، صفحه‌ی نتایج جست‌وجو را از طریق هر مرورگری که انتخاب کرده‌اند نمایش دهند.
  • مایکروسافت نحوه‌ی ورود به حساب کاربری در ویندوز را تغییر داده است. قبل از قانون DMA، ویندوز به‌طور خودکار وقتی کاربران برای اولین بار وارد حساب خود می‌شدند، آن‌ها را در سایر خدمات مایکروسافت که داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند، از جمله اج، بینگ و خدمات Start (مانند اخبار و آب‌وهوا) وارد می‌کرد. اکنون ویندوز دیگر به‌طور خودکار کاربران را به این خدمات وارد نخواهد کرد.

تغییر جالبی که در روش برخورد با داده‌های کاربران در ویندوز اعمال شده این است که مایکروسافت تضمین می‌کند هرگونه داده‌ای را که از نرم‌افزارهای غیراختصاصی برای تشخیص باگ‌ها جمع‌آوری می‌شود، برای رقابت با ارائه‌دهندگان آن نرم‌افزار مورد استفاده قرار نخواهد داد.

غول فناوری ردموندی از این پس زمانی که بخواهد اطلاعات موجود در داخل ویندوز را با داده‌های سایر محصولات و خدمات مایکروسافت ترکیب کند، صفحه‌ی جدیدی را برای تأیید موافقت کاربر نمایش خواهد داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات