۳۶ سال پیش، مایکروسافت با ویندوز ۲ قدم روبه‌جلو محکمی برداشت

دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
مطالعه 5 دقیقه
پنجره‌های برنامه‌ها ویندوز 2.0 در پس‌زمینه بلور
انتشار اولیه ویندوز چندان مورد استقبال قرار نگرفت؛ اما ویندوز 2 با بهینه‌سازی‌های بیشتری منتشر شد و تجربه‌ی ویندوز مدرن را پی‌ریزی کرد.
تبلیغات

ویندوز همیشه قدرت امروزی خود را نداشت و انتشار نسخه‌ی اولیه آن به‌دلیل باگ‌ها و مشکلاتش خیلی مورد پذیرش قرار نگرفت؛ اما مایکروسافت دو سال بعد با ویندوز 2.0 بازگشت و انتشار این نسخه قدم روبه‌جلوی بزرگی برای شرکت بود که با ثبات بیشتر سیستم‌عامل و اصلاحات کاربردی و امکانات بیشتر همراه بود.

درواقع، دو نسخه از ویندوز ۲ وجود داشت و در آن زمان همچنان در عصر ویندوز ساخته‌شده برپایه‌ی MS-DOS قرار داشتیم و از نظر پردازنده‌های موجود در آن زمان و معماری‌هایی که براساس آن‌ها ساخته شده بودند، کمی آشفتگی وجود داشت.

این دو نسخه‌ی ویندوز یکی با نام Windows/286 و دیگری ویندوز Windows/386 شناخته می‌شدند و نسخه دوم کمی پیشرفته‌تر با چندوظیفگی کاربردی و امنیت بهبودیافته بود.

برنامه ساعت در ویندوز 2.0
ساعت در ویندوز 2.0، عکس از JOÃO CARRASQUEIRA
عکاس: JOÃO CARRASQUEIRA

به نقل‌ از XDA-Developrs، ویندوز ۲ انقلاب بزرگی را در ویندوز رقم نزد؛ اما نقطه‌ی آغازین بسیاری از پیشرفت‌هایی بود که همچنان امروزه در جدیدترین نسخه‌های ویندوز با آن سروکار داریم، مثل پنجره‌هایی با قابلیت تغییر اندازه.

نسخه اولیه‌ی ویندوز به کاربر امکان تغییر اندازه و حتی هم‌پوشانی پنجره‌ها را نمی‌داد. ویندوز ۲ این امکان را فراهم کرد که به‌طور همزمان چندین برنامه با هر اندازه پنجره دلخواه کاربر باز شوند و حتی روی هم قرار بگیرند.

برنامه نوت‌پد در ویندوز 2.0
عکس از JOÃO CARRASQUEIRA
بازی Reversi در ویندوز 2.0
عکس از JOÃO CARRASQUEIRA
برنامه Write در ویندوز 2.0
عکس از JOÃO CARRASQUEIRA

ویندوز ۲ امکان جابه‌جایی آیکون برنامه‌ها روی هر نقطه از صفحه‌ی دسکتاپ را فراهم کرد. علاوه‌براین، در بخش سخت‌افزار شاهد بهبود و پیشرفت بیشتر ازجمله پشتیبانی از گرافیک‌های VGA رنگی (۱۶ رنگ) و حافظه‌ی EMS بودیم.

برنامه‌هایی مثل Paint و Notepad و Write و Clock و بازی Reversi قبل‌ از بازی‌های Minesweeper و Solitaire در این نسخه معرفی شدند.

همه‌ی این موارد کافی بود که اپل برای شکایت از مایکروسافت به اتهام نقض کپی‌رایت «ظاهر و تجربه‌ی مکینتاش» اقدام کند، هرچند درنهایت اپل در دادگاه شکست خورد.

ظهور ورد و اکسل

مایکروسافت پردازشگر متن خود را با نام Word دو سال قبل‌ از ویندوز ۱ معرفی کرد؛ اما این برنامه برای چند سال فقط برای سیستم‌های عامل رقیب ارائه شد و درواقع هرگز در ویندوز ۱ پشتیبانی نشد. مایکروسافت در ویندوز ۲ بالأخره برنامه‌ی Word را به ویندوز آورد و Excel نیز همراه با آن به ویندوز آمد و جهشی در رشد ظرفیت‌های این سیستم‌عامل به‌وجود آورد.

برنامه ورد در ویندوز 2.0
برنامه‌ی Word در ویندوز 2.0

واضح است که اولین نسخه‌ی ورد و اکسل بسیار محدودیت داشتند و با آنچه امروز ما از این دو برنامه انتظار داریم متفاوت بودند؛ اما ورد به‌ خودی خود بسیار پیشرفته‌تر از Notepad یا برنامه‌ی Write مایکروسافت در آن زمان بود و از متون رنگی پیشتیبانی می‌کرد و گزینه‌های بیشتری برای فرمت‌بندی فونت دراختیار کاربر قرار می‌داد.

از سویی دیگر، اکسل بسیار کاربردی بود؛ زیرا تا قبل از آن ویرایشگر Spreadsheet داخلی روی ویندوز وجود نداشت.

برنامه اکسل در ویندوز 2.0
برنامه‌ی Excel در ویندوز 2.0

با اینکه ویندوز ۲ و به‌روزرسانی بعدی آن ویندوز ۲٫۱ تجربیات جدیدی را ارائه کردند؛ اما هنوز نسخه‌ای نبودند که ویندوز را وارد جریان اصلی کنند.

تخمین زده می‌شود که تا ژانویه‌ی ۱۹۹۰ (دی و بهمن ۱۳۶۸) قبل‌ از انتشار ویندوز ۳ مجموع فروش ویندوز (هردو نسخه‌ی ویندوز ۱ و ۲) به‌ کمتر از دو میلیون نسخه رسید.

ویندزو ۳ در سال اولیه‌ی انتشار حدود ۴ میلیون نسخه به‌تنهایی فروش داشت و درحال‌حاضر می‌توان ویندوز ۱۱ را روی بهترین لپ تاپ های بازار مشاهده کرد. البته غالباً ممکن است قیمت لپ تاپ با سیستم‌عامل اصلی، اندکی با نمونه‌های بدون سیستم‌عامل متفاوت باشد.

چندوظیفگی در ویندوز 2.0
چندوظیفگی در ویندوز ۲

اگر علاقه‌مند هستید که حس کاربری با ویندوز ۲ را تجربه کنید، با تهیه‌ی یک نسخه از این سیستم‌عامل و راه‌اندازی یکی از بهترین برنامه‌ های ماشین مجازی می‌توانید درک کنید که چطور برخی ویژگی‌های بدیهی امروز ویندوز در گذشته پیشرفت و توسعه به‌حساب می‌آمده است.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی ویژگی‌های قدیمی و ماندگار ویندوز چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات